M Marcussjogren skrev:
Men det är klart - på 10m så kan det ju då diffa 0,5cm så ska man göra ett badrum ska man nog inte ha det passet.
Hjälp!
Den dagen jag bygger ett tiometers badrum, så lovar jag att jag plockar fram slangvattenpasset!

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
M
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Det är inte det som jag avser när jag läser noggrannhet men jag kan ju sova i nattmössan ;)

De flesta vanliga pass har en känslighet på 10mm/m dvs om man höjer ena änden på passet så bubblan rört sig ynka 2mm.

Mst har 2mm/m dvs det är superkänsligt. 2mm förflyttning på en meter ger 2mm förflyttning av bubblan.

Det vill jag ha men för en billig peng ;)
Jag har förstått det som att noggrannheten anger hur mycket fel passet kan tänkas ha från absolut vågrätt.
Känsligheten avser hur lätt libellen flyttar på sig.
Båda mäts ju dock i mm/m.

• Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
M Marcussjogren skrev:
Jag har förstått det som att noggrannheten anger hur mycket fel passet kan tänkas ha från absolut vågrätt.
Känsligheten avser hur lätt libellen flyttar på sig.
Båda mäts ju dock i mm/m.
Jo precis... det körde nog ihop sig lite i alla termer ;)

Men det kvarstår att känsligheten redovisas sällan och det är ju det som känns intressant.

M
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hjälp!
Den dagen jag bygger ett tiometers badrum, så lovar jag att jag plockar fram slangvattenpasset!
Du måste nog nästan köpa ett 10m vattenpass tror jag, annars kommer du få riva allt!@#

M
Jo precis... det körde nog ihop sig lite i alla termer ;)

Men det kvarstår att känsligheten redovisas sällan och det är ju det som känns intressant.
Så är det ju - med en känlighet på 10mm/m så spelar det ju föga roll hur plant vattenpasset är :crysmile:

M Marcussjogren skrev:
Så är det ju - med en känlighet på 10mm/m så spelar det ju föga roll hur plant vattenpasset är :crysmile:
Nä precis.
M Marcussjogren skrev:
Måste å kolla på affärerna och jämföra hv med mst

Snåla inte på vattenpass

I förra huset köpte jag ett billigt 1800 pass när jag byggde bastun, och när jag höll på att passa in dörrfodret insåg jag att det vattenpasset felade 15mm bara att slänga, och fick köra med det korta.

I nya huset gjorde jag om tabben köpte ett till långt uruselt när jag byggde altan och det var heller inte bra när jag jämförde men minna korta av bättre kvalité + och laserpass

Läxan är att jag nu har kasserat 2 st skräppass som inte varit i bruk mer än 10 timmar.

Kommer nu köpa ett riktigt kvalitéts pass, man vill inte bygga "snett" för att man har snålat någon femhundring och det värt att köpa riktigt på en gång.

H Husgubbe skrev:
Snåla inte på vattenpass

I förra huset köpte jag ett billigt 1800 pass när jag byggde bastun, och när jag höll på att passa in dörrfodret insåg jag att det vattenpasset felade 15mm bara att slänga, och fick köra med det korta.

I nya huset gjorde jag om tabben köpte ett till långt uruselt när jag byggde altan och det var heller inte bra när jag jämförde men minna korta av bättre kvalité + och laserpass

Läxan är att jag nu har kasserat 2 st skräppass som inte varit i bruk mer än 10 timmar.

Kommer nu köpa ett riktigt kvalitéts pass, man vill inte bygga "snett" för att man har snålat någon femhundring och det värt att köpa riktigt på en gång.
Men frågan återstår lite... måste man ha ett mst eller finns det ngt för en tusing som är bra? :)

Jag menar steget under mst verkar vara hv och det är ju väldigt billigt.

F
Sola Rätstege HPL 3-180 Tex verkar klart prisvärd? Under 1200kr på nätet. Toleransen verkar vara samma som mst 180. Men hur är känsligheten?

[bild]
Jag har SOLA och den är exakt lika precist som Hultas MST180. Nu har jag hört att Hultafors inte gör några vattenpass och tom att det finns nåt samarbete gemensamt med just Österikiska?? SOLA. Hur som så är jag förbannat nöjd med det.

Har även haft snickare hemma som efter att ha sett och klämt lite på det åkt direkt och handlat ett. Han hade precis som alla andra snickare ett Hultaforspass.

SOLA finns hos Hornbach om man vill klämma på det innan men jag lovar, det är inget man blir besviken på.

F
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
[länk] 399 kr.

Är det bättre om det kallas rätstege än om det bara heter vattenpass?
Det är ju väldigt lätt att kolla precisionen på instrumentet.
Det där Stanleypasset är inget bra. Jämfört Med MST180 och SOLA så kan man i princip lägga det i 45 graders lutning utan att blåsan flyttar på sig. Kanske lite överdrivet men skillnaden är gigantisk.

F fsn skrev:
Det där Stanleypasset är inget bra. Jämfört Med MST180 och SOLA så kan man i princip lägga det i 45 graders lutning utan att blåsan flyttar på sig. Kanske lite överdrivet men skillnaden är gigantisk.
Fan jag som satt hela köket med det passet, inte konstigt kastrullerna glider av spisen o glasen välter i skåpen:oops:

• Gilla
Ooli och 6 till
  • Laddar…
F
Ola C Ola C skrev:
Fan jag som satt hela köket med det passet, inte konstigt kastrullerna glider av spisen o glasen välter i skåpen:oops:
Nej, du ser.... men nu vet du :) som jag skrev "lite överdrivet" men i princip så står jag för det.

Hade i sommras byggare här och han byggde parallellt åt min granne som har Stanleypasset, entreprenören hade Hulta MST180 och jag åkte och köpte SOLA så jag har haft alla tre samtidigt.

Skojade mest, jag är inte heller så impad av stanleypasset, hade köpt Sola om jag vetat det jag vet efter att ha läst denna tråden.

Libella rekommenderas! Gillar systemet med olika skenor så det kan vara allt från 30cm till över 2m. Det är inte helt gratis, men värt pengarna enligt mig.

Har lite olika pass i högarna och förutom Libellan är Bosch lasern med skena en favorit när jag bygger själv. Det är otroligt praktiskt att ha den akustiska signalen att gå på när man måste hålla samtidigt som man skruvar/spikar.

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Recension? :)
?? :thinking:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.