8 739 läst ·
41 svar
9k läst
41 svar
Hur stor ersättning efter miss från Open Infra
Sida 1 av 3
Jag har tecknat ett avtal med Open Infra att de får gräva på min fastighet, den planerade sträckningen finns dokumenterad. Den upphandlade entreprenören följde inte den anvisade platsen utan grävde på ett helt annat ställe.
Jag har därför inte godkänt eller signerat besiktningsprotokollet.
Nu har de avslutat grävningen och frågar vad jag vill ha för ersättning per felgrävd meter.
Och därför behöver jag er hjälp med en kvalificerad uppskattning
Jag vill få ut så hög ersättning som möjligt så att de får smaka på sin egen krångelkaka.
Har svårt att räkna ut vad det skulle kosta för dem att etablera grävningen på nytt.
Tänker att jag vill lägga mig strax under den kostnad som Open Infra skulle ha om de var tvungna att flytta fibern.
Det handlar om kanske hundra meter i ett skogsbryni glesbyggd
Kompletterar med info vid behov.
Nu har de avslutat grävningen och frågar vad jag vill ha för ersättning per felgrävd meter.
Jag vill få ut så hög ersättning som möjligt så att de får smaka på sin egen krångelkaka.
Har svårt att räkna ut vad det skulle kosta för dem att etablera grävningen på nytt.
Tänker att jag vill lägga mig strax under den kostnad som Open Infra skulle ha om de var tvungna att flytta fibern.
Finns ju kilometervis med problem med flertalet av fiberbolagen och allt krångel som dom ställt till med , men det svåra är väl att dom kan tvinga fram ledningsrätt men det är tidsödande..
Det finns ju även många där dom grävt fiber på mark där det saknades avtal men i verkligheten så tar det ju en hel evighet innan allt blir utrett och i området där jag känner markägare så har flera liknande fall ännu fortfarande inte 5 år efteråt fått en krona eller kommit nånstans alls..
Och nu när fibern redan ligger i marken så har dom oftast ingen panik att göra rätt för sig.. det var väl iof under ip only och deras alla underprenörer och konkurser och allt vad det var..
Så frågan är väl om man ska vända på det hur länge tänker du orka strida och det är inte säkert att du får så mycket alls extra om fibern egentligen ligger på fel plats men det finns ingen större bevisbar skada mer än att dom gjort fel.. principen förstår jag absolut men frågan är hur mycket timmar man ska orka lägga ofta för kaffepengar och har man inte stenkoll på juridiken och alla regler så har man snabbt lagt pengar på att skaffa sig den kunskap som behövs så timpenningen blir troligen högre att samla och panta burkar.. tyvärr
Problemet är ju ofta att bevisa skada i en rättssal när dom la fibern på fel plats så mest troligt om det skulle drivas till vägs ände så kan som troligen betala dom vanliga kaffepengarna och det är ungefär vad man får , Dom kan kanske ge en liten slant extra i bästa fall om du är trevlig och tillmötesgående men går man för hårt emot dom så kommer det troligen vara år av stridande och tjafsande och söker dom ledningsrätt och lämnar in det så tar ingen kronofogde bort nån fiber som redan används och till sist förlorar man då det inte finns nån bevisbar skada , bara att klanten som grävde hade kartan upp och ner..
Men orkar du strida med dom så go all in men tror inte du kommer lyckas få speciellt många kronor av dom.. vilket dom vet tyvärr..
vill man få ihop en summa pengar går det nog snabbare att panta burkar eller tigga utanför matbutiken än att jaga fiberbolag.. tyvärr
Det finns ju även många där dom grävt fiber på mark där det saknades avtal men i verkligheten så tar det ju en hel evighet innan allt blir utrett och i området där jag känner markägare så har flera liknande fall ännu fortfarande inte 5 år efteråt fått en krona eller kommit nånstans alls..
Och nu när fibern redan ligger i marken så har dom oftast ingen panik att göra rätt för sig.. det var väl iof under ip only och deras alla underprenörer och konkurser och allt vad det var..
