Är den verkligen så stor?

N Niq skrev:
Jag antar att det har med rånrisken att göra. Det är ju tråkigt att den är så stor att det behövs alternativa betalsätt. Om man inte har swish och ändå vill understöda dessa föreningar så antar jag att man kan donera en summa på deras konto.

Jag har inte koll på exakt hur swish fungerar men hur vet ungdomarna som säljer saker att dom fått pengarna?
Tar vi majblommor så fotar man OCR-kod i deras gula säljväska och får upp en länk till "majblomman", knappar in antal man köpt och sedan betalar man med Swish.
När det gäller övrigt t.ex. skolresor och föreningar så går det i regel via deras föräldrars konton, jag bara köper och betalar.😀

N
A AndersS skrev:
Tar vi majblommor så fotar man OCR-kod i deras gula säljväska och får upp en länk till "majblomman", knappar in antal man köpt och sedan betalar man med Swish.
När det gäller övrigt t.ex. skolresor och föreningar så går det i regel via deras föräldrars konton, jag bara köper och betalar.😀
Ja men hur vet dom att dom fått pengarna?

N Niq skrev:
Ja men hur vet dom att dom fått pengarna?
Inte en aning, det är inte mitt problem att lösa hela försäljningskedjan som kund.😉

Rejäl skrev:
Håller inte med Swish och BankID är de flesta beroende av då kontanter inte mottages i många butiker längre..
I think that's a separate topic. Because how can you refuse to accept cash when it's legal tender? And it turned out a few times that they had to accept cash from me. Because what? I have to wash dishes in a restaurant since I ate and I don't have a card with me?

N
A AndersS skrev:
Inte en aning, det är inte mitt problem att lösa hela försäljningskedjan som kund.😉
Nej förstås inte. Men sådär spontant känns det som att bedrägeririsken ökar. Men eftersom jag inte alls vet hur det fungerar så kan det hända att jag har helt fel.

Dom har en app där dom kan se varje försäljning dom gjort, den skickar notiser.
Appskärm som visar försäljningslistor med namn och belopp. Ikoner för sälj blommor, din försäljning, säljtävling och information syns nedtill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
När det gäller Kenneth så ser det ut som att det på högerbenet bara är foten som är amputerad.
Undrar om en sån högerfotsprotes är tung? Kommer man undan med det som ursäkt om man stoppas för fortkörning?

(förlåt, jag hittar ut själv)

• Haha
  • Gilla
MichelleW och 7 till
  • Laddar…
P
N Niq skrev:
Jag antar att det har med rånrisken att göra.
Dom jag har pratat med i föreningsliv säger att dom har ingett val än att använda Swish då kontanter ifrågasätts vid varje transaktion/insättning så det blir för obekvämt att ta diskussioner med banken vid varje insättning..

• Gilla
AndersS och 2 till
  • Laddar…
Angående trådens fråga:
- låt säga att min bil blir stulen, polisen stoppar min bil och biltjuven visar sig ha skulder - fogden utmäter därför min bil på plats och jag har inga möjligheter att få tillbaka den.

Är det så det funkar numera i Sverige?

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Nej det är det inte. Men om tjuven kört bilen en månad och du stöldanmäler den efter att han blir stoppad kan det kanske bli ett annat läge. Särskilt om du känner tjuven.

• Gilla
MichelleW och 9 till
  • Laddar…
P
AndersPS AndersPS skrev:
Undrar om en sån högerfotsprotes är tung? Kommer man undan med det som ursäkt om man stoppas för fortkörning?

(förlåt, jag hittar ut själv)
Självklart, men har du en dyr protes och skulder så kan KFM och polis utmäta och förverka den på plats och då blir det jobbigt att köra efter det😉

• Haha
TheImprovisor och 2 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Är det så det funkar numera i Sverige?
nej det skall passera en domstol först innan det är slutgiltigt

N
Rejäl skrev:
Dom jag har pratat med i föreningsliv säger att dom har ingett val än att använda Swish då kontanter ifrågasätts vid varje transaktion/insättning så det blir för obekvämt att ta diskussioner med banken vid varje insättning..
Skickar dom mail o frågar efter att man satt in pengarna i automaten eller hur fungerar det?
Swish är säkert bra. Bara tråkigt för dom som inte har det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.