Man är oskyldig tills motsatsen är bevisad. Men om en skuldsatt har tillgångar som har värde så kan kronofogden utmäta dem. Det är rimligt. Skulderna kan handla om obetalda skadestånd. Det är inte bara klarna folk har skulder till.

• Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Kära nån, hur står det till? VarförSkriver du om att jag vore skuldsatt? Om att jag är totalt opålitlig är du totalt bakom draperiet?
Står alldeles utmärkt till! För att du skrev såhär:

"Va bra då lånar jag kompisens bil och säljer den för enligt dig är jag ägaren i o med att jag har bilen i min besittning😉 "

Jag tror de flesta av oss som vistas framför draperiet insåg detta, främst för att jag citerade din text. Men inte du.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
A
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Står alldeles utmärkt till! För att du skrev såhär:

"Va bra då lånar jag kompisens bil och säljer den för enligt dig är jag ägaren i o med att jag har bilen i min besittning😉 "

Jag tror de flesta av oss som vistas framför draperiet insåg detta, främst för att jag citerade din text. Men inte du.
Du verkar fortsatt vara bakom då du inte än har sett den lilla smileyen efter herregud!

P pmd skrev:
Alla som lånar ut något bör alltså göra en kreditupplysning på den som lånar?
Givetvis inte. Men man återkommer till det sunda förnuftet här. Lånar du ut saker av stort värde till folk du inte har kännedom om?
P pmd skrev:
Det är rejält optimistiskt att hoppas på att någon som har stora skulder ska agera på det viset.
Exakt, därför lånar man inte ut saker eller pengar till en skuldsatt som inte betalar eller lämnar tillbaka det han lånar.

Låna bara ut det du har råd att mista och bara det du skulle kunna tänka dig ge den person du lånar det till.

Rejäl skrev:
Du verkar fortsatt vara bakom då du inte än har sett den lilla smileyen efter herregud!
Behöver jag skriva dit en smiley för att du ska förstå att jag fortsätter på ditt "skämt"? Jag kanske ska skriva haha också?*

* även detta kan innehålla spår av sarkasm

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
A
D Daniel 109 skrev:
Man är oskyldig tills motsatsen är bevisad. Men om en skuldsatt har tillgångar som har värde så kan kronofogden utmäta dem. Det är rimligt. Skulderna kan handla om obetalda skadestånd. Det är inte bara klarna folk har skulder till.
Men andras skulder har väl inte med en oskyldig persons tillgångar att göra, helt orimligt att behöva göra kreditupplysning varje gång man lånar ut något eller skriva låneavtal om ens son ska låna familjens bil..
Men ni tycks inte fatta detta vänta bara när staten behöver mer pengar då utökar dom bara lagen o vips så är dom i hemmen och bär ut saker för att man hyr ut ett rum eller ens barn har skulder och inte ens bor hemma längre, bara för att KFM ska få det lätt..

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Inte konstigt att detta land sjunker i många hänseenden, dom medborgeliga rättigheterna att man äger sina saker och är oskyldig tills motsatsen är bevisad försvinner sakta men säkert. Denna tråd visar bara hur många personer som inte ser detta alls utan tydligen är tillfreds med att det är så…
Skrämmande utveckling mildt uttryckt!
När det finns en uppsjö kriminella element med skulder som skriver sina ägodelar på andra så behövs tyvärr nya tag.

Ibland blir det fel men ofta visar det sig i efterhand att det var rätt gjort av myndigheterna.

I det specifika fallet så kan det mycket väl vara så att det är som Kenneth påstår, men när han ljuger om sin relation med mekanikern uppstår tvivel ( helt i onödan).
Då kommer frågan, vad mer ljuger han om??

• Gilla
  • Wow
kashieda och 6 till
  • Laddar…
P
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Givetvis inte. Men man återkommer till det sunda förnuftet här. Lånar du ut saker av stort värde till folk du inte har kännedom om?
Sunt förnuft är ofta varken sunt eller förnuftigt. – Voltaire, något förvanskat …

Jag lånar sällan ut något överhuvudtaget, men jag kan tänka mig att låna ut till någon jag har förtroende för. Om den jag lånar ut till har skulder eller inte är nog inte så lätt att veta.
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Exakt, därför lånar man inte ut saker eller pengar till en skuldsatt som inte betalar eller lämnar tillbaka det han lånar.
Ja, man vill ju gärna få tillbaka det man har lånat ut. Däremot tycker jag inte att man ska behöva kalkylera med att staten stjäl det.

• Älska
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Ibland blir det fel men ofta visar det sig i efterhand att det var rätt gjort av myndigheterna.
Att det ibland blir fel är oundvikligt, men en viss felfrekvens ska inte vara inbyggt i systemet.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P pmd skrev:
Delivery Status Notification finns i SMTP, men jag vet inte hur vitt och brett det är implementerat.
Varken vitt eller brett. Inget man på något sätt kan räkna med. Och även om det tekniskt skulle fungera finns det ingen garanti att den som "öppnat" ett mail ens tittat på det.

Rejäl skrev:
Om man lånar 500tkr så har personen pengarna till sitt förfogande.
Om man lånar en bil en dag så är inte bilen dens som lånare den.
Va bra då lånar jag kompisens bil och säljer den för enligt dig är jag ägaren i o med att jag har bilen i min besittning😉, givetvis galet att denna lag finns som tillåter detta att ske helt jävla åt helvete galet helt enkel…
Du tycker alltså det är ok att Kronofogden tar dina 500 000 kr som du lånat ut till en skuldsatt?

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Och även om det tekniskt skulle fungera finns det ingen garanti att den som "öppnat" ett mail ens tittat på det.
Någon sådan garanti finns ju inte med "interna" epostsystem heller. Eller ens med pappersbrev.

P pmd skrev:
Någon sådan garanti finns ju inte med "interna" epostsystem heller. Eller ens med pappersbrev.
Nej precis.

P Pin skrev:
Du tycker alltså det är ok att Kronofogden tar dina 500 000 kr som du lånat ut till en skuldsatt?
Menar du att du skulle ha förtur till att få tillbaka dina pengar jämfört med andra fodringar?

• Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Delivery Status Notification finns i SMTP, men jag vet inte hur vitt och brett det är implementerat.
Det är ett antal steg till innan det kan anses levererat. Men jämfört med papperspost så "anser" man ju att papperspost har kommit fram ett visst antal dagar efter det har skickats... men nu känns det som vi är långt från ämnet i tråden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.