P pmd skrev:
Spamfilter är automatiska. Ingen läser epost för att avgöra om det är spam.
Det är inte lagligt att öppna ett brev som kommer i brevlådan och läsa av det elektroniskt heller, läsa här kräver inte att det är en människa som gör det.

P
AndersPS AndersPS skrev:
Det finns väl massvis av tillfällen där det finns tillåtelse. På båda mina senaste jobb framgick det extremt tydligt att företaget under vissa förutsättningar hade rätt att ta del av min e-post. Det är inte heller något vanligt att tekniker han tillgång, under vissa förutsättningar.
Den typen av tillgång brukar inte vara ovillkorlig.

P
AndersPS AndersPS skrev:
Det är inte lagligt att öppna ett brev som kommer i brevlådan och läsa av det elektroniskt heller, läsa här kräver inte att det är en människa som gör det.
Än så länge brukar inte datorprogram räknas som rättssubjekt.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
oavsett vad både du och jag anser och tycker är det en av anledningarna till en del märkliga lösningar där papperspost förekommer.

• Wow
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Fast att jämföra att låna ut 500tkr med att låna ut sin bil någon gång i veckan är väl inte riktigt samma!
Lånar sonen 500tkr så är det ju hans pengar..
Som då kan mätas ut, helt med på det!
Lånar sonen bilen en dag i veckan för säg att han har en flickvän som bor 30mil bort så är ju inte sonen den rättmätige ägaren av bilen bara för att han lånar den en gag i veckan, kan KFM bara ta bilen i detta fall så ska vi alla vara lite oroliga framgent för vad kommer i nästa steg.
Så jag får inte riktigt ihop det!
Så om sonen lånar pengar är det hans pengar och inte en skuld till pappan, men om det är ett föremål, tex en bil, så är det en skuld till pappan som är rättmätig ägare och då ska det inte mätas ut?

Fogden kan ta allt som en skuldsatt har i sina händer.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Så om sonen lånar pengar är det hans pengar och inte en skuld till pappan, men om det är ett föremål, tex en bil, så är det en skuld till pappan som är rättmätig ägare och då ska det inte mätas ut?

Det enda rimliga är väl att allt man håller kan antas ägas. Sen är det upp till oss andra att inte låna ut saker till en som inte betalar sina skulder och framförallt, för den skuldsatte att ha samvete nog att inte hantera andras egendom så länge han inte betalar det han är skyldig. Alltså, kan han inte betala sina skulder, låna inte mer pengar/saker!!

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P
AndersPS AndersPS skrev:
oavsett vad både du och jag anser och tycker är det en av anledningarna till en del märkliga lösningar där papperspost förekommer.
Ja, jag tror inte heller att de något märkliga meddelandesystem som banker (och liknande) har hittat på har dykt upp ur tomma intet. Något (halv)vettigt skäl bör ha motiverat dem. Jag försöker bara lista ut vad det är.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
P
P Pin skrev:

Om man lånar 500tkr så har personen pengarna till sitt förfogande.
Om man lånar en bil en dag så är inte bilen dens som lånare den.
Va bra då lånar jag kompisens bil och säljer den för enligt dig är jag ägaren i o med att jag har bilen i min besittning😉, givetvis galet att denna lag finns som tillåter detta att ske helt jävla åt helvete galet helt enkel…

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ja, jag tror inte heller att de något märkliga meddelandesystem som banker (och liknande) har hittat på har dykt upp ur tomma intet. Något (halv)vettigt skäl bör ha motiverat dem. Jag försöker bara lista ut vad det är.
En sak är troligen att ha kvittens på att meddelandet är läst.

Rejäl skrev:
Va bra då lånar jag kompisens bil och säljer den för enligt dig är jag ägaren i o med att jag har bilen i min besittning😉, givetvis galet att denna lag finns som tillåter detta att ske helt jävla åt helvete galet helt enkel…
Då får ju din kompis låta bli att låna ut pengar till dig eftersom du uppenbarligen är totalt opålitlig. Du betalar inte dina skulder och du lånar saker av andra och säljer.

Om du har obetalda skulder, låt bli att låna saker och pengar av andra tills du betalt det du sagt att du ska.

• Gilla
  • Arg
Pin och 4 till
  • Laddar…
P
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Det enda rimliga är väl att allt man håller kan antas ägas.
Nej, det är inte det enda rimliga. Att någon bor i ett hus kan rimligen inte trumfa lagfart och köpekontrakt.
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Sen är det upp till oss andra att inte låna ut saker till en som inte betalar sina skulder
Alla som lånar ut något bör alltså göra en kreditupplysning på den som lånar?
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
och framförallt, för den skuldsatte att ha samvete nog att inte hantera andras egendom så länge han inte betalar det han är skyldig. Alltså, kan han inte betala sina skulder, låna inte mer pengar/saker!!
Det är rejält optimistiskt att hoppas på att någon som har stora skulder ska agera på det viset.

Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Då får ju din kompis låta bli att låna ut pengar till dig eftersom du uppenbarligen är totalt opålitlig. Du betalar inte dina skulder och du lånar saker av andra och säljer.

Om du har obetalda skulder, låt bli att låna saker och pengar av andra tills du betalt det du sagt att du ska.
Kära nån, hur står det till? VarförSkriver du om att jag vore skuldsatt? Om att jag är totalt opålitlig är du totalt bakom draperiet?

P
AndersPS AndersPS skrev:
En sak är troligen att ha kvittens på att meddelandet är läst.
Delivery Status Notification finns i SMTP, men jag vet inte hur vitt och brett det är implementerat.

Rejäl skrev:
Nej, lånar man den en gång räknas den nog inte som att det är din bil. Om du lånar pengar eller en pryl som säljs för att betala av en skuld försvinner ju inte skulden. Du är i stället skyldig någon annan summan.

Men det ligger nog med bakom KFs beslut än du tycks tro.

• Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Nej, lånar man den en gång räknas den nog inte som att det är din bil. Om du lånar pengar eller en pryl som säljs för att betala av en skuld försvinner ju inte skulden. Du är i stället skyldig någon annan summan.

Men det ligger nog med bakom KFs beslut än du tycks tro.
Inte konstigt att detta land sjunker i många hänseenden, dom medborgeliga rättigheterna att man äger sina saker och är oskyldig tills motsatsen är bevisad försvinner sakta men säkert. Denna tråd visar bara hur många personer som inte ser detta alls utan tydligen är tillfreds med att det är så…
Skrämmande utveckling mildt uttryckt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.