B bhus2021 skrev:
Då gissar jag att du har effekttaxa också, den bör tas med utslagen på antalet kWh den månaden
Effektavgift är detsamma om jag gör av med 400 eller 1200 kWh.

Jag har mina toppar på 3,5 till 3,8 vid matlagning mm. Elbilen ställer jag ner till 5,5 kW eller 8A trefas och kör mellan 22-06 när det räknas halva effekten.

Så effektavgift och månadskostnad binds inte till löpande kWh och påverkas inte av solceller. Ett batteri kanske skulle sänka effekten till 2,5 kWh?

P Pligg85 skrev:
Effektavgift är detsamma om jag gör av med 400 eller 1200 kWh.

Jag har mina toppar på 3,5 till 3,8 vid matlagning mm. Elbilen ställer jag ner till 5,5 kW eller 8A trefas och kör mellan 22-06 när det räknas halva effekten.

Så effektavgift och månadskostnad binds inte till löpande kWh och påverkas inte av solceller. Ett batteri kanske skulle sänka effekten till 2,5 kWh?
förutsatt att du inte startar spisen några gånger under månaden när batteriet inte är laddat förstås...

• Gilla
kfransson
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Effeltavgiften ska tas med och slås ut över antalet kwh du köpte eftersom den ersätter en del av överföringsavgiften, annars blir det omöjligt att jämföra ditt elpris med mitt elpris som inte ännu har effektavgift, utan en högre överföringsavgift.

Denna bild visar varför
Diagram som jämför gamla elöverföringsavgifter med nya som inkluderar effektavgift, överföringsavgift, och abonnemangsavgift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

B bhus2021 skrev:
Effeltavgiften ska tas med och slås ut över antalet kwh du köpte eftersom den ersätter en del av överföringsavgiften, annars blir det omöjligt att jämföra ditt elpris med mitt elpris som inte ännu har effektavgift, utan en högre överföringsavgift.

Denna bild visar varför
[bild]
Fasta avgiften tenderar att minska en del hos de flesta bolag när effektavgiften införs. Det framgår inte så tydligt i den bilden.

pacman42 pacman42 skrev:
bara hög frekvens på mätningen av realtids konsumtionen
Vissa anser att sådant är AI ;)

• Gilla
  • Haha
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Vissa anser att sådant är AI ;)
Jag vet inte om du vill göra dig lustig på min bekostnad vilket i så fall är tråkigt.

Det är någon slags AI i växelriktaren.

• Bild av en SigenStor växelriktare med text om dess AI-optimerade funktioner och energiplanering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
GIX GIX skrev:
Jag vet inte om du vill göra dig lustig på min bekostnad vilket i så fall är tråkigt.

Jag tror nog mest att AI är en marknadsföring, inte att den medför något värde av vikt.

• Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
GIX GIX skrev:

Har tittat lite på Sigenergy. Tycker det nog det bästa på svenska marknaden just nu, om det skall vara plug and play.

Bra val! Inget att ångra.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B bhus2021 skrev:

Denna bild visar varför
[bild]
Inte när vi pratar om skillnader i pris som uppkommer efter installationen av solceller och batteri.

Jag kan investera en kvarts miljon i solceller + batteri och bara förbruka 300 kWh på en hel sommarmånad varav bara behöva köpa 100 kWh och ha 500kr i effektavgift.

Jag kan även sitta utan batteri+ solceller och köpa in 1500 kWh och komma undan med 250kr i effektavgift.

De har inget i denna diskussionen att göra. Lika lite som vad abonnemanget kostar i månaden.

Du har ca 720 timmar i månaden och det räcker att 3 är dåliga så sätter de nivån för alla andra när det gäller effektavgiften...

Sen gäller det att kunna med grejorna också.
Känner en som troligen inte kan med anläggningen riktigt ordentligt och det är högst oklart när batterierna laddar och hur allt arbetar ihop. Oklart vad han får betalt och kommunikation mellan anläggningarna och billaddare verkar inte strålande.
Bilen och batteri kan tydligen ladda mitt på dagen bara priser är låga men är det inte bra väder verkar det mesta köpas och orsaka toppar samt kosta energiskatt på varje kWh.

Det enda han är säker på är att anläggningen snart betalt sig självt och ger stora vinster och bilen är "gratis" att åka med för i slutet av månaden har han sålt mer än köpt.

