RoTe RoTe skrev:
Ja oljebyte är väl en sak man inte kör så länge för.
De kör den ju bara in i verkstan och ut ur verkstan. En service idag, såvida den inte nu gått jättemånga mil, omfattar ju bara byta olja och filter.

A

Kronofogden Kenneths bil​

En person med glasögon och randig tröja ser rakt in i kameran med ett neutralt ansiktsuttryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Anna Sjögren
Uppdaterad 13.50 | Publicerad 13.14
Följ
Mejla
Dela
Spara
På vägen hem från bilfirman tog Kronofogden Kenneth Westlins nyservade bil.

Den anställda som körde bilen visade sig nämligen ha skulder – och nu försöker Kenneth bevisa att bilen är hans för att få tillbaka den.

– Ska jag betala av en annan människas skuld, säger Kenneth Westlin, 61.

SNABBVERSION

• Kenneth Westlins bil har blivit utmätt av Kronofogden efter att en mekaniker med skulder körde hans bil hem efter en service.
  • Kronofogden anser som grundprincip att den som kör bilen också är dess ägare, vilket innebär att Kenneth nu måste bevisa att bilen faktiskt tillhör honom.
  • Fallet har lämnats över till tingsrätten, och Kenneth upplever situationen som både kränkande och psykiskt påfrestande då han är beroende av bilen i sin vardag.
ⓘ Sammanfattningen är gjord med stöd av AI-verktyg från OpenAI och kvalitetssäkrad av Aftonbladet. Läs vår AI-policy här.
Bilmekanikerns skuld kostade honom bilen: ”Helt ofattbart”
Bilmekanikerns skuld kostade honom bilen: ”Helt ofattbart”
1:14

Med sina två benproteser har Kenneth Westlin svårt att ta sig fram utan bilen. Det var därför han kommit överens med bilfirman om att de skulle köra hem bilen till honom i Hisings Kärra när bilen var klar den första april.

Då fick han ett samtal från sin dotter som kontaktats av en anställd på bilfirman. Den anställda hade hamnat i en myndighetskontroll och bilen hade blivit utmätt av Kronofogden.

– Jag trodde att det var ett aprilskämt först, säger Kenneth Westlin.

Kenneth Westlin har två benproteser och svårt att ta sig fram utan bilen. Kenneth Westlin har två benproteser och svårt att ta sig fram utan bilen.Foto: Anders Deros
Det visade sig att mannen som kört bilen hade skulder på flera hundra tusen kronor på sig. Då han körde bilen gjorde Kronofogden bedömningen att det var hans bil.

– Han stod med kvinnan från Kronofogden men hon ville inte lyssna på mig och sa bara att bilen var utmätt, säger Kenneth.

”Helt beroende av bilen”​

Dagen efter samlade han ihop alla dokument som kan bevisa att bilen är hans och att han använder den i stort sett dagligen. Kvitto på köpet, kvitton på betalningar av bilförsäkringen och kvitton på trängselskatt. På det sistnämnda kvittot kan man se vilka trängselbommar bilen passerat.

Bilfirman skulle köra hem den nyservade bilen till Kenneth, men den skuldsatte mekanikern stoppades av Kronofogden på vägen.Bilfirman skulle köra hem den nyservade bilen till Kenneth, men den skuldsatte mekanikern stoppades av Kronofogden på vägen.Foto: Anders Deros
– Mekanikern bor och jobbar i olika stadsdelar, hade det varit hans bil hade det varit en massa passeringar vid bommarna. Det finns tre, för jag kör sällan förbi nån bom där jag bor i utkanten av stan.

Han har också skickat in en offert från bilfirman som visar datum då han lämnade in bilen på service, samt att bilen skulle levereras hem till honom av bilfirman.

Kenneth tycker att det är konstigt att bevisbördan ligger på honom.Kenneth tycker att det är konstigt att bevisbördan ligger på honom.Foto: Anders Deros
Mekanikern är jätteledsen för det som hänt, enligt Kenneth. Både han och Kenneth har skrivit till Kronofogden och förklarat att bilen är Kenneths.

– Jag har två benproteser och är helt beroende av bilen för det mesta i vardagen, som att handla. Jag skulle aldrig låna ut min bil, säger Kenneth.

Tingsrätten ska avgöra frågan​

Inget av dokumenten som han skickat in har godtagits av myndigheten som en rättelse och ärendet har lämnats över till Göteborgs tingsrättsom nu ska avgöra om bilen är hans.

Han tycker att det är konstigt att bevisbördan ligger på honom.

– I andra fall när brott begås är det myndigheterna som ska utreda och bevisa att man gjort fel. Nu är det jag som ska bevisa att jag gjort rätt?

Kenneth har utan framgång försökt få svar från Kronofogden om vad som krävs för att de ska anse det bevisat att bilen är hans.

Han tycker att det är bra att myndigheter kan beslagta och utmäta fordon och föremål från kriminella. Men inte från laglydiga personer som inte misstänks för något brott, utan bevis.

