55 992 läst ·
275 svar
56k läst
275 svar
Blir rik på ersättning från flygbolag…..
Jo, man ska nog resa till en destination som Qatar flyger på för att ha nytta av dem, jag har ingen aning om de flyger till ARN, vi startar alltid från CPH.klaskarlsson skrev:
Man har missat att skriva in att det är bokat och betalt för extra checkinbag på hemresan.Tomtom79 skrev:
En E-ticket bör ju motsvara det man har bokat och betalt tycker jag och det kommer att bli jävligt dyrt om sambon står med en extra väska som de nekar henne att checka in på hemvägen.
Jag kan ha fått denna mailadress -18 när vi pga en olycka blev tvungna att skjuta upp vår resa några månader tills dess att läkare godkände det.Tomtom79 skrev:
Min erfarenhet av flygbolag är att de väldigt sällan har en email där man kan få support. Delvis av anledningen ovan och delvis av säkerhetsskäl. Det erbjuds oftast enbart till status-medlemmar.
Ex från Qatar där de har sin emailadress:
"we have introduced “Priority Services” in 24 countries, exclusively for our Gold and Platinum member"
membersvc@qmiles.com.
Vanliga kontakt-email däremot kan oftast inte hjälpa till med mer specifika saker utan mest svara på simpla frågor som man själv kan hitta på hemsidan.
Aha, men gå in på SAS då, välj mina bokningar och "logga in" med bokningsnummer och efternamn. Stämmer det där så är det korrekt bokat och pdf-biljetten du fått spelar mindre roll.maxmsm skrev:
OM incheckningen kräver betalt på hemvägen (mindre troligt om det är SAS-kärra den vägen också) så är det bara att betala och kräva tillbaka av SAS i efterhand.
Detta har jag dock bara varit med om när första flighten på hemvägen inte är SAS som flyger. Ex en resa med United inrikes USA - Houston, Lufthansa till Frankfurt och SAS till CPH. Då kunde inte United fatta att jag inte skulle betala för bagaget medans Lufthansa i Houston hade full koll. De 200 USD som jag fick betala på första flighten fick jag tillbaka av SAS tillsammans med en ursäkt efter hemkomst.
Så, summa summarum, gå in och kolla att bokningen är korrekt och meddela damen i fråga ovanstående
Ska tilläggas att e-ticket får man oftast direkt när biljetten skapas, när man se gör diverse ändringar av bagage, mat, säte osv osv så skickas ingen ny PDF ut. Problemet med PDF-biljetter är ju annars att du kan ha 10 versioner av biljetten och incheckarna kan ju inte på dem se vilken som är gällande. Den är väl i princip att se som en genväg till den digitala bokningenTomtom79 skrev:
Aha, men gå in på SAS då, välj mina bokningar och "logga in" med bokningsnummer och efternamn. Stämmer det där så är det korrekt bokat och pdf-biljetten du fått spelar mindre roll.
OM incheckningen kräver betalt på hemvägen (mindre troligt om det är SAS-kärra den vägen också) så är det bara att betala och kräva tillbaka av SAS i efterhand.
Detta har jag dock bara varit med om när första flighten på hemvägen inte är SAS som flyger. Ex en resa med United inrikes USA - Houston, Lufthansa till Frankfurt och SAS till CPH. Då kunde inte United fatta att jag inte skulle betala för bagaget medans Lufthansa i Houston hade full koll. De 200 USD som jag fick betala på första flighten fick jag tillbaka av SAS tillsammans med en ursäkt efter hemkomst.
Så, summa summarum, gå in och kolla att bokningen är korrekt och meddela damen i fråga ovanstående![]()
Bäst är att ha SAS appen i mobilen så kan man visa upp den direkt.
Stort tack för detta!Tomtom79 skrev:
Aha, men gå in på SAS då, välj mina bokningar och "logga in" med bokningsnummer och efternamn. Stämmer det där så är det korrekt bokat och pdf-biljetten du fått spelar mindre roll.