GIX GIX skrev:
Jag vet inte om du vill göra dig lustig på min bekostnad vilket i så fall är tråkigt
Inte alls, tolka det inte så

• Gilla
GIX
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tror nog mest att AI är en marknadsföring, inte att den medför något värde av vikt.
Det berors på för vem det skall skapa värde. Är man "nerd" och vill konfigurera sitt system själv, eller har man begränsade kunskaper och ingen motivation, att sätta in sig i hur det fungerar?

Sigenergy medför värde för användare, som bara vill har ett plug and play system. Som inte vill konfigurera det själv, men ändå vill har ett batteri-system, som presterar väl.

Det är rätt så många parametrar att tar hänsyn till för att injusterar och finjustera ett sådant system.

Har pratat med en vän, som är riktigt nöjd med Sigenergy, sen har jag läst på nätet om deras system och har haft säljare här, som har presenterat hur det fungerar.

Jag själv kommer inte köpa Sigenergy, men ser definitivt ett mervärde av deras mjukvara.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Effektavgiften kommer för min del inte att kunna optimeras med solpanelerna, bara med batterier. Detta då nätbolaget enligt de uppgifter de gett mig kommer att göra skillnad på dag/natt, vardag/helg och sommar/vinter. Detta innebär i praktiken att solen aldrig skulle ladda batterierna när effekttariffen är relevant, det är bara laddning från nätet som skulle kunna användas på vintern.

Så om jag skaffar paneler så måste jag kunna räkna hem för investeringen på överföringsavgifter (som sjunker när man får effekttariff), på skillnaden i elpris mellan olika timmar och på energiskatten. I praktiken är prisskillnaden i avgifter relativt låg de flesta dygnen. Nästa år lägger dessutom Norge ned två av fyra kablar till kontinenten (Danmark/Tyskland) och då kommer elpriserna i SE3 också att stabilisera sig på vintern. Detta gör att jag i slutänden räknar med att det är energiskatten samt medelpriset när man producerar solel som kommer att vara avgörande för om det lönar sig med en installation. Och även om sommarpriset på el kanske stiger en aning när norrmännen lägger ed de två kablarna så tror jag ändå att jag inte kan räkna hem detta. Dels har jag dåliga förutsättningar för solpaneler på mitt hus (för liten användbar takyta). Dels så har jag till stor del redan optimerat min användning av el till de billigaste timmarna (varmvatten, badtunna, laddning av bilar).

De offerter jag fått visar på (efter justering till realistiska elpriser, vilket de inte har i original) att det skulle ta uppåt 25-30 år att tjäna in panelerna med dagens elpriser. Batterier skulle löna sig först efter att den beräknade livslängden är uppnådd (även om många batterier fungerar längre än så). För stora risker med för liten vinst helt enkelt. Dessutom lever jag knappast om 30 år, än mindre bor kvar i huset.

Det är en fin tanke att villor ska vara självförsörjande på el men egentligen så lämpar sig stora fastigheter betydligt bättre. Solceller på villa är en riskinvestering, på affärsfastigheter däremot tror jag det kan vara en bra grej, installationen behöver ju dock sammanfall med uppförande eller takbyte. Bor man på landet och har plats för dom på marken så funkar det också ganska bra då man slipper hela risken med att ha dom på hustaket.

Har försökt mig på en kalkyl ett par gånger men hur jag än vänder på dom blir lönsamheten för dålig. Jag hade en kostnad på ca 600kr i Juni för 750kWh el inklusive energiskatt, då är det väldigt lång uppförsbacke att räkna hem investeringen om det nånsin sker?

Industrin eller företag kan ju vinkla det väldigt fördelaktigt i marknadsföring på solceller om inte annat.

En industri som hade en fet tv-skärm i ingången som visade hur mycket el de genererar just nu, idag och totalt. Data på hur mycket miljöpåverkan och världsproblemen de löser.

Enda problemet var att de köpt in sig en del i ett större parkprojekt och solcellerna stod 4 timmar bilresa bort om man skulle se dem.

De hade ju aldrig kört sin anläggning på en enda kWh från "sina" solceller.

Såg dock fint ut med skärmen.

L Liljeros skrev:
Jag hade en kostnad på ca 600kr i Juni för 750kWh el inklusive energiskatt,
Vi har ca 1,36 SEK/kWh i kostnader utöver själva elen.

Så Dina 750 kwh hade kostat oss 1.575 SEK här i SE4.

Med solceller kommer det in en liten slant, efter inköp av el, abonnemang, överföringsavgift och skatter är betalda.

Sen är det höst och framförallt vårvintern som gör skillnad.

Det blir interessant, om man med energieffektivisering och solceller kommer ner under 3.500 kWh/år.

• Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.