67 129 läst ·
657 svar
67k läst
657 svar
Bilmekanikern hade skulder – då tog Kronofogden Kenneths bil
Om det stämmer, dryga 100 000 hos kronofogden också. Vågar man gissa att det är här serviceteknikern "jobbar"? Nä, kan det vara så illa och att man ändå får till aftonblaskan?Rejäl skrev:
Tror inte det är så ovanligt heller. Jag är inte bilmekaniker men jobbar med bilar. Jag har hämtat och fört massor med kundbilar. Både till företag och privatpersoner.S sprucetwig skrev:
Beställer du bara oljebyte är det kanske så. Men beställer du en service av bilen så ingår det ju att dom går igenom bilen och ser att allt är i skick och i det ingår det att dom provkör bilen då många fel är svåra att upptäcka när bilen står stilla. Sen brukar man provköra efter reparationer för att se att det fungerar som det ska. En del saker ska dessutom kalibreras in under körning.U ullak40 skrev:
Fast egentligen spelar det väl ingen roll vilket företag man lämnar bilen till?Tomtom79 skrev:
Så länge han har betalt för en service så ska dom väl inte få ta den?
Beställer service, men på fakturan tar de bara betalt för olja och filter. Eftersom jag oftast stannar kvar så ser jag ju när de kör in resp.kör ut bilen på parkeringen utanför. Ingen provkörning alls. Har en WW-golf -09. Ingen nyare bil men ändå.N Niq skrev:Beställer du bara oljebyte är det kanske så. Men beställer du en service av bilen så ingår det ju att dom går igenom bilen och ser att allt är i skick och i det ingår det att dom provkör bilen då många fel är svåra att upptäcka när bilen står stilla. Sen brukar man provköra efter reparationer för att se att det fungerar som det ska. En del saker ska dessutom kalibreras in under körning.
Utan att närmare gå in på just det här fallet så verkar det, utifrån vad KFM säger här, att den som kör bilen antas vara ägare, inte den som är registrerad som ägare av bilen.
Vilket borde orsaka om någon stjäl min bil kan KFM beslagta bilen direkt utan att jag kan göra något. (I varje fall inte utan en krånglig och långvarig process i domstolar etc.)
Vilket borde orsaka om någon stjäl min bil kan KFM beslagta bilen direkt utan att jag kan göra något. (I varje fall inte utan en krånglig och långvarig process i domstolar etc.)
Det jag reagerar på är. Varför ringer polisen / kfm dottern och inte Kenneth direkt!
Om kenneth står på bilen så borde polisen / kfm ringa Kenneth direkt i stället för via dottern.
Nästa fundering. När på dygnet blev bilen stoppad, var det under norml arbetstid eller kvällstid / helg kan vara intressant att veta. Onormal arbetstid då är Kenneth bara en målvakt.
Men jag lutar åt att polisen / kfm har sitt på det torra i detta fallet också så som i många andra liknande snyft historier med bilmålvakter nu när det kom fram vem som ägde bilfirman osv.
Om kenneth står på bilen så borde polisen / kfm ringa Kenneth direkt i stället för via dottern.
Nästa fundering. När på dygnet blev bilen stoppad, var det under norml arbetstid eller kvällstid / helg kan vara intressant att veta. Onormal arbetstid då är Kenneth bara en målvakt.
Men jag lutar åt att polisen / kfm har sitt på det torra i detta fallet också så som i många andra liknande snyft historier med bilmålvakter nu när det kom fram vem som ägde bilfirman osv.
Nej, snarare att I flera artiklar som skrivs idag så kan faktiskt inte journalisterna fakta i hur våra regler förhåller sig. Man blandar ihop ilska ersättningsformer och får ihop en berättelse som inte alltid stämmer. Jag läser nyheter varje dag så jag misstror dem inte generellt.jonmo skrev:
Nu hade jag dock rätt, det fanns mer som ligger bakom än vad snyftartikeln hos Aftonbladet ger sken av.D Dilato skrev:
Han har ju benproteser, borde inte bilen vara specialanpassad och därmed väldigt lätt att bevisa vems det är?
Inte säkert att den behöver vara anpassad,S sprucetwig skrev:
https://rtp.se/livet-med-en-amputation/
När det gäller Kenneth så ser det ut som att det på högerbenet bara är foten som är amputerad.
Det kan man tänka sig är ju att om han lämnat bilen för service hos dotterns "firma" och har papper därifrån att den servats så kanske det inte är så tungt bevis. Om han nu är målvakt för bilen och den blir tagen så är det ju enkelt för dottern att få fram ett papper på att bilen varit på service. Är den som kört också inblandad i firman så är det ju ännu mer troligt.Rejäl skrev:
Ser man till firman så har de 2023 på en omsättning av knappt 800k lyckats få till en förlust på 300k. De har köpt varor och andra externa kostnader i firman för närmre miljonen men inte haft lönekostnader som överstiger 10 000. Så man kan ju fråga sig vad det är för bilfirma som drar in 800k, köper varor för 1000k men som bara betalar anställda 10k. Det är en firma som påstår sig syssla med service och rekond, så en viss personalomkostnad borde man ju ha. Vet att när jag själv vaxat och polerat bilen så är ju inte inköp av varorna det tyngsta...
Kan man tänka sig att den skuldtyngde bilmekanikern får betalt på alternativt vis för att slippa betala sina skulder?
Nä, jag skulle säga att det mesta talar för att polis och fogde vet vad de gör här.
Finns en känd kriminolog som sagt något i stil med att i fall av försvinnande så är det 50% chans att det är pojkvännen som är skyldig. Gråter han ut i tidningen ökar chansen till 80-90%. Eller något sådant. Kan tänka mig att det är samma sak i såna här fall.
Det är stor skillnad på en privat tjänst ( Swish) och en statlig myndighet. Ett privat bolag kan ju avsluta en tjänst för en kund de inte vill ha kvar (att ha Swish är ingen rättighet ), men staten måste ju följa stiftade lagar.Rejäl skrev:

