Inser att frågan inte är helt enkel då det beror på hur fabriksmålningen är utförd.
(80-100 Mikrometer säger mig nada)
Vi har till skillnad från tidigare husbygge valt att köpa tillägget "grund och mellanstruken panel"
Tanken var att kunna nöja sig med en slutstrykning.
Men färgaffärerna mumlar ju givetvis om att "för ett bra resultat ska fasad strykas två gånger".
De lever ju på att sälja färg så kanske inte så konstigt.
Någon som har köpt mellanstruken fasad eller som har ett tips om vägval.
Finns ju några alternativ

• Stryk två gånger trots att vi lagt en bra slant på första strykningen
  • Stryk en gång som husleverantören sa skulle räcka
  • Stryk söder och västväggar två gånger, övriga en gång då min erfarenhet är att det är solen som sliter ned färgskiktet.
Mellanstrykningen är uförd enligt nedan:

INDUSTRIELLT MELLANSTRUKEN TRÄPANEL• Tjocklek 80–100 µm • Glans och kulör kan enkelt varieras• Hantering enligt Boverkets Byggregler BBR 6:4ULTRA PRO 30 - ALKYD/AKRYLAT HYBRIDFÄRG Panelen grund- och mellanstryks på fabrik. Stryks sedan av kund en till två gånger med vald täckfärg för bästa skydd. Vi rekommenderar Alcro Bestå eller Beckers Perfekt Akrylat Plus. För bästa resultat appliceras täckfärgen med spruta eller borste.
TÄCKFÄRG Efter industrigrundfärg Tikkurila Pinja Protect S samt industriell målning med Tikkurila Ultra Pro rekommenderas täckfärg:Alcro Bestå eller Beckers Perfekt Akrylat Plus

IngemarB IngemarB skrev:
Inser att frågan inte är helt enkel då det beror på hur fabriksmålningen är utförd.
(80-100 Mikrometer säger mig nada)
Vi har till skillnad från tidigare husbygge valt att köpa tillägget "grund och mellanstruken panel"
Tanken var att kunna nöja sig med en slutstrykning.
Men färgaffärerna mumlar ju givetvis om att "för ett bra resultat ska fasad strykas två gånger".
De lever ju på att sälja färg så kanske inte så konstigt.
Någon som har köpt mellanstruken fasad eller som har ett tips om vägval.
Finns ju några alternativ

• Stryk två gånger trots att vi lagt en bra slant på första strykningen
  • Stryk en gång som husleverantören sa skulle räcka
  • Stryk söder och västväggar två gånger, övriga en gång då min erfarenhet är att det är solen som sliter ned färgskiktet.
Mellanstrykningen är uförd enligt nedan:

INDUSTRIELLT MELLANSTRUKEN TRÄPANEL• Tjocklek 80–100 µm • Glans och kulör kan enkelt varieras• Hantering enligt Boverkets Byggregler BBR 6:4ULTRA PRO 30 - ALKYD/AKRYLAT HYBRIDFÄRG Panelen grund- och mellanstryks på fabrik. Stryks sedan av kund en till två gånger med vald täckfärg för bästa skydd. Vi rekommenderar Alcro Bestå eller Beckers Perfekt Akrylat Plus. För bästa resultat appliceras täckfärgen med spruta eller borste.
TÄCKFÄRG Efter industrigrundfärg Tikkurila Pinja Protect S samt industriell målning med Tikkurila Ultra Pro rekommenderas täckfärg:Alcro Bestå eller Beckers Perfekt Akrylat Plus
Vi hade grundmålat och det var knappt synligt att det fanns färg. Så jag hade blivit skitförbannad om vi hade vald mellanstruken. Det hade nämligen varit som grundmålad jämfört med bygghandeln. Man är sen ändå tvungen att måla två gånger. Hustillverkaren är glad för att tjäna lite mer pengar och du kommer ändå ha samma arbete med två strykningar. Men det kan ju också variera mellan hustillverkare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.