P pmd skrev:
I den resa jag nämnde ovan ingick ett byte av flyg och på sträckan till bytet hade vi extremt stark motvind. Jag minns inte hur mycket försenade vi blev men jag sprang till gaten för att gå ombord på nästa flyg och hann precis till när de höll på att stänga den. Kanske inte så konstigt att flygbolaget inte hann med omlastning av mitt bagage.

Att enbart resa med kabinbagage underlättar en del, men kräver förstås oftast lite extra planering.
Med bara kabinbagage så får du ju inte nöjet att jaga ersättning från dem...
...fortfarande ingen ersättning för mig - nu sex veckors väntan på KLM.

• Haha
pmd
  • Laddar…
B
B breakman skrev:
Nu har det klubbats igenom nya regler som bl.a. ska tvinga flygbolag att tydligt informera om hur man kan söka ersättning. Dock nämns det inget i artikeln nedan om problemet där flygbolagen drar ut på ärendet för att försöka trötta ut konsumenten.
[länk]
Snyggt :)

Önskar att jag hade sett denna tråd tidigare - så kunde jag kanske ha hjälpt några av er. Men nu kanske jag kan hjälpa några som står mitt i detta, eller precis har gett upp, men vill göra ett nytt försök?

@MathiasS nämner i aug 2023 att han planerar ”all-in rättshaverist-nivå” - och precis där var jag vid den tidpunkten, efter drygt 1 års fight mot Lufthansa.

Very long story, short: Lufthansa lämnade oss 3 personer) strandade på Malta i juli 2022. Vi lyckades ta oss hem på egen hand, dock till betydande kostnader och ett dygn försenade. Sen började en ändlös mardröm av AI genererade mailsvar och tydlig uttröttningstaktik från Lufthansa. Vidrigt beteende som jag hade förväntat av ett lågprisbolag, men inte av LH. Fick dock lära mig under processens gång att detta beteende inte alls är ovanligt för LH (inkl Austrian, Swiss, Eurowings, Brussels), mer regel än undantag.

Efter 6 mån av mejlande, fick jag (via SAS!) tips om Schlichtung - Reise und Verkehr (tidigare SöP). Håller till i Tyskland, men hanterar ärenden mellan konsumenter från alla länder och de allra flesta flygbolag (se lista). Fungerar ungefär som ARN, men bara för resor, och är helt GRATIS! Och de lyckas i 80-90 % av fallen. Jag registrerade min sak där, och slutade jaga Lufthansa.

Det tog lång tid - de hade vid den tiden lång kö, så det dröjde innan de började på min sak - men jag hölls uppdaterad. När de väl kom till min sak dröjde det inte så länge innan de hade konkluderat: Jag hade 100 % rätt, Lufthansa hade dito fel, och skulle därför ersätta hotell, nya flygbilljetter i BC, och EU261/04 schablonersättningen - totalt € 5400. LH accepterade beslutet och betalade. 14 månader efter händelsen…

Värt ett försök för den som inte når fram via direktkontakt med flygbolaget, att läsa på på Schlichtungs hemsida, om de kan ta din sak.

https://www.schlichtung-reise-und-verkehr.de/en/

• IMG_3780.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
AndersPS och 11 till
  • Laddar…
Det kan verka som man har ganska bra med tid på sig att driva ett krav mot ett flygbolag.

• IMG_3795.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
L Lillekitte skrev:
Det kan verka som man har ganska bra med tid på sig att driva ett krav mot ett flygbolag.
Verkar behövas också utifrån gången med TS ärende. 🙂

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.