M maria01 skrev:
husvagnstoalett fungerar på vintern med glykol

om man ska ha egen tomt med tält så ska man nog ha avlopp med
Det finns ju ställen man kan tömma toan, vissa rastplatser tex. Men då måste man ju stå på rimligt avstånd från en sån och ha en bil.
 
K Kirre2 skrev:
Det finns ju ställen man kan tömma toan, vissa rastplatser tex. Men då måste man ju stå på rimligt avstånd från en sån och ha en bil.
sa jag nåt om dom inte fans? jag menar ju om man nu ska ha egen tomt så kommer det säkert vara krav på bygglov och avlop som med allt annat med hus
 
M maria01 skrev:
sa jag nåt om dom inte fans? jag menar ju om man nu ska ha egen tomt så kommer det säkert vara krav på bygglov och avlop som med allt annat med hus
Sorry, trodde du menade att man behövde eget avlopp för att tömma toan i husvagnen!
Men det finns ju fritidshus utan avlopp, så det borde inte vara nåt krav.
 
K Kirre2 skrev:
Sorry, trodde du menade att man behövde eget avlopp för att tömma toan i husvagnen!
Men det finns ju fritidshus utan avlopp, så det borde inte vara nåt krav.
finns inga nybygda och dom flesta komuner har tvingat bort fastighets ägare från utedass idag dom flesta har nog krav på 3 kammarbrunn
 
M maria01 skrev:
finns inga nybygda och dom flesta komuner har tvingat bort fastighets ägare från utedass idag dom flesta har nog krav på 3 kammarbrunn
Vi har i alla fall ett fritidshus med utedass. Det finns många lösningar för toaletter som man inte behöver avlopp till, tex förbränningstoalett.
 
K Kirre2 skrev:
Vi har i alla fall ett fritidshus med utedass. Det finns många lösningar för toaletter som man inte behöver avlopp till, tex förbränningstoalett.
är det nytt ?
 
M maria01 skrev:
är det nytt ?
Nej, men du skrev att de flesta kommuner tvingat alla att skaffa trekammarbrunn. Med tanke på de alternativ som finns tror jag inte på det förrän jag sett bevis. Verkar orealistiskt att det skulle krävas att man grävde avlopp för att ställa upp en husvagn, men byråkraterna på kommuner kan väl hitta på vad som helst.
 
K Kirre2 skrev:
Nej, men du skrev att de flesta kommuner tvingat alla att skaffa trekammarbrunn. Med tanke på de alternativ som finns tror jag inte på det förrän jag sett bevis. Verkar orealistiskt att det skulle krävas att man grävde avlopp för att ställa upp en husvagn, men byråkraterna på kommuner kan väl hitta på vad som helst.
för att få bygglov så är det väll ofta ett krav på ett avlopp
 
M maria01 skrev:
för att få bygglov så är det väll ofta ett krav på ett avlopp
Nej det är det inte. Det går utmärkt att få bygglov för en sommarstuga utan vatten och avlopp. Dock måste du redogöra för hur du tänkt ta hand om latrinen. Det kan tex vara med en förbränningstoalett, latrintunnor som lämnas på avfallscentralen, latrinkompost, etc
 
useless useless skrev:
Nej det är det inte. Det går utmärkt att få bygglov för en sommarstuga utan vatten och avlopp. Dock måste du redogöra för hur du tänkt ta hand om latrinen. Det kan tex vara med en förbränningstoalett, latrintunnor som lämnas på avfallscentralen, latrinkompost, etc
och utan el?
 
M maria01 skrev:
och utan el?
Med eller utan. Det finns inget krav på varken vatten eller el och bara för att man har det ena behöver man inte ha det andra.
 
M maria01 skrev:
och utan el?
Krav på el kan de väl absolut inte ha. Det är väl upp till dig om du vill köra solceller istället eller helt klara dig utan el.
 
useless useless skrev:
Med eller utan. Det finns inget krav på varken vatten eller el och bara för att man har det ena behöver man inte ha det andra.
så köpa lite tomter slänga upp lite villavagnar med utedass går bra utan bygglov?
 
M maria01 skrev:
och utan el?
Det finns möjlighet att elda upp skiten med ved i en Separat Burn för den som önskar bo offgrid.
M maria01 skrev:
så köpa lite tomter slänga upp lite villavagnar med utedass går bra utan bygglov?
Prova! Jag tänker att det är brist på tomter och att permanent uppställning av villavagn fodrar bygglov.
 
Och en en bajamaja med till kommunen kopplad abonnemang för regelbunden slamsugning... ja då skulle det fungera så länge man flyttar om vagnarna så att det ser olika mönster ut på de årliga tagna flygfotona.

Latrin får man numera hos mig inte transportera som privatperson då det är klassat som riskavfall, utan skall göras av kommunens upphandlade utförare och med deras kärl - med andra ord en abonnemang.

Undantaget är husbil/vagn och båt med toalett och egen latrintank och kan transporteras till en latrintömningsstation

latrinkompostering kräver tillstånd av kommunen, numera lika så för förbränningstoa (detta pga. lukten de kan avge), skall du kunna använda ÅVC så måste du har en sophämtningsabonnemang till fastigheten - alternativt betala företagspris för att använda ÅVC.

Så länge vatten bärs i dunk och hink så tror jag man blundar för utsläppt vatten från slask efter disk så länge det sker utanför på marken, men så fort det är kranvatten in och slask med avlopp ut ur husvagnen/byggnaden med hål genom ytterskalet så blir det krav på BDT-avlopp med avloppstillstånd och för att få den kräver ett byggnad/husvagn/villavagn uppställd som den är kopplad till, har/söks bygglov på då man antar att det blir kvar längre än ett år inkopplad.

Det är alltså mycket råttan på repet och allt skall göras i rätt ordning och få tillstånd på allt innan man kan bo permanent på en egen fastighet utan tidigare byggnad. - och allt börja med vatten, avlopp och att det finns en bostadsduglig byggnad med bygglov oavsett om den har hjul eller inte.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.