F fribygg skrev:
Köp då en sån tomt!
Du inser att du citerar en person som berättar om sin granne vilket innebär att syftningen inte inkluderar TS över huvud taget?

Amanda Nylander Amanda Nylander skrev:
Om jag skulle vara dig så skulle fan inte öppna min min mun huvudtaget!! Du vet inte ens min idéer så Håll bara munnen snälla
Jag kan hålla käften, inga problem. Men då vill jag i gengäld att du efter ett år campande berätta för oss hur ofta du har duschat på andras bekostnad, hur ofta du har använt andras soptunnor eller tvättmaskiner.

• Gilla
  • Haha
snaggletooth och 1 till
  • Laddar…
Men det är så mycket negativitet av sandlådenivå när folk nämner tält. Ingen gnisslar på trådar om båtar eller bilar på samma sätt. Det här forumet är guld om man har en fråga om regelverk och bonnalösningar. Då borde det inte vara så omöjligt att komma med vettiga svar på frågan om hur man kan lösa en plätt mark med ett tält på. Att det sedan kommer att vara dyrt och innebär en nedgradering av bekvämlighet är en annan fråga. Jag hade exempelvis inte rekommenderat ett billigt tält när det är tänkt att hålla ~1000 dagar istället för de absolut billigaste ~10 dagar. Likaså är det bra att veta vilka kostnader som tillkommer utöver själva marken för att få lov att bo där enligt regelverket. Samt ökade kostnader för bilunderhåll i och med gissningsvis sämre farbarhet sommartid och knappt någon alls på vintern i och med att man vill komma billigare undan.
Så vill man vara negativ så finns det gott om saker man kan påpeka. Man behöver inte påpeka att det finns folk som inte har det bättre än skabbiga tältläger och att TS borde skämmas av någon oklar anledning. Sedan finns det folk som lägger måååånga tusenlappar på att bo i tältläger. World Scout Jamboree exempelvis brukar vara dyrt. Nu är det väl Polen (Gdansk) närmast 2027, men innan dess var det Sydkorea 2023, USA 2019, Japan 2015 och Sverige 2011 då i metropolen Rinkaby. Jag har inte varit med på någon av dem pga ekonomi.

• Gilla
Kirre2 och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag kan hålla käften, inga problem. Men då vill jag i gengäld att du efter ett år campande berätta för oss hur ofta du har duschat på andras bekostnad, hur ofta du har använt andras soptunnor eller tvättmaskiner.
Det är inte så att du blandar ihop de två olika personerna som har haft samma frågeställningar det senaste året lite? Sedan finns det ju en vanföreställning om att man behöver duscha varje dag. En gång i veckan räcker ofta, dessutom kan man bada sommartid och på vintern begår man en dödssynd om man svettas i friluftslivet. Tvättlappar för punktinsatser. Många arbetsplatser har dessutom duschar. Soptunnor kan ersättas med utökad sopsortering och en vända till en återvinningsstation. Komposten tror jag att man kan lösa. Kvinnor har visserligen hygienenartiklar som går som brännbart... Tvättmaskin däremot är svårt att lösa själv. Med det sagt så hur många gånger per år tvättar man/män sina jeans? Fem? Tio? Hur många dagar i rad kan man ha samma t-shirt hemma? Har man strumpor i sandaler? Hm? Har man 30 par strumpor och underkläder så är det en månad om man vill fylla en tvättmaskin. 15-20 linnen/t-shirts är väl en maskin till. Så basen är två tvättar i månaden. Skulle jag ha en kompis som kommer hem till mig varannan vecka (en tvätt och torktumling per gång) och lagar middag så skulle jag inte tveka om att låta denne låna tvättmaskinen samtidigt. Saker går att lösa.

Men jag tror inte att man kan spara så mycket pengar på att bo i tält jämfört med en billig lägenhet. El i lägenhet är billigt med några hundralappar i månaden jämfört med en villa där det är hundralappar per dag. Tänker man hyra ut sin lägenhet över sommaren däremot kan man få en bättre ekonomi om man ändå vill sova i tält då.

Redigerat:
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Ett problem med att bo i tält är fukten. Även på sommaren upplever jag mycket kondens på tältduken. Man blir böt mär man nuddar duken. Blur nog värre på vintern när duken blir kall.
Behövs en avfuktare i tältet för hantera fuktig luft?

VidarH VidarH skrev:
Samt ökade kostnader för bilunderhåll
Varför tror du att tältaren har bil?

För att det är svårt att skaffa sig en tältplats som är billig och har tillgång till lokaltrafik?

T Thomas_Blekinge skrev:
Det var då väldans vad du var lättstött!
Du surar över att någon tror sig kunna minska sina utgifter genom att tälta.
Var, när och hur camparen tvättar sig och sina kläder skall du inte lägga dig i. Inte heller påverkar hon de döende i Palestina genom sitt tältande. Så, sådana Facistfasoner kan du hålla för dig själv.
Att kunna tvätta och duscha på jobbet är väl en utmärkt lösning. Eller stör det din världsordning om inte alla marscherar i takt utan vill leva sitt liv på sitt sätt?

Själv tror jag att tältadet blir väldigt kallt och blött frampå hösten och än värre på våra regniga vintrar. På vår och sommar, däremot går det utmärkt.

Amanda Nylander Amanda Nylander skrev:
Tack för tipset

tack så mycket ska kolla det!!☺️
Jag har inte riktigt förstått vad du efterfrågar egentligen. Är det att bo i tält som är det viktiga, eller av någon som helst betydelse. Eller är det att bo så billigt det bara går? Om det handlar om att bo så billigt som möjligt, så är frågan om du har några krav/önskemål om det boendet?

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Vad är detta för antyd du har😡 du ska inte vara på denna sidan om du inte kan bete dig som människa och jag sa detta för du ha sån spydiga Kommentar mot mig vet inte om du är en pedfil eller gammal!! För jag yngre som inte hittar en bostad och har leta hela tiden men jag får ett nej hela tiden så jag skrev här för att få råd och tips men du behöver inte vara otrevlig Hejdå Thomas från Blekinge👋

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.