Blir det helt plant med flytspackel?

76k läst  28 svar

1. M
    Medlem Nivå 7
    Blir det helt plant om man flytspacklar? Jag tänkte efter priming hälla ut små klickar i sänder och sedan kratta ut det med en tandspackel. Är det tillräckligt för att få golvet plant eller skall man göra nåt mera? Avjämningsmassan (flytspacklet) jag använder bygger från 1 mm till 10 mm.

2. P
    Medlem Nivå 5

Re: Blir det helt plant med flytspackel?

Hur plant det blir beror på den som gör det ;)

Flytspackel är inte som vatten, snarare som filmjölk och behöver oftast hjälp för att bli plant. Din ide om lite i taget tror jag inte på, snarare skall allt på på en gång så att hela ytan flyter. Man har ont om tid, det sätter sig snabbt så bra planering är a&o

Kolla anvisningarna från tillverkaren alterativt fråg där du köpte det så du gör som man skall med just det fabrikatet

• Laddar…
  3. pappskallen
    Medlem Nivå 10

Skulle snarare säga att det beror på vilket flytspackel du använder, finns en uppsjö, men enligt dom lkällor jag talat med så ska ardex (vet ej vilken sort) funka utmärkt. kostar dock.........

4. P
    Medlem Nivå 3

inga problems brukar ta en stor spackelspade

5. M
    Medlem Nivå 7

Nu har jag planat  golvet med flytspackel.
    Om man bara häller ut flytspacklet blir det inte plant av sig själv, även om man kan få det intrycket av reklamen.

För att få det så plant som möjligt bör man
    1. Välja ett flytspackel med så god utrinningsförmåga som möjligt (dvs billigare flytspackel kanske inte har den goda utrinningsförmågan). Kolla på säcken med flytspacklet, det skall stå angivet utrinningsförmågan där. Jämför mellan olika fabrikat.

2. Skaffa en så bred tandspackel som möjligt,eller så kan du göra en själv och spara en del pengar. Jag satte 3 tandspacklar av plast bredvid varandra och skruvade fast dessa mellan två trälister. Sen skruvade jag även fast en fönsterskrapa på toppen (för att kunna sättta dit en lång pinne i fönsterskrapan). På så sätt ökade jag min aktionsradie vid arbetet. Du behöver denna tandspackel för att kunna hälpa flytspacklet att fördela sig jämnt över golvet.

3. Du kan även köra med en spikrulle för att få bort luftbubblor och ytterligare jämna till flytspacklet. Detta verktyg har jag bara sett på Bauhaus, men det ser ut som en brödkavel med spikar i (vassa sidan på spiken utåt). Dvs går även att göra en sådan själv av en brödkavel och spik.

4. När flytspacklet har torkat tillräckligt för att bära din vikt, men fortfarande är vått, kan du skrapa bort ojämnhäterna med en  mycket bred och rak spackel. Jag använde en metalllist som dessutom var lite tung. Tyngden hjälpte till att skrapa bort ojämnheterna. För min del blev det tillräckligt hårt för att bära min vikt men samtidigt skrapbart efter ca 40 minuter.

5. Om det fortfarande inte är tillräckligt plant så hyr du en ABS slip (en betong slip) för att räta ut de sista ojämnheterna.

6. ByggPutte
    Medlem Nivå 8

Om jag inte har fel används också den
    tandade spackeln/spikrullen till att bryta
    ytspänningen så det flyter ut bättre.

Mvh Putte

7. M
    Medlem Nivå 3

jämn avjämning

Jag lyfter den här tråden eftersom den hade en bra beskrivning av hur man rent praktiskt ger sig på och avjämnar ett golv. Dock saknar jag info om hur man säkerställer att nivån på golvet blir jämn. Jag vill flyta ca 20 mm på ett betonggolv som är hyfsat jämt idag, ca 10 m2. Behöver man använda distansklossar av något slag? eller skall man gjuta lister som man gör när man gjuter betonggolv? eller som det talas om i tråden ut med allt och bara skrapa? Jag har ingen tombola så det blir till att köra med rulle och svärfar vid vispen, 20 säckar. Hinner man (=svärfar) med att blanda innan det börjar brinna i hörnen?

8. J
    Medlem Nivå 15
    På 20 säckar som ska blandas med visp föreslår jag att ni är två som blandar, och låter spacklet vara in hinken sålänge som möjligt. Det håller sig öppet bättre i hink än uthällt.

Vad gäller jämnheten så undrar jag hur höga krav du har? Vad ska det bli för ytskikt? Det är inte lätt att flyta helt plant om man inte har någon vana av flytspackling tidigare, och jag är inte helt hundra på att det blir så väldigt mycket lättare med höjdmarkörer.

Eventuellt kan ni flytspackla i två omgångar, bygga upp lite grovt först och sen köra de sista millimetrarna med ett väldigt fint spackel med bra flytförmåga, till exempel Ardex K14.

• Laddar…
  9. M
    Medlem Nivå 3
    Jag ska lägga klinker, 30x30, ovanpå.
    Jag har två stora rullar, så en extra hand och dubbel laddning i varje rulle alltså?

10. J
    Medlem Nivå 15
    Rulle är alltså hink? Jag skulle rekommendera att du skaffar ett gäng hinkar till, åtminstone så du har en åtta stycken. Då kan man vispa kanske 30 sekunder i en hink, och sen gå vidare till nästa och nästa, varefter man går tillbaka och vispar 30 sekunder till. På så vis får man en tillräcklig bearbetning av massan, och den håller sig öppen längre.

Får du verkligen i två säckar i varje hink? En normal murarhink rymmer ju precis en säck.

11. M
    Medlem Nivå 3
    Investerade i stora murarhinkar (ja, rulle är murarhink) för trädgårdsröjning för ett år sen, tror de är på 40 liter.
    Såg i en annan tråd att man skulle (kunde) dela upp rummet i mindre delar. I så fall, hur undviker man sprickan som en delning innebär? Alltså om man lägger en regel för delning som sen tas bort innan resten av rummet flyts så kommer det bli en rak delning i spacklet. Det kanske inte är något problem?

12. S
    Medlem Nivå 2
    Du använder enklast en sån där skumgummilist som avdelare. Sedan tar du "bara" bort den och fyller tomrummet med spackel. (Ryck bort den ganska snart, är ett helvete annars att få bort den...)

13. J
    Medlem Nivå 8
    Om man flytspacklar i två omgångar - behöver man då primer mellan första och andra lagret? Primade betonggolvet innan första lagret, men hur funkar det mellan två lager flytspackel?

14. J
    Medlem Nivå 15
    Jepp, man behöver prima även mellan lagren.

• Laddar…
  15. J
    Medlem Nivå 8
    Jättebra. Tack.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: