3 151 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
Kan det bli billigare att renovera 2 badrum samtidigt?
Hej!
Vi köpte ett hus 2020 som är byggt 1972. Ett av badrummen är väldigt gammalt och enligt vad jag har fått höra är rördragningen inte längre enligt dagens standard (bland annat något om att vatten kan bli stående i rören). Det skulle i så fall innebära att rören behöver dras om helt. Badrummet har dessutom linoleummatta.
Vi har nyligen gjort en husbesiktning via Anticimex och fick en del anmärkningar. Bland annat konstaterades att vi behöver byta varmvattensberedare.
Detta har fått mig att fundera på om det skulle vara mer prisvärt att renovera båda badrummen samtidigt, istället för att göra ett i taget.
Badrummet på bottenplan har linoleummatta och behöver en totalrenovering, inklusive ny varmvattensberedare och golvvärme.
Badrummet på övervåningen renoverades sannolikt någon gång i början av 90-talet (min gissning) och där finns redan golvvärme som jag gärna vill behålla eftersom den bidrar mycket till komforten. Däremot är kaklet omodernt och Anticimex hade även några anmärkningar på detta badrum, så jag är osäker på hur omfattande en renovering skulle behöva vara där.
Vi har i flera år sagt att vi inte har råd att renovera, vilket fortfarande stämmer. Samtidigt känner jag att jag behöver börja någonstans och försöka förstå ungefär vilka kostnader det kan handla om, för att kunna göra en rimlig avvägning kring om det är värt att försöka ta båda badrummen samtidigt. Jag vill heller inte slösa entreprenörers tid genom att be om offerter om det visar sig ligga helt utanför vad som ens är möjligt för oss att spara ihop till.
Därför undrar jag: har ni någon erfarenhet av att renovera två badrum samtidigt, och om det i praktiken brukar vara mer kostnadseffektivt än att göra dem var för sig?
Vi köpte ett hus 2020 som är byggt 1972. Ett av badrummen är väldigt gammalt och enligt vad jag har fått höra är rördragningen inte längre enligt dagens standard (bland annat något om att vatten kan bli stående i rören). Det skulle i så fall innebära att rören behöver dras om helt. Badrummet har dessutom linoleummatta.
Vi har nyligen gjort en husbesiktning via Anticimex och fick en del anmärkningar. Bland annat konstaterades att vi behöver byta varmvattensberedare.
Detta har fått mig att fundera på om det skulle vara mer prisvärt att renovera båda badrummen samtidigt, istället för att göra ett i taget.
Badrummet på bottenplan har linoleummatta och behöver en totalrenovering, inklusive ny varmvattensberedare och golvvärme.
Badrummet på övervåningen renoverades sannolikt någon gång i början av 90-talet (min gissning) och där finns redan golvvärme som jag gärna vill behålla eftersom den bidrar mycket till komforten. Däremot är kaklet omodernt och Anticimex hade även några anmärkningar på detta badrum, så jag är osäker på hur omfattande en renovering skulle behöva vara där.
Vi har i flera år sagt att vi inte har råd att renovera, vilket fortfarande stämmer. Samtidigt känner jag att jag behöver börja någonstans och försöka förstå ungefär vilka kostnader det kan handla om, för att kunna göra en rimlig avvägning kring om det är värt att försöka ta båda badrummen samtidigt. Jag vill heller inte slösa entreprenörers tid genom att be om offerter om det visar sig ligga helt utanför vad som ens är möjligt för oss att spara ihop till.
Därför undrar jag: har ni någon erfarenhet av att renovera två badrum samtidigt, och om det i praktiken brukar vara mer kostnadseffektivt än att göra dem var för sig?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 317 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 317 inlägg
Ett badrum med kakel och klinker brukar ta 4-5 veckor och kosta kring 200 000 efter ROT, plus kakel, klinker, toalett och annan inredning. Våtrumsmatta och -tapet blir en hel del billigare (bör ta minst 1 vecka kortare tid). Om man verkligen gör badrummen parallellt så kan man väl spara in på att elektriker och rörmokare bara behöver åka hälften så många gånger, men det är liten del av den totala tiden.
Det kan vara bäst att byta stammar när man ändå håller på för att minska risken att behöva bryta upp golv/vägg när ett rör går sönder om några år. Jag vet inte vad det är för normal livslängd på golvvärme.
Baserat på 2 egna badrumsrenoveringar och vad som har skrivits i forumet.
Det kan vara bäst att byta stammar när man ändå håller på för att minska risken att behöva bryta upp golv/vägg när ett rör går sönder om några år. Jag vet inte vad det är för normal livslängd på golvvärme.
Baserat på 2 egna badrumsrenoveringar och vad som har skrivits i forumet.
Personligen skulle jag aldrig lita på en besiktning av Anticimex. Bara att söka lite på nätet så inser du att de inte är de bästa. Ofta handlar deras besiktningar om att sälja in kringtjänster som avfuktare eller skrämma husägaren att teckna någon hussvampsförsäkring hos dem.E Ett_rum_till skrev:
Sen att badrummet inte är enligt dagens standard är väl inte något större problem. Ifall det hållit sedan 1972 så innebär det i alla fall att det inte är något fuskbygga. Tar du in en hantverkare idag så är det rent lotteri ifall de är kompetenta eller ej.