Så, summa summarum, gå in och kolla att bokningen är korrekt och meddela damen i fråga ovanstående![]()
Det är SAS båda vägarna, vi flög med dem en gång för några år sedan och var mycket nöjda så jag känner mej ganska trygg att skicka sambon ensam med dem, nu tar jag hellre delad flight för egen räkning så att man får en bensträckare efter 6 timmar stället för hela resan i ett svep, dessutom så har man lite trevliga butiker på flygplatsen i Doha...
Vi bokade allt vid köpet även plats trots att de numera tar extra för detta.Tomtom79 skrev:
Ska tilläggas att e-ticket får man oftast direkt när biljetten skapas, när man se gör diverse ändringar av bagage, mat, säte osv osv så skickas ingen ny PDF ut. Problemet med PDF-biljetter är ju annars att du kan ha 10 versioner av biljetten och incheckarna kan ju inte på dem se vilken som är gällande. Den är väl i princip att se som en genväg till den digitala bokningen
Bäst är att ha SAS appen i mobilen så kan man visa upp den direkt.
Jag tvivlar på att deras app är rätt för sambon även om hon använder många andra appar.
Måste säga att appen är värd guld! Exempelvis kan man ha koll på sittplatserna ända fram till avgång och OM det visar sig att det är helt fullt där man sitter men en hel ledig rad en bit bort så byter man plats en kvart innan avgångmaxmsm skrev:
Likaså har man bättre koll på ändringar och annat som kan dyka upp. Gate kan ju stå en sak på boardingkortet man får och sen ändrar de till andra sidan terminalen!
Har fått det "lifetime" men reser sällan nu.😉 Men när man reste några gånger i veckan så tillhörde det vardagen, lite tid att arbeta och beroende om "när/var" något att äta och att dricka i någon lounge.Tomtom79 skrev:
Sedan var man väl skyldig till att andra inte fick plats vid fullt flyg trots biljett.
Trots snart 20 år i Sverige så när det är bråttom/stressigt så missuppfattar hon lätt vad hon läser, hon har svenskt körkort taget på svenska så då lyckades hon bra med språket trots mindre än 5 år i landet då.Alfredo skrev:
Jag var tvungen att kolla, har aldrig reflekterat över språket, och vad jag kan se är SAS-appen mer eller mindre helt på engelska om det hjälper.maxmsm skrev:
Hur som helst tycker jag det är bra att få notifieringar om exempelvis gatebyten och liknande. Man kan ju fortfarande ha boardingcard med mera på papper om man vill. Appen kan fungera som en hjälp utan att ersätta något.
På British Airways får man ta med två väskor på max 23 kg vardera i kabinen. Inte lika stora som den man checkar in dock (den ena måste få plats under sätet framför).maxmsm skrev:
Man måste dock lyfta upp det större handbagaget på bagagehyllan själv.
Blir nog lite dyrt att boka en biljett där också som troligen inte uppfyller kravet på nonstop...P pmd skrev:
Men tack för tipset, jag ska absolut kolla på detta nästa gång som vi åker ner gemensamt, det enda jag inte ger mej på igen vad gäller flygande och byta plan, det är att öht landa i Frankrike igen, CDG var den smutsigaste och äckligaste flygplats som jag någonsin satt min fot på och då har jag landat och bytt plan i många suspekta länder i arabvärlden...
Om det är Bangkok du brukar flyga till (nu gissar jag lite) och du utgår från Köpenhamn så blir det byte i London. Inte bara byte av flyg utan även byte av flygplats.
BA är inte det bästa bolaget för alla destinationer.
Det går kanska att pussla ihop något så att man flyger med ett annat bolag från Köpenhamn till London, och slipper byta flygplats där, men då får man kanske boka separata resor med de nackdelar det medför.
BA är inte det bästa bolaget för alla destinationer.
Det går kanska att pussla ihop något så att man flyger med ett annat bolag från Köpenhamn till London, och slipper byta flygplats där, men då får man kanske boka separata resor med de nackdelar det medför.