Det handlar snarare om man utgår ifrån om det finns en affärsmässigt avtal bakom. Att bilar skrivs på egna eller närståendes företag för att trixa med skatter är inte ovanligt. Om det är ett kommersiellt leasingbolag som äger den är det inte troligt.

• Gilla
ajn82 och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nej men om en bil som "ägs alltid av ett företag och kan därför inte anses vara ägd av en privatperson" borde ju en företagsägd bil "gå fri" från utmätning av en privatpersons skulder.
Jovisst, om bilen körs i tjänsten och man kan bevisa det så...kanske.
Det är ju också en viss skillnad på elektrikerns eller vvsarens företagsägda serviceskåpbil full med material och en röd Mercedes personbil... som i Arlanda videon

• Gilla
Pin
  • Laddar…
A
D Dilato skrev:
Jovisst, om bilen körs i tjänsten och man kan bevisa det så...kanske.
Det är ju också en viss skillnad på elektrikerns eller vvsarens företagsägda serviceskåpbil full med material och en röd Mercedes personbil.
Men en tjänsteman kan lätt ha en sån merca inga problem att ha den som tjänstebil..

A
D Dilato skrev:
Sonen som kör bilen tillhör närstående kretsen i bolags sammanhang, då smittar man varandra .
Vart får du detta ifrån? Det måste väl finnas en lag som reglerar detta i så fall tänker jag!

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
A
P Pin skrev:
Jo lägre tjänsteman kanske.
Tror inte du menar tjänstebil utan förmånsbil. Tjänstebil är väldigt restriktivt och är det tredje gången sonen stoppas i bilen får de problem.

[länk]
Såhär skriver Skatteverket: Om du använder arbetsgivarens bil för privata resor mer än 100 mil eller vid mer än 10 tillfällen per år så blir det en bilförmån som du ska beskattas för.
Alltså kan det handla om både och då polisen bara kan bevisa tre tillfällen den har nyttjas av honom eller tänker jag fel?

Vad menar du med lägre tjänsteman?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Såhär skriver Skatteverket: Om du använder arbetsgivarens bil för privata resor mer än 100 mil eller vid mer än 10 tillfällen per år så blir det en bilförmån som du ska beskattas för.
Alltså kan det handla om både och då polisen bara kan bevisa tre tillfällen den har nyttjas av honom eller tänker jag fel?

Men kärnfrågan är varför sonen ( om vi antar att denne inte är anställd i firman) kör runt i en företagsägd bil överhuvudtaget?

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Har man stoppats tre gånger är det uppenbart för alla utom dig att han kör bilen ganska mycket. Han säger dessutom att han kör den någon gång i veckan. Det är sannolikt mindre än vad det är i verkligheten.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
A
D Dilato skrev:
Men kärnfrågan är varför sonen ( om vi antar att denne inte är anställd i firman) kör runt i en företagsägd bil överhuvudtaget?
D Daniel 109 skrev:
Har man stoppats tre gånger är det uppenbart för alla utom dig att han kör bilen ganska mycket. Han säger dessutom att han kör den någon gång i veckan. Det är sannolikt mindre än vad det är i verkligheten.
Ok så man får tex. inte låna ut sin bil till sina barn ifall dom har skulder är det så ni påstår?
Vart finns detta reglerat i lag att man inte längre är ägare om man lånar ut sin bil tex. några gånger i veckan, jag tänker att det är väldigt vanligt!

Rejäl skrev:

Ja det är tre tillfällen. Kan ju finnas fler tillfällen med pappan. Sedan skulle de till Linköping med bilen, ca 25 mil enkel resa och det är gräns på 100 mil. Beror ju på var de stoppat killen innan.

Men det är med största sannolikhet förmånsbil och inte tjänstebil.

Du som skrev tjänsteman. Inte så fet merca så lägre tjänsteman då. Fast jag får inga tjäbstemannavibbar alls av sonen och hans passagerare.

A
P Pin skrev:
Ja det är tre tillfällen. Kan ju finnas fler tillfällen med pappan. Sedan skulle de till Linköping med bilen, ca 25 mil enkel resa och det är gräns på 100 mil. Beror ju på var de stoppat killen innan.

Men det är med största sannolikhet förmånsbil och inte tjänstebil.

Du som skrev tjänsteman. Inte så fet merca så lägre tjänsteman då. Fast jag får inga tjäbstemannavibbar alls av sonen och hans passagerare.
Men spelar det någon roll ifall man har tjänstebil eller förmånsbil i hur KFM får beslag ta dessa, och i så fall vart är det reglerat alla duckar denna frågan?

Rejäl skrev:
Men spelar det någon roll ifall man har tjänstebil eller förmånsbil i hur KFM får beslag ta dessa, och i så fall vart är det reglerat alla duckar denna frågan?
Nej det spelar ingen roll för fogden.
Om någon, sonen i det här fallet, brukar bilen regelbundet kan fogden utmäta den om sonen har skulder. Det finns länkat i tråden flera ggr och är inget nytt. Nytt är att fogden fattar beslutet över telefon och behöver inte vara på plats.

(Sedan är det säkert någon form av skattefusk från pappans och företagets sida att ha förmånsbil som används av sonen. Även försäkringsbolaget kan ha åsikter om någon annan är huvudsaklig brukare.)

Jämför att pappan lånat ut 500000 kr till sonen (bilens värde).

A
P Pin skrev:
Nej det spelar ingen roll för fogden.
Om någon, sonen i det här fallet, brukar bilen regelbundet kan fogden utmäta den om sonen har skulder. Det finns länkat i tråden flera ggr och är inget nytt. Nytt är att fogden fattar beslutet över telefon och behöver inte vara på plats.

(Sedan är det säkert någon form av skattefusk från pappans och företagets sida att ha förmånsbil som används av sonen. Även försäkringsbolaget kan ha åsikter om någon annan är huvudsaklig brukare.)

Jämför att pappan lånat ut 500000 kr till sonen (bilens värde).
Fast att jämföra att låna ut 500tkr med att låna ut sin bil någon gång i veckan är väl inte riktigt samma!
Lånar sonen 500tkr så är det ju hans pengar..
Som då kan mätas ut, helt med på det!
Lånar sonen bilen en dag i veckan för säg att han har en flickvän som bor 30mil bort så är ju inte sonen den rättmätige ägaren av bilen bara för att han lånar den en gag i veckan, kan KFM bara ta bilen i detta fall så ska vi alla vara lite oroliga framgent för vad kommer i nästa steg.
Så jag får inte riktigt ihop det!

P pmd skrev:
Vem ska ge tillåtelse?
Det finns väl massvis av tillfällen där det finns tillåtelse. På båda mina senaste jobb framgick det extremt tydligt att företaget under vissa förutsättningar hade rätt att ta del av min e-post. Det är inte heller något vanligt att tekniker han tillgång, under vissa förutsättningar.

P pmd skrev:
IMY är en tilsynsmyndighet. Det har hänt att IMYs tolkning av lag inte har stämt med domstolars.
Lagen nämner f.ö. uttryckligen meddelande i ett elektroniskt kommunikationsnät när det gäller post- eller telehemlighet.
Givetvis, IMY är en tillsynsmyndighet och deras ord är inte lag. Inte ens tingsrätten, hovrätten eller HD är i detta fall lag, om vi pratar gdpr, de gör sitt bästa tills det provats i EU domstolen.

Själv tycker jag dock att det är rimligt att i vart fall ta viss hänsyn till dessa instansers tyckande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.