Boioberga Boioberga skrev:
Hej. Hur tunt kan man flytspackla.
Har ett källargolv som skall målas. Det har släppt en del en hel del fån äldre fuktskada. När jag skrapat allt löst är det gropar från några mm till så där 10 mm. Större och mindre ytor.
Kan man raka ut efter gamla golvet så att flytspack bara går ner i skadorna. eller skall jag använda något spackel.
Mvh Bo A
Hej,

Är det vara mindre gropar hade jag använt ett golvspackel tex. Ardex A30 eller motsvarande.

Boioberga Boioberga skrev:
Hej. Hur tunt kan man flytspackla.
Det beror på spackelfabrikat och är specificerat på förpackningen eller i "produktbladet". Brukar kunna vara från någon enstaka mm upp till kanske närmare tio som minsta rekommenderade skikttjocklek.

Välkommen till forumet för övrigt!

Snailman
Jag har bara använt två olika spackel, dels A 45 som ska funka ner till 1 mm och flytspacklet K39 som ska funka ner till 0 mm.

Men jag har antingen lagt på tätskiktsduk och sen klinker, eller klinker direkt på, och då behöver ju inte ytan vara perfekt.

Jag flytspacklade en del ganska tunna skikt, men om det var typ 5 mm eller tunnare så flöt det inte ut särskilt bra, även med hjälp av en rätskiva.

Det ska finnas nåt mer lättflytande än K 39 men det hade inte min bygghandel i lager, så K 39 fick duga.

Jag slipade en del ytor med vinkelslip med slipkopp, men det var på frihand, så ytan blev inte perfekt efter att ha använt den, men det hade jag ju inte behov av att den blev.

De medel jag använde ska inte användas vid tillskjutande vatten, så hur bedöms din källare angående det? Jag hade platta på mark med underliggande isolering av frigolit.

• Gilla
majster
  • Laddar…
Kapar den här 6 år gamla tråden.
Ska flyta 14 kvadrat på betong som hyfsat jämn. Typ 5-7 mm. Ser att många skriver att ardex k39 ska vara bra, men det kostar ju 1049 spänn per säck för det ens säljs. Är det värt pengarna, om man är nybörjare eller finns det något mer prisvärt som också funkar?

E erik8308 skrev:
Ska flyta 14 kvadrat på betong som hyfsat jämn. Typ 5-7 mm. Ser att många skriver att ardex k39 ska vara bra, men det kostar ju 1049 spänn per säck för det ens säljs. Är det värt pengarna, om man är nybörjare eller finns det något mer prisvärt som också funkar?
Jag flytspacklade nyligen ca 40 kvm, och 30mm med Finja 310 F Eco. 119:- per säck betalade jag och det blev helt ok. Hela ytan är belagd med 60x60 klinker idag.

https://www.hornbach.se/p/flytspack...368&gbraid=0AAAAADGXLQ_o4RZX6JaZxUeJyZa27ImNA

J
E erik8308 skrev:
Finns ingen anledning att lägga dom pengarna på ardex..
Bostik har bra produkter som är prisvärda:

https://www.bygghemma.se/hus-och-by...ytspackel-bostik-sl-c400-fiber-20kg/p-1817206

https://www.stuvbutiken.com/produkt...ngsmassa/golvspackel-fiber-quick-sl-c700-20kg

Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Jag flytspacklade nyligen ca 40 kvm, och 30mm med Finja 310 F Eco. 119:- per säck betalade jag och det blev helt ok. Hela ytan är belagd med 60x60 klinker idag.

[länk]
Tack! Den var ju betydligt billigare. Gjorde du 40 kvadrat på en gång?
Snubblade över mapei megaplan, som går att bearbeta i 30 min, det verkar vara bland de längsta jag kan hitta utöver k39, som har hela 40 min, mot normala 20, eller tom 10.

E erik8308 skrev:
Tack! Den var ju betydligt billigare. Gjorde du 40 kvadrat på en gång?
Snubblade över mapei megaplan, som går att bearbeta i 30 min, det verkar vara bland de längsta jag kan hitta utöver k39, som har hela 40 min, mot normala 20, eller tom 10.
Nej, det var fördelat på ett par ytor som jag gjorde separat. Den största låg nog på 15-20 kvm tror jag. Mängden vatten på påsarna tycker jag var lite i underkant dock, så jag ökade något efter de första. Ca 2,5 ton torrbruk blev det 💪

Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Nej, det var fördelat på ett par ytor som jag gjorde separat. Den största låg nog på 15-20 kvm tror jag. Mängden vatten på påsarna tycker jag var lite i underkant dock, så jag ökade något efter de första. Ca 2,5 ton torrbruk blev det 💪
okej, jag funderar på att dela upp det, men jag är lite osäker på hur man ska få det till exakt samma nivå. Man vet ju inte exakt volym som krävs, eller har jag missat nått?

E erik8308 skrev:
Man vet ju inte exakt volym som krävs, eller har jag missat nått?
Nej inte exakt men rätt väl. Du får helt enkelt blanda lite mer än vad som går åt och sluta hälla när du nått rätt höjd.

E erik8308 skrev:
okej, jag funderar på att dela upp det, men jag är lite osäker på hur man ska få det till exakt samma nivå. Man vet ju inte exakt volym som krävs, eller har jag missat nått?
Du får ju sätta nivåpinnar! Superenkelt!

Först grovräknar du mängden du behöver sen justerar du nivån mot nivåpinnarna. Pinnarna sätter du med laser, har du ingen så hyr på Renta eller liknande. Men en liten yta behöver knappt laser om man jobbar snabbt eftersom det är ”självreglerande”. Sedan hyrde jag en spackelblandarvagn som man blandar 4-5 säckar i. Den var guld värd!

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nej inte exakt men rätt väl. Du får helt enkelt blanda lite mer än vad som går åt och sluta hälla när du nått rätt höjd.
Men vad gör man med det som blir över?

E erik8308 skrev:
Krukor & konstverk 😀

• Haha
erik8308 och 1 till
  • Laddar…
E erik8308 skrev:
Bojsänken. Skämt åsido, deponi på tippen.

Alfredo Alfredo skrev:
Bojsänken. Skämt åsido, deponi på tippen.
Jaha, så jag ska inte hälla ut i avloppet?🫣😂
brukar du du inte få några mängder över eller vaskar du en hink?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.