mburman skrev:
Jag lyfter den här tråden eftersom den hade en bra beskrivning av hur man rent praktiskt ger sig på och avjämnar ett golv. Dock saknar jag info om hur man säkerställer att nivån på golvet blir jämn. Jag vill flyta ca 20 mm på ett betonggolv som är hyfsat jämt idag, ca 10 m2. Behöver man använda distansklossar av något slag? eller skall man gjuta lister som man gör när man gjuter betonggolv? eller som det talas om i tråden ut med allt och bara skrapa? Jag har ingen tombola så det blir till att köra med rulle och svärfar vid vispen, 20 säckar. Hinner man (=svärfar) med att blanda innan det börjar brinna i hörnen?
Har man större ytor at flytspackla som ställer höga krav på ytjämnhet så brukar man köra kloss i plast som klappas ned i btg eller vad man nu kan tänkas ha under... Man kan även lägga brickor och spreja dessa med markörfärg för att få fast dem.. Spik/spikplugg som man sprayar röda för att se den lättare....

Väcker den här tråden till liv igen eftersom Martin_Blomberg dels givit en bra beskrivning på hur man flytspacklar, men också för att jag har en del frågetecken som jag hoppas någon kan reda ut.

Kan man flytspackla fram ett fall typ runt golbrunnar? I så fall hur gör man då rent praktiskt?

Skall man blanda hela den beräknade mängden på en gång?

När man drar ut det med en tandspackel, finns det risk att man samlar ihop för mycket spackel på ett ställe och för lite på ett annat? Eller det flyter ut jämnt och fint trots allt?

Det talas också att efter en stunds härdning att man skall gå över ytan med någon form av skrapa för att få bort de sista ojämnheterna, blir det verkligen sådana av flytspackel?

Sist men inte minst. Finns det något speciellt man skall tänka på som inte nämnts i denna tråden? Kan man göra något fel i processen?

Snailman
Tja, jag har sett dvd:n hantverkarskolan murare - inne, där visar de hur man kan spackla fall, skulle vara intressant med en recension på metoden som används där?

Vart får man tag på den DVD:n?

Snailman
DVD verkar bra men synd att man måste beställa en hela serie för att få vissa del...

Hejsan!

Lånar tråden lite!

Flytspacklade ett blivande badrum idag, fick en liten svacka/grop på 2-3mm på ett ställe märkte jag nu när jag runt med vattenpasset, och nu undrar jag hur jag ska gå tillväga, alltså behöver jag jämna ut denna grop med något som fixar skikttjocklek på 0mm, jag behöver spackla ut denna grop som är som mest omkring 2-3mm under resten av golvets nivå ut till intet, någon som har något bra tips på en bra produkt?

Snailman
Provade att flytspackla i förrgår för första gången. Ardex K39, blev inte så bra, några svackor och lutar en del.

Gjöt bara en säck på ca 6 kvm och ska gjuta resten, en säck till. Har nu gjort några pelare med rätt höjd, 12st i Ardex A45.

Otillfredsställande resultat av flytspackling med Ardex K39, synliga svackor och lutning på golvytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett betonggolv med ojämnheter och flera små högar av Ardex A45, redo för vidare flytspackling.
Skapa konto

Ska testa med en eller två dl mera vatten när jag blandar en säck. Ska prima nu igen, och ska försöka gjuta i morgon.

Kommer att använda en bred spackelspade och en piggroller, och försöka få rätt höjd med hjälp av klackarna, blir mellan 1 och 7 mm som ska gjutas på.

• Gilla
Uppfinnare
  • Laddar…
Snailman
Primat

Nyprimerad betonggolv i hörn av rum med synliga golvrör och isolerade väggar.
Skapa konto

• Gilla
Uppfinnare
  • Laddar…
Snailman
Nyutgjuten betonggolv reflekterar fönstret, med fukt och byggmaterial i förgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Uppfinnare
  • Laddar…
Snailman
Väntade tills det gick att gå på det, kollade höjderna, och det var för högt på en stor del av ytan, så har skrapat ner någon millimeter.

Nu varierar det mellan noll och två millimeter för högt.

Behöver nog skaffa såna där spikskor, så jag kan gå ut i det för att justera med spackelspaden. Blev väldigt mycket planare än första gjutningen, som varierade mellan sju och två millimeter för lågt.

Får leta i trådarna hur man slipar ner flytspackel?

• Gilla
relaterbart och 1 till
  • Laddar…
Snailman
Nyligen slipad betonggolv med varierande jämnhet nära trävägg och plastöverdrag.
Skapa konto

Varierar mellan +0 och +1 millimeter, efter att jag slipat ner ytterligare en millimeter med vinkelslipen med diamantkoppen på.

• Gilla
Uppfinnare
  • Laddar…
Snailman
Har flytspacklat en ganska stor del av golvet nu, och verkar ha blivit tillräckligt plant för klinkerläggning med nivåsystem.

Delvis lagda klinkerplattor på flytspacklat golv med röda nivåsystemklämmor och distanser.
Skapa konto

• Gilla
Uppfinnare och 3 till
  • Laddar…
Snailman
Efter första fyrkanten ovan, bytte jag metod, jag har en rätskiva tre meter lång, så jag gjorde banor med 2.8 meter mellan i Ardex A45, då gjorde jag en klack i varje ända i rätt höjd som fick stelna, sedan fyllde jag mellanrummet och använde passet för att få rätt höjd hela vägen.

När två banor var klara så flöt jag fyrkanten och använde passet på banorna för att plana ut spacklet.

Jag mätte golvet med laser på ungefär tolv punkter och beräknade hur mycket spackel som skulle gå åt.
Arean * 1,5(1,5kg spackel per mm gäller för Ardex K39) * antal mm (medelvärde mellan de tolv punkterna)
Detta stämde ganska väl.

Nyutjämnat golv med spackel och rätskiva synlig, återspeglar fönster.
Skapa konto

Efteråt slipade jag bort det av banorna som stack upp.

• Nyligen spacklat golv med mätverktyg och rätskiva i ett renoveringsprojekt.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
Uppfinnare och 1 till
  • Laddar…
Hej. Hur tunt kan man flytspackla.
Har ett källargolv som skall målas. Det har släppt en del en hel del fån äldre fuktskada. När jag skrapat allt löst är det gropar från några mm till så där 10 mm. Större och mindre ytor.
Kan man raka ut efter gamla golvet så att flytspack bara går ner i skadorna. eller skall jag använda något spackel.
Mvh Bo A

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.