25 085 läst ·
146 svar
25k läst
146 svar
Blinkande lampor
Nu är det då så "skoj" att det är olika, min Kamstrup Omnipower, Tryck på vänstra knappen så DCON tänds, Håll inne 10s och brytaren går ifrån.... Hur många kommer ihåg det?Hannuse skrev:
Bra tips.
Jag har inte tänkt på att den funktionen finns på den nya mätaren.
Kikade på min Aidon-mätare nu, och den har också det.
Då känns det inte lika bråttom med att få tag på en ny brytare.
Det är ju trots allt inte så ofta man behöver bryta bort hela anläggningen, men gör det hellre med en brytare än med säkringarna.
Skuva ur huvudsäkringarna, klart.
Jo men vad gör man om man har lamptivoli och knappen som fanns förut inte finns....useless skrev:
Ja just ja vänstra knappen > DCON +10s... Äh jag tar säkringarna.
Att brytaren finns är ju främst för att elnätbolaget ska kunna göra fjärrbortkopplingar i framtiden (men det hör hemma i annan tråd)
A
Anonymiserad9425780543
Bannad
· Runkeborg
· 52 inlägg
Anonymiserad9425780543
Bannad
- Runkeborg
- 52 inlägg
L Leif i Skåne skrev:
Egentligen skiter jag i vad Eon hade sagt om jag skruvat ur säkringarna.useless skrev:
Jag ringde dom idag för att få råd och dom sa att huvudsäkringarna var mitt ansvar.
Alltså gör jag vad jag vill med dom.
Tyvärr visste jag inte detta innan jag påbörjade mitt arbete utan hittade information om att man skulle bryta strömmen på brytarna.
Ja, så är det.P paralun skrev:
Men frånkopplingen blir inte lika distinkt med säkringarna.
Så har du last på när du skruvar ut, så ”svetsar” det lite, jag gillar inte sånt.
Men å andra sidan är det inte så ofta.
Men jag ska nog sätta dit en ny brytare i alla fall.
Utmaningen är när man har bråttom av någon anledning.Hannuse skrev:
Hur kan du ha en egen elmätare?
Om du ska vara lite fackmässig ska du aldrig använda säkringar typ "proppar" för att bryta eller koppla in något. Det är helt onödigt att riskera brännmärken i huvarna eller passkontakterna som lätt en annan gång långt senare skapar problem. Huvudsakliga problemet med brytare av olika slag är att de manövreras alldeles för sällan. Det förstärks ju lätt om någon läser tex här där man råder att inte använda brytaren och som inte så insatt tar det för sant.A AndersOsk skrev:Egentligen skiter jag i vad Eon hade sagt om jag skruvat ur säkringarna.
Jag ringde dom idag för att få råd och dom sa att huvudsäkringarna var mitt ansvar.
Alltså gör jag vad jag vill med dom.
Tyvärr visste jag inte detta innan jag påbörjade mitt arbete utan hittade information om att man skulle bryta strömmen på brytarna.
Nästa invändning är att man inte ska använda mätarens inbyggda funktion vid säkring av elarbete. Det är bra att bryta med den och om det inte är ett i tid långt utdraget använd därefter säkringarna sen omvänt vid tillkoppling.
Instruktion för din elmätare av typen Landis+Gyr E360 LTE
Så här används brytarfunktionen:
Tryck in knapp (3) i några sekunder,brytaren slås från och brytarsymbolerna i displayen ändras.
För att slå till strömmen igen gäller samma förfarande som ovan.
Vi ber er att i första hand använda mätarens brytare då ni vill bryta strömmen i er anläggning.
På så vis slipper våra tekniker åka ut på plats i tron att er anläggning är strömlös p.g.a. fel i elnätet.
Nu kommer det roliga:
OBS! Under elarbeten måste strömmen stängas av genom att använda elanläggningens huvudbrytare samt ta bort huvudsäkringarna i enlighet med elektriska säkerhetsföreskrifter!
https://www.falkenberg-energi.se/wp-content/uploads/2020/11/Beskrivning-av-elmatare-E360.pdf
Tryck in knapp (3) i några sekunder,brytaren slås från och brytarsymbolerna i displayen ändras.
Vi ber er att i första hand använda mätarens brytare då ni vill bryta strömmen i er anläggning.
På så vis slipper våra tekniker åka ut på plats i tron att er anläggning är strömlös p.g.a. fel i elnätet.
Nu kommer det roliga:
OBS! Under elarbeten måste strömmen stängas av genom att använda elanläggningens huvudbrytare samt ta bort huvudsäkringarna i enlighet med elektriska säkerhetsföreskrifter!
https://www.falkenberg-energi.se/wp-content/uploads/2020/11/Beskrivning-av-elmatare-E360.pdf
Det syftar ju troligvis på två olika fall dvs tex bortkoppling av kallställd stuga och normal helt regelmässigt korrekt frånskiljning och säkring före arbete. Hör kanske mer hemma i tråden svenska språket och tadeln av diverse informatörers texter.D Dilato skrev:Instruktion för din elmätare av typen Landis+Gyr E360 LTE
Nu kommer det roliga:
[länk]
D Dilato skrev:Instruktion för din elmätare av typen Landis+Gyr E360 LTE
Nu kommer det roliga:
[länk]
Ska man hårddra det ordentligt så heter ju säkringarna före mätaren mätarsäkringar, så de huvudsäkringar man refererar till borde sitta efter mätaren...
Sen vet jag inte exakt hur de moderna uppkopplade mätarna funkar, men rent tekniskt kan dom ju skicka en signal till elbolaget när man använder den inbyggda brytaren så att dom vet att strömmen har kopplats från manuellt och inte på grund av något fel.