Här svarar du ju på din egen fråga. Så mitt råd är att fortsätta med de gamla badrummen och ta det som AC säger med en nypa salt. Av ren nyfikenhet, varför tog du in en besiktningsman i hemmet? Inte något man normalt gör ifall det inte handlar om köp/sälj. Gissar att antagligen försäkringsbolaget lurat på dig AC.E Ett_rum_till skrev:
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Självbyggare
· Stockholm
· 8 605 inlägg
Som ovan skrev att har man inte en till toa så måste man lösa den delen undr tiden badrummen renoveras.
Man kanske kan spara litegrann på att hantverkarna får ett större porjekt och inte behöver åka till flera, kanske 10% ? En ren gissning, du måste nog ta in offerter och jämföra.
Det du kan spara mest på är förstås att göra en del själv (tex rivning) och att inte välja kakel/klinkers utan våtrumsmatta och kanske tom våtrumstapet istället för kakel, men det är ju en smaksak.
Om rör/vattenlås behöver uppgraderas springer kostnaden iväg lite, men för ett normalstort badrum så handlar det no om 150-250 kkr. En gästtoa (dvs inte våtrum) lite lägre.
Vi gjorde om vårt lilla badrum i stugan för ett par år sen. Det kostande drygt 30000 kr - men då gjorde vi allt själva utom just våtdelen: Dvs flytspackling, extra spackling av väggar, våtrumstapet + våtrumsmatta.
Detta just för att få ett tätt badrum. Porslin osv satte jag in själv sen och vi har utanpåliggande rör.
Man kanske kan spara litegrann på att hantverkarna får ett större porjekt och inte behöver åka till flera, kanske 10% ? En ren gissning, du måste nog ta in offerter och jämföra.
Det du kan spara mest på är förstås att göra en del själv (tex rivning) och att inte välja kakel/klinkers utan våtrumsmatta och kanske tom våtrumstapet istället för kakel, men det är ju en smaksak.
Om rör/vattenlås behöver uppgraderas springer kostnaden iväg lite, men för ett normalstort badrum så handlar det no om 150-250 kkr. En gästtoa (dvs inte våtrum) lite lägre.
Vi gjorde om vårt lilla badrum i stugan för ett par år sen. Det kostande drygt 30000 kr - men då gjorde vi allt själva utom just våtdelen: Dvs flytspackling, extra spackling av väggar, våtrumstapet + våtrumsmatta.
Detta just för att få ett tätt badrum. Porslin osv satte jag in själv sen och vi har utanpåliggande rör.
Haft denna diskussion med flertalet handverkare om man skulle få ned priset genom att beställa renovering av två badrum samtidigt. Kontentan blev att man kan tjäna in lite på resor, avfall/deponi men det måste då genomföras samtidigt och inte efter varandra, alltså blir man utan badrum om man inte har någon ytterligare lösning för det. Dessutom får man antagligen bekosta en bajamaja åt hantverkarna som också blir utan toalett. I slutändan var det inte värt det.
Tänk även på att ROT skall räcka till två badrum.
Tänk även på att ROT skall räcka till två badrum.
Om du inte känner att du har råd eller vilja behöver du inte heller renovera, utifrån vad du berättar. Har du vattenskada? Annars hade jag inte gjort något om jag var du.
Har du dusch även i badrummet som har gammal plastmatta? Man skulle kunna byta mattan i så fall, eller ställa in duschkabin kanske.
Har du dusch även i badrummet som har gammal plastmatta? Man skulle kunna byta mattan i så fall, eller ställa in duschkabin kanske.
Medlem
· Blekinge
· 12 319 inlägg
stående vatten i rören låter som rena bullshit. För det första har det aldrig varit enligt någon standard att vatten står i (avloppsrören), det ska rinna bort. För det andra har jag svårt att förstå hur rören kan slå sig under åren så att vattnet blir stående.E Ett_rum_till skrev:
Lita inte på Anticimex, omvittnat inkompetent. Varmvattenberedare byter du när den går sönder.
Det är bättre att renovera badrummen ett i taget. Om firman skiter sig vid första slipper du en till katastrof i det andra badrummet. Det är faktiskt rätt mycket en firma kan göra fel. Det finns många trådar här som ger tips hur man lägger upp ett sådant projekt.
* va övertydligt mot hantverkaren hur du vill ha det
* skriv ned så mycket det går
* kom överens om prispåslag på material. Vissa elektriker och VVSare tror att du borde finansiera deras Thailandsemester.
Badrummet från 90-talet behöver ju renoveras enligt dagens regler med tätskikt, modern golvbrunn mm. Eventuellt behöver golvet rivas upp för ny rördragning.
Kostnaderna drivs starkt av det valda materialet. Våtrumstapet/matta klart billigast, snabbast och enklast.
Stora keramiska plattor klart dyrast, jobbigast, och tidskrävande. Plus en betydande risk att skärningen blir ful och du helst vill göra om.
Lycka till!
Vi renoverade två badrum samtidigt förra året. Det föll sig naturligt eftersom de var lika gamla och låg vägg i vägg.
Rent praktiskt skulle jag inte vilja göra det om man har barn, men för oss var det ingen större belastning.
Vi stoppade in en portabel toalett i uteförrådet som vi använde dagtid (kändes lite som när man var på landet som liten 🙂), och vi kunde använda en av toaletterna på kvällstid. De ställde tillbaka toalettstolen i ett av badrummen (nästan) varje dag och vi kunde spola med hink (bytte inte avloppsrör där).
Vatten hade vi fortfarande i tvättstugan, så det gick att tvätta sig där. Duscha fick vi göra på annat håll.
För oss blev det ju så klart rätt mycket billigare, eftersom de låg vägg i vägg och allt var sammankopplat. Men med två separata badrum hade besparingen knappast varit värd det.
I TS fall hade jag nog renoverat det ”värsta” badrummet och sen avvaktat ett tag.
Rent praktiskt skulle jag inte vilja göra det om man har barn, men för oss var det ingen större belastning.
Vi stoppade in en portabel toalett i uteförrådet som vi använde dagtid (kändes lite som när man var på landet som liten 🙂), och vi kunde använda en av toaletterna på kvällstid. De ställde tillbaka toalettstolen i ett av badrummen (nästan) varje dag och vi kunde spola med hink (bytte inte avloppsrör där).
Vatten hade vi fortfarande i tvättstugan, så det gick att tvätta sig där. Duscha fick vi göra på annat håll.
För oss blev det ju så klart rätt mycket billigare, eftersom de låg vägg i vägg och allt var sammankopplat. Men med två separata badrum hade besparingen knappast varit värd det.
I TS fall hade jag nog renoverat det ”värsta” badrummet och sen avvaktat ett tag.
E Ett_rum_till skrev:Hej!
Att göra två badrum samtidigt kan vara mer kostnadseffektivt – men det beror på vad som faktiskt delas.
Det som kan ge besparing:
• Samordning av etablering och projektledning
• Samma VVS/elektriker på plats under längre period
• Gemensamma inköp/material
• Mindre stillestånd mellan moment
Det som ofta inte blir billigare:
• Tätskikt, kakel, inredning – det är i princip dubbla kostnader
• Rivning och återuppbyggnad per rum
I ert fall är det egentligen två olika situationer:
– Bottenplan: låter som full totalrenovering inkl VVB och golvvärme
– Övervåning: mer osäker omfattning
Mitt råd:
- Ta in separata offerter per badrum (specificerade var för sig).
- Be även om pris om båda görs samtidigt.
- Jämför etableringskostnad och projektledning separat.
Skillnaden brukar inte vara enorm – men det kan finnas 5–10 % att hämta beroende på upplägg.
Försäkringsbolaget erbjuder det via hemförsäkringen var 3e år och eftersom det är ett gammalt hus tänkte jag väl (kanske naivt) att det var en bra idé. Tack för svar.L lbgu skrev:Personligen skulle jag aldrig lita på en besiktning av Anticimex. Bara att söka lite på nätet så inser du att de inte är de bästa. Ofta handlar deras besiktningar om att sälja in kringtjänster som avfuktare eller skrämma husägaren att teckna någon hussvampsförsäkring hos dem.
Sen att badrummet inte är enligt dagens standard är väl inte något större problem. Ifall det hållit sedan 1972 så innebär det i alla fall att det inte är något fuskbygga. Tar du in en hantverkare idag så är det rent lotteri ifall de är kompetenta eller ej.
Här svarar du ju på din egen fråga. Så mitt råd är att fortsätta med de gamla badrummen och ta det som AC säger med en nypa salt. Av ren nyfikenhet, varför tog du in en besiktningsman i hemmet? Inte något man normalt gör ifall det inte handlar om köp/sälj. Gissar att antagligen försäkringsbolaget lurat på dig AC.
Jag var naiv som tackade ja till försäkringsbolagets erbjudande att få en besiktning av AC när jag hade köpt mitt hus. Det är +150 år så klassas nog också som gammaltE Ett_rum_till skrev:
Besiktningen var betydligt mindre noggrann än den besiktning jag hade vid husköpet. Däremot var det en himla massa snack om farorna med hussvamp och när besiktningsmannen var klar kom ett erbjudande om en speciell hussvampsförsäkring som AC hade. Den vanlig hemförsäkringen täckte tydligen inte hussvamp. Som tur var tackade jag nej, men kan mycket väl förstå att de lyckas sälja in en massa försäkringar med den skrämselpropaganda det handlade om.
Egentligen är det rätt illa att försäkringsbolag säljer sina kunduppgifter till företag likt AC för att de ska hitta lätta offer. Men man har antagligen godkänt det genom något finstilt i försäkringsvillkoren. Och försäkringsbolaget får säkert lite procent från AC på de pengar AC drar in från kunden.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden