55 992 läst ·
275 svar
56k läst
275 svar
Blir rik på ersättning från flygbolag…..
Det måste vara kopplade biljetter när man ska någonstans annars så måste man ränna rundor och checka in väskor igen, så roliga är inte flygplatser, jag och ett par kompisar gjorde ett par resor till Filippinerna för en del år sedan och vi blev ombokade via London på vägen hem men lyckligtvis så slapp vi byta flygplats men från det att vi lyfte från Manilla tills dess att vi landade i London så hade det ändrats vilket flygbolag vi skulle tillbaka till CPH med och det blev ett jäkla stressande för att inte missa det planet då vi skulle till en helt annan del av flygplatsen och fick åka buss mellan.P pmd skrev:Om det är Bangkok du brukar flyga till (nu gissar jag lite) och du utgår från Köpenhamn så blir det byte i London. Inte bara byte av flyg utan även byte av flygplats.
BA är inte det bästa bolaget för alla destinationer.
Det går kanska att pussla ihop något så att man flyger med ett annat bolag från Köpenhamn till London, och slipper byta flygplats där, men då får man kanske boka separata resor med de nackdelar det medför.
ecc@konsumentverket.seF frollic skrev:Bumpar denna tråd, för jag behöver lite hjälp med länkar ...
@Drömmenomhus Vilken ECC sida var du på ?
[länk] eller [länk] ?
Försöker klura ut hur/vad du gjorde det via ECC.
Hamnade på ett SAS-flyg hem från USA, och blev 3h+ sen hem.
SAS säger att det inte är deras fel, därför att de i Maj ändrade flygtiderna, och jag
gjorde en ombokning, pga denna ändring gäller minsann inte EU261.
Om ni trodde att detta ärende somnat in så hade ni fel. Har inte fått några vettiga svar från flygförsening.se när jag frågat om status, men nu plötsligt blev det bråttom att skicka in ytterligare en fullmakt, denna gång en som ger deras advokat rätt att driva frågan i svensk domstol. Kommunikationen från Flygförsening är ärligt talat inte riktigt tipptopp, men jag antar att detta betyder att man vunnit ett ärende på denna flight och nu kan gå vidare. Det som är lite konstigt är att hela diskussionen med FF började om igen (har du felanmält inom 2 månader, omständigheterna osv) med information som jag redan lämnat vid första kontakten, och varför triggades allt detta när JAG hör av mig och inte av dem som fått förtroende att driva mitt ärende?MathiasS skrev:
Nu räknar man igen med att frågan tar 6-8 månader.
Jag antar att ni noterat att villkoren för att få ersättningar är på väg att försämras kraftigt?
Vidare så har ju tolkningarna av de gamla "extraordinära omständigheter" blivit sämre för oss konsumenter.
Men det går fortfarande att få ersättning.
Vidare så har ju tolkningarna av de gamla "extraordinära omständigheter" blivit sämre för oss konsumenter.
Men det går fortfarande att få ersättning.
Knappa 11 månader senare, efter att jag fått fingret av SAS, och lagt ett ärende hos ARN, kom ett belut.F frollic skrev:
SAS ska ersätta oss för vårt sena flyg, ska bli intressant att se hur lång tid det tar, de har fått en kopia på beslutet.
SAS var iaf lika snabba på att betala ut, som de var med att avslå vår ursprungliga begäran (dvs innan ARN).F frollic skrev:
Vi hade 13000kr på kontot mindre än en vecka efter ARNs beslut.
Vi kommer att få 2 x 600€ från Emirates pga av ett försenat flyg från ARN till DXB. Skickat in till deras Customer Affairs som skall betala ut inom 15 dagar. Till detta lyckades jag claima SAS Mastercard på deras kortförsäkring som betalade ut 2 x 700kr.
Med detta case är det tredje gången som jag har claimat försening och än så länge har det gått bra.
Med detta case är det tredje gången som jag har claimat försening och än så länge har det gått bra.
Jag har lagt in ett krav på kläder, tandborste rakhyvlar mm till KLM. De valde att inte lasta på min väska på ett plan häromveckan utan de skickade den på nästa plan. De ville att jag skulle vänta 2h på den på flygplatsen, vilket jag naturligtvis inte gjorde. Jag fick den levererad till hotellet dagen efter. Men då hade jag naturligtvis behövt köpa hygienprodukter och en ny uppsättning kläder.
Nu har jag inte fått pengarna än, men det skall inte vara några problem. Det har inte varit några problem tidigare heller. Av ren princip så checkar jag alltid in bagaget numera, jag bjuder dem inte på möjligheten att komma undan...
Jag har en Android-tag i den så jag kan ju hela tiden följa vart den är.
Nu har jag inte fått pengarna än, men det skall inte vara några problem. Det har inte varit några problem tidigare heller. Av ren princip så checkar jag alltid in bagaget numera, jag bjuder dem inte på möjligheten att komma undan...
Jag har en Android-tag i den så jag kan ju hela tiden följa vart den är.
”Klart” kan ju betyda olika saker. Har fortfarande inte sett några stålar, för 1,5månad sedan hade juristen tappat bort domslutet och fick begära ut det igen. Nu borde man ha begärt utbetalning från Eurowing. Ledtiderna är tröttsamma får jag erkänna.MathiasS skrev:
Det är en del av deras strategi för att hantera dessa frågor. De hoppas att tillräckligt många glömmer bort.MathiasS skrev:
Det vore beklämmande om advokatfirman jobbar så. Det skulle ju också betyda att de själva inte heller får betalt och om de bara ”glömmer” att betala till mig så är det ju bedrägeri. Det vill jag inte tro att man ägnar sig åt.pacman42 skrev:
Jag menar att flygbolagen jobbar så och att de drar ut på ärendena som en ren princip, det drabbar även advokatfirman.MathiasS skrev: