Jag ska flytta ut till skogen nu till våren. Någon som gjort något liknande? Att dela gärna erfarenheter och idéer för att få till en bra vardag i en enkel miljö. Jag kommer ha solceller och någon form av kamin eller vedspis. Jag har bestämt att jag ska bo i tält. Givetvis kommer jag ha kamin och jag har även tänkt att bygga någon form av skydd, runtom och över. Någon form av träpaviljong för att skydda mot vind och regn. Allt det andra som dagens bekväma samhälle erbjuder kommer jag sköta oss vänner och släktingar såsom tvätt, hämta vatten, duscha etc. Jag kommer även kunna duscha på mitt jobb och mitt gym. Någon som gjort något liknande? Tacksam för idéer :)

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Amanda Nylander och 15 till
  • Laddar…
Karin Jakobsson2 Karin Jakobsson2 skrev:
Jag ska flytta ut till skogen nu till våren. Någon som gjort något liknande? Att dela gärna erfarenheter och idéer för att få till en bra vardag i en enkel miljö. Jag kommer ha solceller och någon form av kamin eller vedspis. Jag har inte bestämt om jag ska bo i en liten stuga. Eller om jag ska bo i tält. Om det blir tält så har jag tänkt en jurta eller en stor tipi. Givetvis kommer jag ha kamin och jag har även tänkt att bygga någon form av skydd, runtom och över. Någon form av träpaviljong för att skydda mot vind och regn. Allt det andra som dagens bekväma samhälle erbjuder kommer jag sköta oss vänner och släktingar såsom tvätt, hämta vatten, duscha etc. Jag kommer även kunna duscha på mitt jobb och mitt gym. Någon som gjort något liknande? Tacksam för idéer :)
Har du en ägd tomt du ska bo på? Eller har du fått lov att ha ett tält under längre tid än vad allemansrätten tillåter från en markägare?

Om du ska bygga en stuga eller något annat fast, så krävs nästan alltid bygglov.

S skogaliten skrev:
Har du en ägd tomt du ska bo på? Eller har du fått lov att ha ett tält under längre tid än vad allemansrätten tillåter från en markägare?

Om du ska bygga en stuga eller något annat fast, så krävs nästan alltid bygglov.
Jag ska bo på en tomt som en släkting äger. Om jag skulle välja stuga så behöver jag inget bygglov om den inte större än 15 kvadrat. Eller om den står på ett flyttbart underrede. I alla fall det jag kunnat läsa till mig hittills.

J jliljeha skrev:
Antar att du sett Löparen? Den handlar om Markus Torgeby som gjorde exakt det.

[länk]
Tusen tack för tipset. Nu har jag nåt att njuta av en stund.

Bra att du har en plats där markägaren gett sitt tillstånd att du bor.

Om du väljer tipi så bygg ett ordentligt golv, gärna isolerat för att slippa markkylan på vintern. Och vattnet när det regnar.

Kolla även upp reglerna för toaletter i den aktuella kommunen. För du vill ha en ordentligt toalett om du ska bo på platsen i 1 år.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Bra att du har en plats där markägaren gett sitt tillstånd att du bor.

Om du väljer tipi så bygg ett ordentligt golv, gärna isolerat för att slippa markkylan på vintern. Och vattnet när det regnar.

Kolla även upp reglerna för toaletter i den aktuella kommunen. För du vill ha en ordentligt toalett om du ska bo på platsen i 1 år.
Utedass blir det

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Karin Jakobsson2 Karin Jakobsson2 skrev:
Jag ska bo på en tomt som en släkting äger. Om jag skulle välja stuga så behöver jag inget bygglov om den inte större än 15 kvadrat. Eller om den står på ett flyttbart underrede. I alla fall det jag kunnat läsa till mig hittills.
15 kvadrat gäller om det är en komplementbyggnad till en befintlig bostadsbyggnad. Är det en obebyggd tomt behövs alltid bygglov.

Sen är det där med flyttbart underrede en vanlig missuppfattning. Det behövs bygglov även om man ställer upp en husvagn permanent.

Även ett tält kräver bygglov om det är mer än säsongsvis uppställning och det inte räknas som en bygglovsbefriad komplementbyggnad.

• Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 11 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
15 kvadrat gäller om det är en komplementbyggnad till en befintlig bostadsbyggnad. Är det en obebyggd tomt behövs alltid bygglov.

Sen är det där med flyttbart underrede en vanlig missuppfattning. Det behövs bygglov även om man ställer upp en husvagn permanent.

Även ett tält kräver bygglov om det är mer än säsongsvis uppställning och det inte räknas som en bygglovsbefriad komplementbyggnad.
Men måste kommunen veta allt då? Ingen kommer ju märka att jag bor där ute i skogen.

• Gilla
Magnolium och 15 till
  • Laddar…
Nä, så länge ingen sur granne gör en anmälan kommer inget att hända. I värsta fall får man väl flytta tältet om kommunen skulle råka bli inblandade.

Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 6 till
  • Laddar…
Enkla svaret är väl att köpa en husvagn och köra dit. Då kan man flytta runt lite tills man hittar bästa läget

• Gilla
sturnus och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
NNä, så länge ingen sur granne gör en anmälan kommer inget att hända. I värsta fall får man väl flytta tältet om kommunen skulle råka bli inblandade.
Tält är iaf lättare att flytta än en byggnad. Och det behöver inte vara en sur granne som anmäler svartbygget, kommunen har ju flygbilder de själva kan upptäcka olovliga byggnader i.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
B b8q skrev:
Tält är iaf lättare att flytta än en byggnad. Och det behöver inte vara en sur granne som anmäler svartbygget, kommunen har ju flygbilder de själva kan upptäcka olovliga byggnader i.
Ett tinyhouse på hjul då? Då kan ju flytta den om nån skulle börja gnälla

• Gilla
Robster90
  • Laddar…
E Einh skrev:
Ett tinyhouse på hjul då? Då kan ju flytta den om nån skulle börja gnälla
Det vore drömmen. Men jag tycker det är alldeles för dyrt.

Det kan bli svårt med folkbokföringen också; man ska ju vara skriven på den adress där man har sin huvudsakliga dygnsvila. Hur gör folk som lever i husbil?

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.