S sturnus skrev:
I think that's a separate topic. Because how can you refuse to accept cash when it's legal tender? And it turned out a few times that they had to accept cash from me. Because what? I have to wash dishes in a restaurant since I ate and I don't have a card with me?
Det finns ingen skyldighet att ta emot kontanter, så du får kanske försöka göra rätt för dig istället för att kräva att de ska anpassa sig efter dig.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
magge_
Rejäl skrev:
Skrämmande att dom tycker att journalisten är otrevlig när han själv inte identifierar sig vid första kontakt..
Känns som att han kom lätt undan när dom insåg att han var journalist?
Poliserna har ju redan när dom slår reg. Nr sett att detta inte är någon maffiaboss..
Han gör ju lite gräv arbete som kan tänkas vara obekvämt för vissa, lyssnade innan på när han försötke få ut om det ens var poliser, isåfall ska de ju ha både namn och tjänstenummer, men det blev hemligstämplat.

Att myndighetspersonal inte tar tjänstemanna ansvaret på allvar och istället går igång på sitt rus av makthybris är tyvärr väldigt vanligt idag..

• Haha
  • Gilla
Anonymiserad 135652 och 1 till
  • Laddar…
A
N Niq skrev:
Skickar dom mail o frågar efter att man satt in pengarna i automaten eller hur fungerar det?
Swish är säkert bra. Bara tråkigt för dom som inte har det.
Du kan tex. bli inkallad på möte för att redovisa vart pengarna kommer ifrån..
Bankerna i Sverige mailar inte det anses inte säkert, däremot skickar dom meddelanden i din internetbank!

Fy faan! KFM vet varför lagen kom till. Ändå väljer de att utnyttja lagen fel. Dessa s.k. människor som jobbar där vet egentligen att bilen tillhör någon annan. Trots det väljer de att agera så här. VARFÖR???
Det kostar samhället enorma pengar, att ställa detta tillrätta.
Sen kan man fråga sig varför bilfirman inte fixar fram en annan bil under tiden?

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
N
Rejäl skrev:
Du kan tex. bli inkallad på möte för att redovisa vart pengarna kommer ifrån..
Bankerna i Sverige mailar inte det anses inte säkert, däremot skickar dom meddelanden i din internetbank!
Slarvigt skrivet av mig naturligtvis skickar dom inte mail utan meddelande via internetbanken.
Duger det inte att man visar att man köpt in tex kex som man sen sålt vidare.

A
N Niq skrev:
Slarvigt skrivet av mig naturligtvis skickar dom inte mail utan meddelande via internetbanken.
Duger det inte att man visar att man köpt in tex kex som man sen sålt vidare.
Jo det gör det säker men om du tex har en kiosk med försäljning ska man behöva det?
För inga frågor ställs ju när pengarna kommer digitalt🤔
Jag vart inkallad på banken för några år sedan för att jag under ett halvår sålde saker för över 250-300tkr, först vägrade jag gå med på möte men då skulle jag bli föremål för Skatteverket och polisen menade banken på..

tveksamt tveksamt skrev:
Det finns ingen skyldighet att ta emot kontanter, så du får kanske försöka göra rätt för dig istället för att kräva att de ska anpassa sig efter dig.

You know that all have to obey the law?

(2022:1568) om Sveriges riksbank​

4 kap. Kontanter och andra betalningsmedel​

12 § Kontanter och beredskapspengar är lagliga betalningsmedel.

But first you need to know what legal tender means. If you want to argue with that, find me a legal act that is in accordance with the hierarchy and that undermines or abolishes the cited legal act.
I understand that according to you it is obligatory to have a bank card or Swish? And tell me why in the leaflet about war it is recommended to have cash at home? How do you want to pay if there is no proda or internet access? They will write down in a notebook how much goods you took and pay later?

N
Rejäl skrev:
Jo det gör det säker men om du tex har en kiosk med försäljning ska man behöva det?
För inga frågor ställs ju när pengarna kommer digitalt🤔
Jag vart inkallad på banken för några år sedan för att jag under ett halvår sålde saker för över 250-300tkr, först vägrade jag gå med på möte men då skulle jag bli föremål för Skatteverket och polisen menade banken på..
Jag tycker det är löjligt när det gäller mindre summor. Eller en gammal förening som hållit på länge och regelbundet sätter in pengar. Någonstans går ju dock gränsen för när det bör granskas och vart den ska gå kan ju diskuteras. Om du helt plötsligt sätter in 300 tkr så tycker jag det kan vara befogat att man kollar lite. Om det är något du gör regelbundet borde det räcka att dom kontrollerar första gången.