Så frågan är väl om man ska vända på det hur länge tänker du orka strida och det är inte säkert att du får så mycket alls extra om fibern egentligen ligger på fel plats men det finns ingen större bevisbar skada mer än att dom gjort fel.. principen förstår jag absolut men frågan är hur mycket timmar man ska orka lägga ofta för kaffepengar och har man inte stenkoll på juridiken och alla regler så har man snabbt lagt pengar på att skaffa sig den kunskap som behövs så timpenningen blir troligen högre att samla och panta burkar.. tyvärr
Problemet är ju ofta att bevisa skada i en rättssal när dom la fibern på fel plats så mest troligt om det skulle drivas till vägs ände så kan som troligen betala dom vanliga kaffepengarna och det är ungefär vad man får , Dom kan kanske ge en liten slant extra i bästa fall om du är trevlig och tillmötesgående men går man för hårt emot dom så kommer det troligen vara år av stridande och tjafsande och söker dom ledningsrätt och lämnar in det så tar ingen kronofogde bort nån fiber som redan används och till sist förlorar man då det inte finns nån bevisbar skada , bara att klanten som grävde hade kartan upp och ner..
Men orkar du strida med dom så go all in men tror inte du kommer lyckas få speciellt många kronor av dom.. vilket dom vet tyvärr..
vill man få ihop en summa pengar går det nog snabbare att panta burkar eller tigga utanför matbutiken än att jaga fiberbolag.. tyvärr
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 647 inlägg
Nej, det är inte ett generellt problem med fiberbolagen, det är specifikt Open Infra som har problem. Jag kan skriva kilometervis, men nöjer mig med att tipsa om några sökord:P polaris78 skrev:
Open Infra Trustpilot
Open Infra grävförbud
Open Infra P4 Kalmar
På det sistnämnda har jag för mig att det finns reportage med folk som faktiskt fått ersättning för felgrävning på sin mark. Där finns kanske tips till TS!
Det finns fler clowner än Open infra om vi säger så...
Fiberutbyggnaden lockade många oseriösa och alla har inte slutat ännu..
Ip only hade jättelika problem i vissa områden och ett knippe underleverantörer anställde folk som knappt sett en grävmaskin på nära håll och skicka ut dom att gräva fiber... resultatet ja det är inte många rätt på vissa håll..
Fiberutbyggnaden lockade många oseriösa och alla har inte slutat ännu..
Ip only hade jättelika problem i vissa områden och ett knippe underleverantörer anställde folk som knappt sett en grävmaskin på nära håll och skicka ut dom att gräva fiber... resultatet ja det är inte många rätt på vissa håll..
Ligger kabeln ”olämpligt” nu eller ligger den på ungefär samma sätt som den egentligen skulle göra men bara inte på det stället som ni hade kommit överens om? Min erfarenhet är att de kommer undan med rätt mycket innan de blir ersättningsskyldiga. Hos oss ville de gräva mitt i trädgården bara för att spara ett x antal meter där de bla skulle gräva upp fruktträd osv. De var helt säkra på att de hade rätt att göra så fram till att vi tog ut park och natur från Göteborgs kommun som tittade på det. Det slutade med att de fick gräva på andra sidan gatan precis som vi bad om från början.
Tack för all input.
Om det inte är troligt att jag lyckas få dem att gräva annorlunda så bli frågan istället hur mycket det kostar för dem om jag krånglar, så att de behöver begära ledningsnätet för den redan nedgrävda fibern. Hur mycket är de villiga att betala för att slippa krångel helt enkelt.
Tror inte att den här striden kommer göra mig ekonomiskt oberoende 😉 och jag är inte villig att bråka och lägga hur mycket energi som helst men lite är jag allt beredd att krångla för att se hur de reagerar.
De har lagt fibern i ett annat skogsbryne, jag hade önskat att den låg samlat med annat, typ el och fiber från andra bolag. Fiber från två andra bolag finns redan nedgrävda på fastigheten. Men helt ärligt har de inte orsakat några större problem, förutom allt tålamodsprövande krångel de hållit på med.
Om det inte är troligt att jag lyckas få dem att gräva annorlunda så bli frågan istället hur mycket det kostar för dem om jag krånglar, så att de behöver begära ledningsnätet för den redan nedgrävda fibern. Hur mycket är de villiga att betala för att slippa krångel helt enkelt.
Tror inte att den här striden kommer göra mig ekonomiskt oberoende 😉 och jag är inte villig att bråka och lägga hur mycket energi som helst men lite är jag allt beredd att krångla för att se hur de reagerar.
De har lagt fibern i ett annat skogsbryne, jag hade önskat att den låg samlat med annat, typ el och fiber från andra bolag. Fiber från två andra bolag finns redan nedgrävda på fastigheten. Men helt ärligt har de inte orsakat några större problem, förutom allt tålamodsprövande krångel de hållit på med.
