MathiasS MathiasS skrev:
Det skulle ju också betyda att de själva inte heller får betalt
Advokaträkninmgen "glömmer de nog inte".

Du fårt väl prova att skicka krofogden på dem? Vore väl kul om de utmäter ett flygplan som just skall starta....

Jag tror att stora företag nog egentligen inte uppsåtligt låter bli att betala ersättningar som de "måste" betala ut. Men att arbetet med att arrangera rutinerna runt det på ett sätt som effektivt stoppar alla "icke obligatorisk" utbetalningar har extremt låg prioritet. Det har högre prioritet att inte betala ett öre i "skadestånd" som de inte absolut måste betala, än att faktiskt betala sådant som de är skyldiga att betala.

H hempularen skrev:
Advokaträkninmgen "glömmer de nog inte".

Du fårt väl prova att skicka krofogden på dem? Vore väl kul om de utmäter ett flygplan som just skall starta....

Jag tror att stora företag nog egentligen inte uppsåtligt låter bli att betala ersättningar som de "måste" betala ut. Men att arbetet med att arrangera rutinerna runt det på ett sätt som effektivt stoppar alla "icke obligatorisk" utbetalningar har extremt låg prioritet. Det har högre prioritet att inte betala ett öre i "skadestånd" som de inte absolut måste betala, än att faktiskt betala sådant som de är skyldiga att betala.
Det är inte riktigt så det funkar. Här går pengarna enligt: Flygbolaget => Advokatfirman => (med avdrag för arvodet) => Mathias

Just nu är det advokatfirman som fipplar en hel del tycker jag, med rätt dåliga ursäkter kring varför det tar tid. Men, jag har viss förståelse för logistikproblem eftersom man antagligen hanterar tusentals ärenden varför år från en och samma jurist. Det är liksom affärsideen för dem.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag menar att flygbolagen jobbar så och att de drar ut på ärendena som en ren princip, det drabbar även advokatfirman.
Ja det förstår jag, men här ser jag att det sitter fast hos advokatfirman, inte flygbolaget. De har helt enkelt inte begärt utbetalning enligt domslut.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
P
MathiasS MathiasS skrev:
Ledtiderna är tröttsamma får jag erkänna.
Det är nog bara otur. Inte skulle de väl …?

• Haha
Festlund
  • Laddar…
....och som av en händelse, ett par dagar efter att jag frågar efter en uppdatering så händer det något. Det är nog tredje gången det är så under denna ärendehantering. Som om man glömt bort ärendet.

Nu kommer iaf pengarna. 15000 efter avdrag för arvoden.

• Gilla
  • Älska
YuGi och 6 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
....och som av en händelse, ett par dagar efter att jag frågar efter en uppdatering så händer det något. Det är nog tredje gången det är så under denna ärendehantering. Som om man glömt bort ärendet.

Nu kommer iaf pengarna. 15000 efter avdrag för arvoden.
....och tillslut, 1 april faktiskt, så kom stålarna till mig.

Seg process där det på ett magiskt sätt händer saker varje gång man frågar vad status är - lite för många gånger för att vara en slump. Att hela processen via domstol tar lång tid förstår jag, men före och efter det kändes det som att ärendet flöt runt i väntan på att jag undrade vad status var....

Nu är resten av familjen på mig som hökar, viftar med papper från domstolen och säger att de vill ha sina pengar.....de tror visst att jag jobbat gratis med detta.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 6 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nu är resten av familjen på mig som hökar, viftar med papper från domstolen och säger att de vill ha sina pengar.
Hälsa dem att de får vända sig till en jurist! 😎

• Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
Jag ligger på KLM om ersättning för kläder pga försenat bagage. De har haft mer än fyra veckor på sig och de har inte processat min begäran. Jag har hört att det enda sättet att få något att hända är att höra av sig till dem.

Så jag slår upp deras telefonnummer, det finns inte på deras hemsida, så jag slår upp det på hitta.se. Där har de inte ett giltigt nummer. Googlar och testar ett annat nummer, då hamnar jag på "Blue". De ger mig ett annat nummer att ringa, som inte fungerar. Googlar vidare och hittar till slut ett nummer i Sverige som fungerar. Ringer igen, hamnar på bagageavdelningen efter att ha provat ett par olika val i knappmenyerna. De säger att de inte kan koppla mig rätt, för detta är ett claim - inte ett bagageärende. Så jag måste ringa igen och prova mig fram ytterligare i menyerna. Där är jag nu en timme senare...

Jag får fortsätta ringa efter mötet jag sitter i just nu.

De har definitivt satt det i system att de inte svarar på claims om man inte hör av sig och att det skall vara nästan omöjligt att komma i kontakt med dem. Men jag är inte den som ger mig...

Och nu har man suttit i telefonkö i 30 minuter. Verkligen "konstigt" att alla de andra agenterna jag ringde till svarade inom ett par minuter, men att man för claims hamnar i en gigantisk telefonkö...
...man kan ju bli konspiratorisk för mindre.

Det tog en timme och de fortsatte att försöka bli av med mig genom att hävda dåligt ljud och recitera claim-numtet fel flera gånger. Till slut så fick jag dem att pinga min handläggare...

Så nu har vi några veckor till att vänta.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det tog en timme och de fortsatte att försöka bli av med mig genom att hävda dåligt ljud och recitera claim-numtet fel flera gånger. Till slut så fick jag dem att pinga min handläggare...

Så nu har vi några veckor till att vänta.
Förstår inte hur du orkar, men jag applåderar att du gör det.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Är också imponerad av engagemanget.
Jag reste väl frekvent i 16-17 år, blev ca 1600 resor (kortare eller längre) men förvånansvärt lite problem. Var nog bara en gång bagaget blev efter, men det levererades till hemmadörr med taxi. Men hade rätt valör på kort så man blev alltid prioriterad.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
P
A AndersS skrev:
Är också imponerad av engagemanget.
Jag reste väl frekvent i 16-17 år, blev ca 1600 resor (kortare eller längre) men förvånansvärt lite problem. Var nog bara en gång bagaget blev efter, men det levererades till hemmadörr med taxi. Men hade rätt valör på kort så man blev alltid prioriterad.
Jag har fått bagaget levererat "hem" med taxi två gånger (under betydligt färre än 1600 resor) dagen efter jag själv kom hem. Det krävde jag ingen ersättning för trots att det första "hem" var "home away from home" där jag inte hade några kläder i garderoben, men jag hade ingen lust att riva upp himmel och jord för en halv dags väntan på bagaget.

Det är snarare lite förunderligt att bagagehanteringen fungerar så pass bra som den gör. Lite som den Ericssonanställde (utvecklare av basstationer) som påpekade att varje gång han ringde ett telefonsamtal så insåg han att ett mirakel hade inträffat.

Men det ursäktar förstås inte dålig hantering när det inte fungerar.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är snarare lite förunderligt att bagagehanteringen fungerar så pass bra som den gör.
Speciellt när man reste med byte av flyg och olika bolag så fungerade det med omlastningen, även när det var kort tid vid byte. Men när jag tänker till så reste jag nästan alltid med en mindre väska godkänd för kabin.

P
I den resa jag nämnde ovan ingick ett byte av flyg och på sträckan till bytet hade vi extremt stark motvind. Jag minns inte hur mycket försenade vi blev men jag sprang till gaten för att gå ombord på nästa flyg och hann precis till när de höll på att stänga den. Kanske inte så konstigt att flygbolaget inte hann med omlastning av mitt bagage.

Att enbart resa med kabinbagage underlättar en del, men kräver förstås oftast lite extra planering.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.