hej
Jag har en gammal Jormspis i källaren, tillverkad 1977-78 men jag överväger att ersätta denna med något nyare. Jag är ute efter något som ger bra värme länge, så jag antar det är täljstens kamin + ta luften utifrån/från vinden som är det bästa

vad säger ni? har ni några bra tips på en bra kamin?

källaren där kaminen skall stå är ca 80 kvadrat
 
T Tommy12345302 skrev:
hej
Jag har en gammal Jormspis i källaren, tillverkad 1977-78 men jag överväger att ersätta denna med något nyare. Jag är ute efter något som ger bra värme länge, så jag antar det är täljstens kamin + ta luften utifrån/från vinden som är det bästa

vad säger ni? har ni några bra tips på en bra kamin?

källaren där kaminen skall stå är ca 80 kvadrat
Antingen värmelagrande ugn, (Täljstensugn, rörspis) eller en kamin med stor brännkammare.

Folket på andra sidan Atlanten kör mycket med gjutjärnkamin där hela brännkammaren fylls. Jötul F500 är populärt där för just "overnight burns".

100kg täljsten kan lagra ca 2kwh energi, om det värms upp till 100 grader.

Titta man på Conturas hemsida, så skiljer det mellan plåt kamin och täljsten bara några kg.
 
  • Gilla
Tommy12345302
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.