Moderator
· Stockholm
· 57 834 inlägg
Spelar det något roll?
Har den hamnat så det kan bli problem i framtiden?
Kanske relatera till kostnaden att ta ut ledningsrätt?
Har den hamnat så det kan bli problem i framtiden?
Kanske relatera till kostnaden att ta ut ledningsrätt?
Ersättning?
Till vad då? Att TS själv ordnar allt så att fibern kommer på avtalet ställe i marken?
Är det inte bättre att nu fiber blir lagd på rätta stället, utan en enda krona till TS.... Ja, ja en krona då.
Till vad då? Att TS själv ordnar allt så att fibern kommer på avtalet ställe i marken?
Är det inte bättre att nu fiber blir lagd på rätta stället, utan en enda krona till TS.... Ja, ja en krona då.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 319 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 319 inlägg
Ersättningen kommer vara otroligt låg och du måste verkligen säkerställa att du aldrig någonsin kommer bygga något ovanför. För gör du det kommer du tvingas betala för flytten och det är dyrt.T Torpfröken skrev:Jag har tecknat ett avtal med Open Infra att de får gräva på min fastighet, den planerade sträckningen finns dokumenterad. Den upphandlade entreprenören följde inte den anvisade platsen utan grävde på ett helt annat ställe.
Det skumraskföretaget har satt i system att göra fel, jag hade krävt omgrävning av fibern.
Om du kan motivera det med att deras fiber hindrar dig från att utföra arbeten som du planerat eller kan tänkas behöva utföra i framtiden (t.ex. anläggning av diken) så är det absolut motiverat att begära ersättning. Men till att börja med ska du begära att de tydligt markerar var fibern ligger. Såna förläggningar ligger ju på ganska grunt djup, så de är absolut i riskzonen ifall du skulle få för dig att gräva ett skogsdike.T Torpfröken skrev:Tack för all input.
Sen kanske du kan beräkna nån form av "försvåringskostnad" som uppstår för att det inte går att anlägga ett dike där det borde ligga för att få rätt effekt. Du kanske behöver gräva längre om diket ligger på "fel" ställe. Och så vidare... om man gör rimliga uppskattningar av den typen av potentiella kostnader finns det kanske viss chans att man faktiskt får något. Men att märka ut var fibern ligger, på ett tydligt och varaktigt sätt, det tycker jag är ett minimikrav man kan ställa när de nu valt att gräva på ej anvisad plats.
Detta skulle vara rätt tungt vägande för mig. Nåt så pass känsligt som ligger så pass ytligt skulle jag absolut vilja samla med resten av den tekniska infrastrukturen, så att alla "fel" ligger på samma ställe så att säga.T Torpfröken skrev:
Det kommer bli dyrt och krångligt för DIG den dagen du behöver dika ur, sätta staket, bygga förråd/uthus etc. Eller stycka av och sälja. Det är en praktisk och juridisk inskränkning på din fastighet som begränsar din rätt och dina möjligheter.
Så jag skulle inte vilja ha ersättning, jag skulle vilja ha fibern flyttad till rätt plats. Men bestäm själv. Du kan alltid ge ett bud, låter som att firman kommunicerar och sitter med plånboken framme. De vill säkert avsluta detta.
Intressant och givande att läsa alla olika tankar och perspektiv. Framförallt kopplat till framtida problem med anläggning av annat. Dike, framtida hästhage eller avstyckning av två tomter är nog det som skulle kunna vara aktuellt. Hästhage är kanske mest troligt.
En idé skulle ju kunna vara att driva att de ska rätta och gräva efter överenskommelse, om de inte vill får de komma med ett motbud för att slippa. 🤔 Då blir det enklare att få en bild vad värdet är för bolaget, och då kan jag ju enklare förhandla upp om de kommer med ett attraktivt bud. Det är ju ingen förlust om de istället flyttar fibern, kanske det bästa till och med.
En idé skulle ju kunna vara att driva att de ska rätta och gräva efter överenskommelse, om de inte vill får de komma med ett motbud för att slippa. 🤔 Då blir det enklare att få en bild vad värdet är för bolaget, och då kan jag ju enklare förhandla upp om de kommer med ett attraktivt bud. Det är ju ingen förlust om de istället flyttar fibern, kanske det bästa till och med.