Har någon praktisk erfarenhet av att kräva ersättning från flygbolag vid förseningar och inställda flyg?
Laddar för en fight…. All-in rättshaverist-nivå.
Jag hittar många bolag som gör jobbet åt mig, men de tar 30% av stålarna så det kan jag prova i fas 2 om det inte går som jag tänkt mig.
Jag har hittat kalkylatorn och råden på Hallåkonsument-sidan men söker fler exempel på vad praxis är, tex för ersättning för mat som jag antar sker via någon schablon för landet där jag fastnade.
Jag hittar många bolag som gör jobbet åt mig, men de tar 30% av stålarna så det kan jag prova i fas 2 om det inte går som jag tänkt mig.
Jag har hittat kalkylatorn och råden på Hallåkonsument-sidan men söker fler exempel på vad praxis är, tex för ersättning för mat som jag antar sker via någon schablon för landet där jag fastnade.
Inom EU är det väl väldigt väl reglerat med redan fastställda belopp mm.MathiasS skrev:
Har någon praktisk erfarenhet av att kräva ersättning från flygbolag vid förseningar och inställda flyg?
Har du redan ett försenat flyg att claima för eller förbereder du dig bara?
Vi flög från asien med Turkarna för några år sen och blev ett dygn sena pga två 5cm blötsnö dagen innan i Istanbul. Noll kommunikation, inga kompensationer på plats, ingen hjälp. Ett dygn på en flygplats är rätt lång tid. Jag hade matutlägg på 2000kr. Turkarna hade inte tänkt betala nåt. Jag fick hjälp att anmäla det på nåt sätt, det ringde upp otrevliga jävlar från bolaget och käftade. Turkarna skulle till slut betala oss nästan 8000kr tror jag, har inte fått en spänn. Kommer aldrig att få det heller.
Redigerat:
Jo jag har sett det och använder jag någon kalkylator så landar det på 400eur per resande, det gäller aktuell flygsträckan och en försening som är mer än 3 timmar. I detta fall blev vi fast på bortaplan i tre dagar extra och då fick jag ta hyrbilen från Göteborg för att komma till slutdestinationen (atlanda). Flyg till ARN hade resulterat i fyra dagars försenad hemkomst.F fsn skrev:
Hotellet har man redan betalat men jag vill specifikt veta vad praxis är för mat samt hyrbil eftersom jag fick ombesörja sista delen av transporten själv, kunde inte vänta längre med att komma hem.
Samma sak med förlorad arbetsinkomst.
Min psykiska skada av att stanna kvar på beachen några extra dagar är helt ointressant, detta handlar bara om att pressa skiten ur ett dåligt flygbolag som verkar ha satt i system att krångla till det för sina passagerare. Och jag har åtaganden och hund på hemmaplan som jag behöver sköta.C cpalm skrev:
Redigerat:
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 770 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 770 inlägg
När jag har anmält till sas enligt eu261 har det varit ett standardiserat formulär på hemsidan att fylla i. Sen fått flygcheckar (som varit lite pyssliga att använda) eller halva summan i cash direkt till kontot. Det har nog tagit lite tid innan utbetalning, men det har fungerat.
Det beror på. Man har bättre skydd i europa. Jag har bekanta som fastnade i Mexico. Checkade ut och åkte transfern till flygplatsen. Det var en charterresa men flygningen var med reguljärplan. Väl på flygplatsen så blev det krångel med nån överbokning så en av dom fick inte åka med. Efter ett jävla tjafsande så fixade flygbolaget så att båda fick stanna (det var ju hyggligt) och bokade om dom på ett plan nästkommande dag. Hotellet dom tilldelades var skitkasst och inte ”semester” på nåt sätt. Dagen efter var planet som nu skulle mellanlanda i USA försenat. Väl i US (tror det var Atalanta) så missades anslutande flyg. Noll hjälp. Charterbolaget kontaktades, hotell igen. Inget visum så dom kom inte in i US. Bo på en jävla flygplars igen. Dom var inte imponerade.C cpalm skrev:
Andra bekanta på väg hem från USA får veta i incheckningen att planet är fullt och får frågan om dom kan tänka sig att ta planet två dagar senare mot kompensation. 4 personer och 600$ var (i cash), matkuponger på flygplatsen och ett bra familjerum på ett närbeläget hotell. När dom sen checkade in så var alla uppgraderade till business. Det kan gå åt båda hållen.
Har provat båda sätten.
Som tidigare skrivit så har man bra skydd inom EU med standardiserade taxor.
