20 016 läst ·
41 svar
20k läst
41 svar
Biltemas bluff med zink sprayfärg
Lite skrivbordsmatte visar på en del underligheter.
Zink väger 7.14g/ml så ganska mycket.
De lösningsmedel som finns i Biltemas spray är:
Aceton
Etylacetat
n-Butylacetat
Den lättaste av dessa är Aceton med en vikt på 0.79g/ml.
Problemet här är att även om Biltemas spray inte innehöll något Zink alls och bara Aceton, skulle den absoluta minimi-vikten av 400ml vara 316g. Vilket är mer än det som angetts här i tråden på 272g. Detta ger att antingen var burken inte full, eller så har något mätfel gjorts
Aceton
Etylacetat
n-Butylacetat
Problemet här är att även om Biltemas spray inte innehöll något Zink alls och bara Aceton, skulle den absoluta minimi-vikten av 400ml vara 316g. Vilket är mer än det som angetts här i tråden på 272g. Detta ger att antingen var burken inte full, eller så har något mätfel gjorts
T TwoByFour skrev:Jag köpte zinkprimer hos Biltema (Biltemas eget märke) men den tog slut väldigt snabbt. Behövde därför en ny och köpte en Hagmans hos Jula, trots att den kostade ganska mycket mer.
Noterade en vikt skillnad trots att båda burkarna är märkta 400mL. Hmm.
Det visade sig att vikten skilde sig åt ganska mycket:
Biltema full: 388g
Hagmans full: 556g
Tom burk: 116g
Färg innehåll:
Biltema: 272g
Hagmans: 440g
Priser:
Biltema: 80kr
Hagmans: 129kr
Pris per gram:
Biltema: 0.294kr/g
Hagmans: 0.293kr/g
Så det visar sig att 400mL Biltema inte är billigare per gram även om deras pris per mL är 40% lägre. Innehållsmärkningen, mL, kan anses vilseledande i detta fall.
Jag har inte utvärderat produkternas långtids kvalitet eller täckning per m2.
- Exakt vad är det du anklagar Biltema att bluffa om?
- De anger 400ml. Har du någon information som motsäger det?
- Du kan ha fått en felaktig produkt. Hur många burkar har du kontrollerat?
- Vad säger Biltema när du frågar dem?
Det enda seriösa att jämföra är torrvikt.
Jag har använt både Hagmans, Biltemas och CRCs zinkspray utan att notera någon skillnad. De har alla funkat bra. Och har kunnat övermålas med olika färger. Både Hagmans på Biltema zinc och Biltema på Hagmans zinc. Vet någon vem som tillverkar Biltemas?
Du glömde det som det är mest av enl säkerhetsdatabladet:L lellefot skrev:
"Kolväten, C3-4-Petroleumgas" dvs propan och butan dvs gasol
Hur har du räknat?L lellefot skrev:Lite skrivbordsmatte visar på en del underligheter.
Aceton
Etylacetat
n-Butylacetat
Aceton vid 20 grader har en densitet på: 2,41 kg/Nm³ ==> 400ml(Normal) aceton väger alltså 0,964 gram
Hur många normal ml aceton har du räknat med?
Så vikten på acetonen i burken beror på vad det är för tryck i burken.
Om jag inte tänkt fel så skulle det om det bli ett tryck på 280 bar i burken om det bara var aceton i den.
kg/Nm³ är vad en kubikmeter gas väger vid atmosfärstryck.
Biltema är en no go zon, det är sedan gammalt, punkt.
Var det inte någon här på forumet som nyligen postade om testet där wd40 vann överlägset. Vill minnas att Biltemas motsvarighet hade någon tillsats eller vad det var som vägde mer i burken och därmed gjorde att det var mindre "aktiv" ingrediens och du fick mindre valuta för pengarna. Kanske är motsvarande med zinksprayen att det är annat jox som ger liten mängd färg i vikt.
Hagmans har bra produkter.T TwoByFour skrev:Jag köpte zinkprimer hos Biltema (Biltemas eget märke) men den tog slut väldigt snabbt. Behövde därför en ny och köpte en Hagmans hos Jula, trots att den kostade ganska mycket mer.
Noterade en vikt skillnad trots att båda burkarna är märkta 400mL. Hmm.
Det visade sig att vikten skilde sig åt ganska mycket:
Biltema full: 388g
Hagmans full: 556g
Tom burk: 116g
Färg innehåll:
Biltema: 272g
Hagmans: 440g
Priser:
Biltema: 80kr
Hagmans: 129kr
Pris per gram:
Biltema: 0.294kr/g
Hagmans: 0.293kr/g
Så det visar sig att 400mL Biltema inte är billigare per gram även om deras pris per mL är 40% lägre. Innehållsmärkningen, mL, kan anses vilseledande i detta fall.
Jag har inte utvärderat produkternas långtids kvalitet eller täckning per m2.
Biltema såväl Jula har mycket skit I sortimentet.
Man måste vara noga på dessa varuhus.
Vit färg är ofta titandioxid som väger mindre än zink. Det kan ju vara utblandat med det utan att vara angivet. Det hade ju varit intressant om volymen mättes så att det faktiskt visade sig att biltemas burk innehöll en mindre volym. Har de samma volym men olika vikt skulle jag gissa att färgen är utblandad med titandioxid.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 7 106 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 7 106 inlägg
Säger ju ingenting om mängden zink i burken. Är det 90% lösningsmedel så blir det ändå bara 10% zink+andra fast ämnen i bruken även om de skriver 90% i torr film.B bs ss skrev:
Jag har använt två olika zinkfärger:
CTC kallgalv = tung burk, väldigt mycket zink, inte mycket lösningsmedel. Pannplåt jag sprejade för 15-20 år sedan är fortfarande rostfri utan annan åtgärd. Samma med plåtdetaljer på bil, detta utan annat täckskikt. Ingen aning om den är lika bra fortfarande, men märket brukar ha kvalitet.
Würth, två olika varianter om jag tyvärr inte är helt säker på vad de hette då de har ett stort sortiment. Tror ena var Zink ljus (98-99% zink i färdig film). I vanlig ordning håller Würth hög kvalitet på sitt sortiment och dessa var inga undantag. Ändå mer lösningsmedel än i CTC som jag minns det, men ytan blev bättre/jämnare.
Övermålningsbarheten varierar med dessa högzinkprodukter.