A
N Niq skrev:
Jag tycker det är löjligt när det gäller mindre summor. Eller en gammal förening som hållit på länge och regelbundet sätter in pengar. Någonstans går ju dock gränsen för när det bör granskas och vart den ska gå kan ju diskuteras. Om du helt plötsligt sätter in 300 tkr så tycker jag det kan vara befogat att man kollar lite. Om det är något du gör regelbundet borde det räcka att dom kontrollerar första gången.
Varför ska det vara befogat att kolla mig då?
Hade då en inkomst på ca 800tkr, ägde ett hus med belåningsgrad på 20%..
Under många år hade aktieutdelning delats ut så det cirkulerade lite pengar under många år innan som dom lätt kunde se..

S sturnus skrev:

You know that all have to obey the law?

(2022:1568) om Sveriges riksbank​

4 kap. Kontanter och andra betalningsmedel​

12 § Kontanter och beredskapspengar är lagliga betalningsmedel.

But first you need to know what legal tender means. If you want to argue with that, find me a legal act that is in accordance with the hierarchy and that undermines or abolishes the cited legal act.
I understand that according to you it is obligatory to have a bank card or Swish? And tell me why in the leaflet about war it is recommended to have cash at home? How do you want to pay if there is no proda or internet access? They will write down in a notebook how much goods you took and pay later?
Ja kontanter är lagliga betalningsmedel men det finns ändå ingen skyldighet för privatpersoner eller privata företag att acceptera alla lagliga betalningsmedel. En företagare kan vägra kontanter likaväl som de kan vägra Swish eller betalkort.

Detta att man rekommenderas ha kontanter hemma för i händelse av någon form av krisläge är lite fånigt. Dels blir det väldigt mycket kontanter man måste ha liggande om de ska räcka till vanliga utgifter under någon eller några veckor. Tusentals eller tiotusentals kronor vilket kan ge problem med pennigtvättlagen. Dessutom kommer det bli väldigt svårt att köpa något för dem. Butiker kan nämligen inte på ett lagligt sätt ta emot kontanter om de inte har ett fungerande kassaregister. Om kassaregister fungerar så fungerar sannolikt även betalning med kort.

• Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Fy faan! KFM vet varför lagen kom till. Ändå väljer de att utnyttja lagen fel. Dessa s.k. människor som jobbar där vet egentligen att bilen tillhör någon annan. Trots det väljer de att agera så här. VARFÖR???
Det kostar samhället enorma pengar, att ställa detta tillrätta.
Sen kan man fråga sig varför bilfirman inte fixar fram en annan bil under tiden?
Eller också vet de saker som du inte vet.

• Gilla
Anonymiserad 135652 och 1 till
  • Laddar…
N
Rejäl skrev:
Varför ska det vara befogat att kolla mig då?
Hade då en inkomst på ca 800tkr, ägde ett hus med belåningsgrad på 20%..
Under många år hade aktieutdelning delats ut så det cirkulerade lite pengar under många år innan som dom lätt kunde se..
Om det inte var några onormala summor för dig så tycker jag det var obefogat. Har själv blivit utredd för att man misstänkt att vi jobbat svart. Det var för lite aktivitet på kontot som mitt betalkort var kopplat till. Kändes också väldigt obefogat.
Kontroller behövs men det verkar gått för långt

• Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
U ullak40 skrev:
Beställer service, men på fakturan tar de bara betalt för olja och filter. Eftersom jag oftast stannar kvar så ser jag ju när de kör in resp.kör ut bilen på parkeringen utanför. Ingen provkörning alls. Har en WW-golf -09. Ingen nyare bil men ändå.
Låter som ett oljebyte snarare än en service, oljeservice verkar man kalla det här där man också kan jämföra med en originalservice: https://www.volkswagen.se/sv/aga-en-vw/service/originalservice.html

Fairlane Fairlane skrev:
Låter som ett oljebyte snarare än en service, oljeservice verkar man kalla det här där man också kan jämföra med en originalservice: [länk]
Hade min Audi 2021 på service igår, "Inspektion med Oljebyte", vilket är originalservice enligt schemat för bilen. Praktiskt sett bara byte av motorolja och några inspektionspunkter.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
K Kane skrev:
Hade min Audi 2021 på service igår, "Inspektion med Oljebyte", vilket är originalservice enligt schemat för bilen. Praktiskt sett bara byte av motorolja och några inspektionspunkter.
Visst kan en liten service vara så, men att all service på bilen är på den nivån får nog anses vara ovanligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.