– Ska jag betala av en annan människas skuld? Det är ofattbart.

Kronofogden godtar inte dokumenten Kenneth skickat in som bevis, bland annat offerten från bilfirman som visar att den skulle in på service – och sedan köras hem till honom.Kronofogden godtar inte dokumenten Kenneth skickat in som bevis, bland annat offerten från bilfirman som visar att den skulle in på service – och sedan köras hem till honom.Foto: Anders Deros

”Den som kör fordonet äger fordonet”​

Andreas Köhler, kronoinspektör på myndigheten, säger att han och hans kollegor har rätt att utmäta ett fordon om föraren till bilen har skulder – trots att föraren inte står som ägare till bilen.

– Grundprincipen är att den som kör fordonet äger fordonet. Fordonsregistret är inget juridiskt ägarregister. Det blir upp till en person att bevisa att det de facto är den personens bil om vi utmäter den, säger Andreas Köhler.

Enligt honom är det inte helt ovanligt att skuldsatta personer skriver en bil på någon annan för att slippa få den utmätt.

Hur kan man bevisa att det är ens bil då?

– Det kanske finns något i bilen som kan tyda på att den har en annan ägare, säger Andreas Köhler.

Kronofogdens  princip är att den som kör en bil också är ägaren.Kronofogdens princip är att den som kör en bil också är ägaren.Foto: Janerik Henriksson/TT

Gammalt brev kan vara bevis​

Om det finns bilbarnstolar i bilen men föraren till fordonet inte har barn samtidigt som ägaren har det skulle det kunna vara en del i bedömningen. Det kan även gamla brev som hittas i fordonet vara.

– Men det är en sammanvägd bedömning, säger Andreas Köhler, som inte kan uttala sig om Kenneths fall.

Den bilägare som överväger att låna ut sin bil till någon gör bäst i att kontrollera den personens ekonomi. Annars kan man möta samma öde som Kenneth.

– Ja, annars kan det vara så att man hamnar i en situation där man behöver bevisa att det faktiskt är ens bil, säger Andreas Köhler, som säger att Kenneths fall är ovanligt.

Vi har hört om flera fall den senaste tiden, vad beror det på?

– I de här fallen som varit i media verkar Kronofogden ha varit på plats vid utmätningen och den typen av utmätningar har förekommit i minst tio år. Och varför folk väljer att gå till medier kan jag inte svara på. Men med möjligheterna till distansutmätning har det blivit fler bilar som utmätts.

Nu ska tingsrätten avgöra fallet, men det dröjer.Nu ska tingsrätten avgöra fallet, men det dröjer.Foto: Anders Deros/
För Kenneth återstår bara att vänta på att Göteborgs tingsrätt tar upp hans fall. Det blir tidigast efter den 23 april, nästan en månad utan sin bil. Han har svårt att ta sig nånstans för att träffa vänner eller göra ärenden.

– Jag har svårt att gå och handla, så min fru får sköta det. Men framför allt är det påfrestande psykiskt att man ska bli av med nåt fast man inte gjort nåt.

• Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du ska vara försiktig med att yttra dig i frågor där du här begränsad information.

Att ha läst artikeln ( eller på annat sätt tillgodogjort sig informationen) är väl det minsta man kan begära innan man uttalar sig?
Ibland är de öppna för att helt plötsligt bli låsta.

A
U ullak40 skrev:
Har lagt in artikeln hopas den blev hel, den var upplåst imorse men den har blivit låst nu under kvällen!

• Gilla
ullak40
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Domstolarna får styra upp detta, men hittills verkar ju lägre instanser ställt sig på KFMs sida.
Det har inte prövats o första instansen än. Jag har svårt att tro att de håller med KFM. De tidigare fallen tycks det trotts allt handlat om målvakter även om media inte framställt det så. Läs domen innan du säger att domstolen har fel.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
U ullak40 skrev:
Under de senaste 3 åren har jag aldrig betalat mer än 1 kr per månad för Bonniers + allt
Mitt senaste erbjudande
Erbjudande från Sydsvenskan: Gratis nyhetspaket i tre månader, sedan 39 kr/mån, inkluderar flera tidningar som DN och Expressen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://prenumerera.sydsvenskan.se/teckna/sds_pa_0kr_3m_39kr_6m

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
A
D Dilato skrev:
Under de senaste 3 åren har jag aldrig betalat mer än 1 kr per månad för Bonniers + allt
Mitt senaste erbjudande
[bild]
[länk]
Ska testa den när min 3 månadersperiod på Aftonbladet är över!

