Jag har en förälder som börjar bli gammal och skulle behöva hjälp med ekonomin och vill att jag ska bli god man åt henne. Vi kollar instruktionerna för Stockholm och vi ska bifoga ett läkarintyg och en "social utredning". Läkarintyg borde vi kunna skaffa, men vad menas med denna utredning?

Stockholms stad skriver:

"en social utredning som styrker behovet av god man eller förvaltare. Utredningen kan skrivas av till exempel en biståndshandläggare, socialsekreterare eller kurator."

Min förälder har ingen kontakt med varken "biståndshandläggare, socialsekreterare eller kurator". Någon som har gjort detta och kan dela med sig av erfarenheter?

Fråga nummer 1 är. Finns det medicinska skäl till att din mamma behöver en god man? Min fru försökte bli god man till sin mamma, men fick inte igenom det då mammans kognitiva förmåga ansågs tillräcklig för att hantera sin ekonomi mm.

Om din mamma har regelbunden sjukvård i hemmet. Eller har hemtjänst, borde hon ha haft kontakt med kommunens kurator. Om inte annat kan det vara första steget att kontakta denne.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Om din mor har någon form av omsorg så finns här en biståndshandläggare att kontakta.
Sedan kanske det kan räcka med att du får fullmakt av henne att bistå henne i olika ärenden t.ex. bank, skulle jag rekommendera.
Tar du god man så lyder den sedan under Överförmyndare och kräver mera omfattande årsredovisningar av ekonomi.
Jag har/haft båda rollerna, så fullmakt är det jag rekommenderar före man väljer god man. Du får lite större "behörighet" som god man men också större krav på redovisning.

• Gilla
nameloser och 10 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Om din mamma har regelbunden sjukvård i hemmet. Eller har hemtjänst, borde hon ha haft kontakt med kommunens kurator.
Eller biståndshandläggare som fattat beslut om ev. nuvarande behov.

• Gilla
Bart
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Eller biståndshandläggare som fattat beslut om ev. nuvarande behov.
Precis. Det glömde jag bort. I vårt fall var det dock kuratorns utlåtande som avgjorde avslaget.

Som redan sagts, fullmakt rekommenderas före god man. En generalfullmakt om din mamma tycker det är ok, ger dig möjlighet att företräda henne i alla situationer. Denna måste utfärdas medan hon bedöms förstå vad hon ger dig för rättigheter.
Blir hon dement gäller den inte längre, men man kan även ha en framtidsfullmakt. Den börjar gälla då hon själv inte längre är kapabel och generalfullmakten därmed är ogiltig.
Kolla med hennes/din bank, de kan sannolikt hjälpa till med utformningen.

/Höghus

Redigerat:
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Vi har nyligen haft samma diskussion och kommit fram till att en oberoende god man är bättre än en närstående.

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Om hon inte har Internetbank kan det vara ett första alternativ också, där ni kan hjälpa henne.
Brukar vara återkommande räknar räkningar för äldre som beställs som "e-faktura" och autobetalning, efter ett halvår brukar det mesta vara klart och automatiskt.
Hur ni sedan hjälper till finns lite olika lösningar på...

• Gilla
mersault och 1 till
  • Laddar…
Närstående kan bli för nära, jag avsade mig att sköta ekonomin åt en släkting. Det blev för konstigt, jag är för ordningsam jämfört med den som skulle ha hjälp.

Istället blev det tyvärr min syster, hon portionerade ut hela sparkapitalet på ca 5 år i tusenlappar. Nu när pengarna är slut och släktingen har ca 15 år kvar att leva är jag irriterad, det hade varit bättre om jag hade haft en extern god man att sura på än min syster. Nåväl, livet fortsätter.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Fråga nummer 1 är. Finns det medicinska skäl till att din mamma behöver en god man? Min fru försökte bli god man till sin mamma, men fick inte igenom det då mammans kognitiva förmåga ansågs tillräcklig för att hantera sin ekonomi mm.

Om din mamma har regelbunden sjukvård i hemmet. Eller har hemtjänst, borde hon ha haft kontakt med kommunens kurator. Om inte annat kan det vara första steget att kontakta denne.
Problemet är att min mamma glömmer bort och tappar bort räkningar. Hon har internetbank, men kan och vill inte använda den utan hjälp. Vi barn bor så långt bort så att det blir svårt att åka dit och hjälpa henne på plats.

Hon har i nuläget ingen kontakt med kommunen för t.ex. hemtjänst.

Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Problemet är att min mamma glömmer bort och tappar bort räkningar. Hon har internetbank, men kan och vill inte använda den utan hjälp. Vi barn bor så långt bort så att det blir svårt att åka dit och hjälpa henne på plats.

Hon har i nuläget ingen kontakt med kommunen för t.e. hemtjänst.
Det finns olika sätt att hjälpa till, det formella är en fullmakt hos banken.
Sedan finns det andra sätt som inte är tillåtna hos banken, t.ex. att du kan logga in i hennes Internetbank med mobilt bankid.
Jag skriver bara att det går, men är inte tillåtet...

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Tyvärr har min mamma Swedbank, vilket verkar vara helt hopplöst som anhörig. Via en "anhörigfullmakt" kan jag betala räkningar på ett kontor, men räkningarna är antingen borttappade eller ligger tre timmar bort. Dessutom måste alla ärenden göras på ett kontor.

Som god man verkar man kunna sköta sin förälders bankaffärer via internet:

[länk]
Alla ärenden behöver inte göras på kontor utan man kan utföra vissa i sin egen Internetbank, aktiveras hos banken när fullmakten registreras hos banken, Swedbank.
I mitt fall har jag haft samma bank som den jag hjälpt.

B
Det låter som att det inte finns en officiell demensdiagnos, men att modern stundtals är så pass förvirrad att det skapar problem.
Som Bart skriver ovan - är den kognitiva förmågan tillräcklig är det svårt att få god man. Det kom en HD-dom om saken häromåret, där HD fastslog att så länge det inte finns några kognitiva svårigheter ska inte god man beviljas. Språksvårigheter, dålig syn och andra fysiska svårigheter är inte tillräckliga skäl för att bevilja god man. Vad jag minns måste en diagnos för demens eller annan kognitionsnedsättning finnas för att god man ska komma ifråga.

Jag ska se om jag hittar HD-domen på något länkbart ställe, återkommer isf.

Tar vi en hypotes som inte är tillåten utifrån t.ex. Swedbank.
Din mor har en reservmobil fullt klar med bankapp och mobilt bankid hos er, hon har även sin kod på lapp hos er för sitt bankid.
Då får inte ni logga in på den mobilen och hjälpa, utan det ska hon göra...
Obs!! Ni får inte heller logga in hos myndigheter, mm, med hennes bankid för att hjälpa henne även om det skulle vara möjligt...

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.