28 271 läst ·
100 svar
28k läst
100 svar
Billigare vattenpass.
MST har en känslighet på 1mm/m.norrbottenssnickaren skrev:
Det är inte det som jag avser när jag läser noggrannhet men jag kan ju sova i nattmössan
De flesta vanliga pass har en känslighet på 10mm/m dvs om man höjer ena änden på passet så bubblan rört sig ynka 2mm.
Mst har 2mm/m dvs det är superkänsligt. 2mm förflyttning på en meter ger 2mm förflyttning av bubblan.
Det vill jag ha men för en billig peng![]()
Altså om man lyfter det 1mm så flyttas bubblan 2mm.
Solapasset är väldigt trevligt och ger ett gediget intryck, men ligger rejält i lä mot MST vad det gäller känslighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Just ja libella hade 2mm och mst 1mm. Det är stor skillnad mot hv.Peter2400 skrev:
hur vet du att sola ligger i lä?
Har en kompis som jag övertygade att köpa ett, vi hänger rätt ofta på HB, så jag hade sett det där.norrbottenssnickaren skrev:
Jag har hjälpt honom en del med kök och badrumsrenovering och har använt det en del.
Sola är snällt att jobba med, det mesta ser rakt ut, med ett mst, som jag också använt, så är det en h-vete att få bubblan rätt.
Men om man vill ha det rakt så vill iallafall jag ha en bubbla som inte ljuger.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Ahh. Ja man börjar ju ana att 2000kr kanske inte är så illa för ett mst.Peter2400 skrev:
Har en kompis som jag övertygade att köpa ett, vi hänger rätt ofta på HB, så jag hade sett det där.
Jag har hjälpt honom en del med kök och badrumsrenovering och har använt det en del.
Sola är snällt att jobba med, det mesta ser rakt ut, med ett mst, som jag också använt, så är det en h-vete att få bubblan rätt.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Kan ju berätta hur allt slutade.
Blev två st libella 2000 jag fick köpa för ett väldigt fördelaktigt pris. Skönt nu slipper man fundera ngt mer på det.
Blev två st libella 2000 jag fick köpa för ett väldigt fördelaktigt pris. Skönt nu slipper man fundera ngt mer på det.
Peter2400 skrev:
Har en kompis som jag övertygade att köpa ett, vi hänger rätt ofta på HB, så jag hade sett det där.
Jag körde dom mot varandra och tyckte absolut att blåsorna flyttade sig ganska exakt lika mycket vilket talar för samna radie. Samma tolerans på 0,3mm/m med.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Allt är väl beroende på användningsområde bl.a längd som ska mätas över? Inomhus mäta lodrät eller vågrät? Utomhus lodrät ( oftast) för byggnader och vågrät för grunder, altaner och bryggor. findos42 föreslog lod och det är vär oslagbart i precision, när man mäter i lod. I våg är lite svårare ( om det ska gå fort), men för större avstånd går det ofta att ta hjälp av ett känsligt pass ock en 5m aluminiumstege ( väldigt sällan de kröker sig i I - profilerna). Bättre precision fås med typ slangpass d.v.s en vattenfylld slang med graderade ändar ( perfekt för stora altaner där man vill mäta planhet eller fall i både x- och z- led). Noggrannhet på mm- nivå över avstånd på 10-20 m är ingen utopi.
Redigerat: