Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Krukor & konstverk 😀
Jag skojar inte! Så fort det ska gjutas något är sambon framme med formar och idéer… nästan så det går åt mer material där än till det som skulle gjutas 😬

• Haha
erik8308
  • Laddar…
E erik8308 skrev:
brukar du inte få några mängder över eller vaskar du en hink?
En vanlig "ICA-kasse" i en hink fungerar bra att dumpade överskottet i.

• Gilla
erik8308
  • Laddar…
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Du får ju sätta nivåpinnar! Superenkelt!
Jag har även spacklat med vanliga skruvar som nivåpinnar. Tar man sig tiden och justerar skruvarna noggrant med ett långpass kan man få ett väldigt bra resultat. Har du ungefär en skruv per halvmeter märker du direkt om någon skruv är hög/låg när du lägger passet över fyra skruvskallar samtidigt. Funkar i praktiken bara på rätt små utrymmen men ger väldigt god precision tycker jag.

• Gilla
erik8308 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har även spacklat med vanliga skruvar som nivåpinnar. Tar man sig tiden och justerar skruvarna noggrant med ett långpass kan man få ett väldigt bra resultat. Har du ungefär en skruv per halvmeter märker du direkt om någon skruv är hög/låg när du lägger passet över fyra skruvskallar samtidigt. Funkar i praktiken bara på rätt små utrymmen men ger väldigt god precision tycker jag.
Jag har betonggolv, så det verkar lite jobbigt😅

E erik8308 skrev:
Jag har betonggolv, så det verkar lite jobbigt😅
Varför då? Det har jag också haft när jag flytspacklat med skruvar som nivåpinnar. Ett 5,5 mm hål för gul plugg tar inte många sekunder ens med en halvdan borrhammare. Men som jag skrev är ytan stor blir det pyssligt med skruvar. 14 kvm kan nog vara på gränsen. Det handlar väl om hur noga man tycker sig ha tid att vara i relation till vilka krav man ställer på slutresultatet.

Jag tycker dock som amatör att det underlättar väldigt när man ska hälla ut spacklet om man har täta referenser i form av skruvskallar på "perfekt" höjd. Ett proffs skrattar säkert åt mig. Jag har å andra sidan också skrattat åt resultatet efter att proffs försökt med snabb dåligt förberedd flytspackling...

Tja, varför inte egentligen. Jag har borrhammare hemma. Golvvärmen ska ligga djupt så…

J
Börja inte o borra en massa hål när det finns så enkla saker som nivå pinnar!

• Nivåpinne med gradskala från 0 till 60 för exakta mätningar vid byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jansson69 skrev:
Börja inte o borra en massa hål när det finns så enkla saker som nivå pinnar!
Använder man laser för att markera höjden håller jag med om att det är enklare. Med vattenpass, högst tveksamt...

J
Alfredo Alfredo skrev:
Använder man laser för att markera höjden håller jag med om att det är enklare. Med vattenpass, högst tveksamt...
Varför skulle det vara lättare med laser men inte med vattenpass?

J Jansson69 skrev:
Varför skulle det vara lättare med laser men inte med vattenpass?
Lasern ger en linje på pinnarna som du kan markera efter. Ett vattenpass måste ju på något sätt hållas på rätt sätt för att man ska kunna markera. Eller hur menar du att man använder pinnarna?

J
Alfredo Alfredo skrev:
Lasern ger en linje på pinnarna som du kan markera efter. Ett vattenpass måste ju på något sätt hållas på rätt sätt för att man ska kunna markera. Eller hur menar du att man använder pinnarna?
Men normalt så är det ju inte många millimeter som man spacklar kanske några cm på sin höjd så en linjelaser går oftast inte att ha vid så låga höjder..
Visst en rotationslaser med mottagare funkar väl men små toaletter och badrum brukar jag alltid ta vattenpasset, brukar ha några distanser typ 10mm, 5mm, 2mm som man kan lägga på golvet som man flyttar med sig när man väger av nivå pinnarna och sedan klipper man dem ju på rätt höjd och sedan kan passet läggas på den nyklippta och vidare till nästa..

• Gilla
erik8308
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
sedan klipper man dem ju på rätt höjd och sedan kan passet läggas på den nyklippta och vidare till nästa..
Ja det finns olika skolor. En del klipper. Andra ritar ett snedstreck eller ett "V". De som inte klipper menar att man försvårar att veta "hur mycket för högt man fyllt" om pinnen är klippt och därmed osynlig.

Huvudsaken är väl att man väljer en metod som man tycker fungerar. De få gånger jag flytspacklat som amatör har förberedelsetiden i princip varit ointressant. Jag har kunnat lulla på med skruvar och finjustera intill löjets gräns. Jag fattar absolut att ingen kan jobba på det sättet yrkesmässigt.

J
Alfredo Alfredo skrev:
Ja det finns olika skolor. En del klipper. Andra ritar ett snedstreck eller ett "V". De som inte klipper menar att man försvårar att veta "hur mycket för högt man fyllt" om pinnen är klippt och därmed osynlig.

Huvudsaken är väl att man väljer en metod som man tycker fungerar. De få gånger jag flytspacklat som amatör har förberedelsetiden i princip varit ointressant. Jag har kunnat lulla på med skruvar och finjustera intill löjets gräns. Jag fattar absolut att ingen kan jobba på det sättet yrkesmässigt.
Men en skruv bli ju lika svår som en klippt nivåpinne då spacklet flyter över😉
Förstår skruven om man har trä/gips under men att borra i betongen, nja det låter lite väl krångligt/tidskrävande..

J Jansson69 skrev:
Men en skruv bli ju lika svår som en klippt nivåpinne då spacklet flyter över
Det håller jag med om. Dock tycker jag det fungerar utmärkt att hälla spackel tills nivån nästan börjar täcka skruven och enbart "ytspänningen" håller skruvskallen spackelfri. Men i princip är det som du säger exakt samma problem om man slaskar på med alldeles för mycket spackel. Jag har använt försänkt skruv med plan skalle som jag tycker har fungerat bra. Men jag är som sagt glad amatör som kan strunta i hur lång tid det tar...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.