Men brukar vara lite krångel att dels hitta rätt formulär/ingång hos flygbolagen, sen kommer dom envisas med att erbjuda vouchers eller typ halva summan i pengar. Och så får man stå på sig och tjafsa lite med kundtjänst om man vill få ut alla sina pengar.
Beroende på hur mycket pengar det rör sig om och hur bra "case" man har kan iaf jag ibland tycka att det är värt 30% för att slippa krånglet
Men brukar vara lite krångel att dels hitta rätt formulär/ingång hos flygbolagen, sen kommer dom envisas med att erbjuda vouchers eller typ halva summan i pengar. Och så får man stå på sig och tjafsa lite med kundtjänst om man vill få ut alla sina pengar.
Beroende på hur mycket pengar det rör sig om och hur bra "case" man har kan iaf jag ibland tycka att det är värt 30% för att slippa krånglet
Har sökt både via "agent" och själv. AirHelp tror jag att de hette och de sökte slutligen bara flygersättningen, ingen mat, inget extra för tågbiljetter, etc. Så inte nog med att de tog 30% av ersättningen, de tog bara det "enklaste".
Nästa gång sökte jag själv. Fick då ersättning för extra hotellnatt, taxiresor och flyget.
Det var ju i princip samma information man behöver fylla i. Jag ringde Lufthansa och fick information om var och vad jag behövde fylla i.
Skulle rekommendera att ta det direkt med flygbolaget först, men om det inte går vägen ta det via en "agent".
Förlorad arbetstid lär du aldrig få någon ersättning för.
Kolla med kreditkortsbolaget (om du betalade med kreditkort) för de kan också ge ersättningar.
Nästa gång sökte jag själv. Fick då ersättning för extra hotellnatt, taxiresor och flyget.
Det var ju i princip samma information man behöver fylla i. Jag ringde Lufthansa och fick information om var och vad jag behövde fylla i.
Skulle rekommendera att ta det direkt med flygbolaget först, men om det inte går vägen ta det via en "agent".
Förlorad arbetstid lär du aldrig få någon ersättning för.
Kolla med kreditkortsbolaget (om du betalade med kreditkort) för de kan också ge ersättningar.
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
Fru med 2 barn åkte till USA via connecting flight i London för 3 år sen. SAS planet till London var försenat så dom missade connecring flight . Dom landade på slutdestinationen 8.5 timmar efter utsatt tid .
Dom fick ut maxbelopp av SAS .
600 euro/ Person . 2 dagar efter ansökan satt pengarna på kontot . Det blev en billig resa då biljetterna gick på totalt 19700
För att få ut maxbelopp måste flyget vara minst 8 timmar försenat till slutdestinationen . Sen finns det en trappa neråt i ersättningsskalan
Dom fick ut maxbelopp av SAS .
600 euro/ Person . 2 dagar efter ansökan satt pengarna på kontot . Det blev en billig resa då biljetterna gick på totalt 19700
För att få ut maxbelopp måste flyget vara minst 8 timmar försenat till slutdestinationen . Sen finns det en trappa neråt i ersättningsskalan
Hoppas inte det är SAS du åkt med.
Då ska du inte räkna med många kronor i kompensation.
Efter försenade plan, inställda plan. Så fick vi först sova på flygplatsen, sen boka hotell, taxi mat etc.
Totalt kostade det 24 500 extra i rena utlägg.
Kompensationen som SAS ville betala ut var 250 Euro.
Sämsta jävla bolag och kundtjänst man kan tänka sig.
Efter försenade plan, inställda plan. Så fick vi först sova på flygplatsen, sen boka hotell, taxi mat etc.
Fast det är väl ganska sällan det är så glamoröst. Först 24h på en överfull flygplats med trötta barn och sen bussas till något skithotell ute i ingenstans. Nya bud varannan timme så du inte kan koppla av eller planera. Jag skulle dock inte ställa upp i tidningen för det.C cpalm skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 272 inlägg
Jag instämmer. Haft ett par case och fick ersättningen utan krångel. Det är viktigt att dokumentera orsaken till förseningen väldigt noga, det kan man ibland redan göra på gaten och få ett intyg. Flygnummer, alla klockslag, mm.Karl.s skrev:
Har provat båda sätten.
Och att hitta blanketten hos flygbolaget kan vara krångligt.
Medlem
· Blekinge
· 12 272 inlägg
Men du vet ju innan hur mycket ersättning du kan få. Ersättningen är inte kostnadstäckande utan schablon. 24500 kr utlägg låter som många dagar. Svårt att tro.M Mortsken skrev:Hoppas inte det är SAS du åkt med.