Jag har Stampen Media (Göteborgsposten m.m )
Bonnier + allt (sjukt prisvärt)
shipstedt (SvD)

Kostnad 3 till kanske 10 kronor per månad lite varierande över året för alla tillsammans.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
U ullak40 skrev:
Ok, det förklarar saken. Trist men så är det ju. Har du skulder hos krfm och kör en annans bil så kan de utmäta den. Har läst om det tidigare också.
Ja KFM kan utmäta. Men juridik funkar normalt så att man har ett syfte med lagen, detta utreds och en lagstiftning tas fram som är tänkt att vara tydlig men man kan alltid gå tillbaka till förarbetena. Jag kan inte tänka mig att det står att KFM alltid ska försöka mäta ut en bil även när det finns mycket tydliga andra omständigheter.

Speciellt anmärkningsvärt tycker jag det är att man inte ens efter att vad som baserat på artikeln verkar vara extremt samstämmiga uppgifter om att det inte rör sig om en målvaktssituation ändå håller fast vid att det ska bli rättssak.

Samma sak med det andra fallet jag läste om där en person blivit av med bilen för att kompisen lånat den inför en flytt. Det borde finnas massor av uppgifter: kommunikation dem emellan för att göra upp lånet, det faktum att den andra personen faktiskt höll på att flytta osv.

Det här är ju någon typ av anarko-totalitärt tillstånd vi lever i. På Mall of Scandinavia kan en person med stark gäng-aura stå och mata in sedlar i en insättningsautomat, inga problem. När min äldre släkting luras att föra över pengar, då finns det inga spärrar. Men när jag ska köpa ett hus måste jag motivera var pengarna till handpenningen kommer ifrån till SEB, som är den bank där dessa pengar trillat in varje månad i form av lön. När jag vill köpa en grävmaskin, samma sak, jag måste motivera vad jag ska köpa för 130 tusen.

Det finns stora skäl att vara mycket uppmärksam på hur den där nya lagen om förolämpning av tjänsteman kommer användas. Det är högst troligt att de med våldskapital kommer komma undan med vad som helst medan en vanlig medborgare som höjer rösten för att man talar med en jävla apa med 85 i IQ kommer bli buntad.

• Gilla
  • Ledsen
Graffen och 10 till
  • Laddar…
A
Denna länk kan nog va intressant att kika mer på:
https://krafman.se/imotor-goteborg-ab/5593000887/sammanfattning

Kenneth gick ur styrelsen för en bilverkstad sent förra året i företaget som hans dotter är verkställande direktör I
Tror ni fortsatt att KFM gör något utan att ha någon information att gå på?

Redigerat av moderator:
  • Gilla
  • Wow
MichelleW och 9 till
  • Laddar…
A
Brotorpet skrev:
[länk]

Kenneth gick ur styrelsen för en bilverkstad sent förra året i företaget som hans dotter var verkställande direktör i. Konkurs sen februari, tror ni nu att KFM gör något utan att ha på fötterna?
Förmodligen ingett ägarskap utan ledamot då lagen kräver att man har det, hade han haft skulder så skulle det någ ha framkommit nu..
Sällan vid konkurs som skulder ifrån ett AB ställs mot dom ansvariga om man inte har gjort något kriminellt eller medvetet förskingrat ur bolaget..

• Gilla
ullak40 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det har inte prövats o första instansen än. Jag har svårt att tro att de håller med KFM. De tidigare fallen tycks det trotts allt handlat om målvakter även om media inte framställt det så. Läs domen innan du säger att domstolen har fel.
Intressant, berätta vad som står i domen.
Brotorpet skrev:
[länk]

Kenneth gick ur styrelsen för en bilverkstad sent förra året i företaget som hans dotter var verkställande direktör i. Konkurs sen februari, tror ni nu att KFM gör något utan att ha på fötterna?
Intressant, men hur går detta ihop? Har man mätt ut Kenneths bil för att Kenneth har skulder, eller för att den som körde den har skulder?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Brotorpet skrev:
[länk]

Kenneth gick ur styrelsen för en bilverkstad sent förra året i företaget som hans dotter är verkställande direktör I
Tror ni fortsatt att KFM gör något utan att ha någon information att gå på?
Så därför är bilen inte kenneths utan ägs av mekanikern?

A
Rejäl skrev:
Förmodligen ingett ägarskap utan ledamot då lagen kräver att man har det, hade han haft skulder så skulle det någ ha framkommit nu..
Sällan vid konkurs som skulder ifrån ett AB ställs mot dom ansvariga om man inte har gjort något kriminellt eller medvetet
Rejäl skrev:
Sällan vid konkurs som skulder ifrån ett AB ställs mot dom ansvariga om man inte har gjort något kriminellt
D Dilato skrev:
Så därför är bilen inte kenneths utan ägs av mekanikern?
Bilen står på Kenneth enligt merinfo men den kan ju användas av nån annan. Det är ju så s.k bilmålvakt fungerar

• Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Nja, den anställde har väl knappast skapat sina privata skulder i egenskap av anställd, så arbetsgivaren har väl inget ansvar egentligen.
Den anställde kör väl som en representant för sin arbetsgivare och inte som privatperson - då borde inte bilen kunna beslagtagas om inte företaget har en skuld. Och absolut inte om den anställda kör i tjänsten även om hen har privata skulder.

//

• Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.