42 801 läst ·
102 svar
43k läst
102 svar
Billig Vattenmantlad vedkamin 21 kw
Vart ju nått fel på elpatronen här i höstas då jag dockade acktanken med frånluftsvärmepumpen . Nibes serviskille har ännu inte kommit och lagat 
Dock klarade värmepumpen som ger 1200Kw/h och vattenmantlade kaminen all värme i vinter inklusive tappvamvatten
Huset ett Lb hus 11/2 plan 140 M2 ca byggt 1990 .
Fast det var lite spänt då det var -20-30 c
Man får se detta för vad det är , en liten panna !
Sota gör jag kanske för sällan , varannan vecka kanske ca :wow:
Dock klarade värmepumpen som ger 1200Kw/h och vattenmantlade kaminen all värme i vinter inklusive tappvamvatten
Huset ett Lb hus 11/2 plan 140 M2 ca byggt 1990 .
Fast det var lite spänt då det var -20-30 c
Man får se detta för vad det är , en liten panna !
Sota gör jag kanske för sällan , varannan vecka kanske ca :wow:
kan bidar lite med mina erfarenhetr av mitt system. har även jag en Adrian Olymberiym om den nu heter så. Funkar klockrent måste jag säga. Eldar med ved men ska elda med Pellets nästa säsong, har gjort en Pelletslåda som funkar kanon efter 4 prototyper så är det klart! Tack vare att man hämtar luften under gallret så går det utmärkt att elda pellets med, fodrar dock en "specialkonstruerad" eldbox. Kaminen är i minsta laget för vårt hus, 450 m2 men vi acepterar lite svalare när vi vaknar.. Har en 87 graders termostat i kaminen och stratar cirkulationen vid 65 grader ca vid eldning. Nu kör jag med 180 Heatpiperör med effekt i överflöd när solen lyser på mellan Maj-Oktober. Sotar pannan gör jag varje Fredag i samband med Fredagsölen... När jag använder pellets undrar jag om jag behöver sota alls. Till nästa vinter gör jag 6-8 "pelletsboxar" och laddar för 1-1.5 dagars eldning, en box räcker ca 2.5 timmar. Räcker säkert mer med lite intrimmning av lufttillförslen osv. Skall fäörsöka få till en film om mina "bravader" framöver! Tiden räcker inte alltid till: 5 barn, bygga trädgård, gräva om poolen och sen bygger vi en A-traktor till ene sonen... Vilket som är roligast? Börjar på A..
Redigerat:
Låter som du fått till en bra lösning där Lasse !
Jag hade ju lite stöd av dig i min instalation då du bifogade bilder på hur du gjort mm .
Nu blev det lite annorlunda här tillslut ändå .
Men det var en bra start att se bilder hur någon annan gjort
Roligt att det går att elda pellets i kaminen med
Själv eldar jag bara ved men det beror på att jag har god tillgång till ved .
Men det är ett fasligt slit ! Och så har jag klyvit allt med bara yxa :wow:
gran och björk ved .
[img=http://forumbilder.se/images/860201275843Pca51.jpg]
Jag hade ju lite stöd av dig i min instalation då du bifogade bilder på hur du gjort mm .
Nu blev det lite annorlunda här tillslut ändå .
Men det var en bra start att se bilder hur någon annan gjort
Roligt att det går att elda pellets i kaminen med
Själv eldar jag bara ved men det beror på att jag har god tillgång till ved .
Men det är ett fasligt slit ! Och så har jag klyvit allt med bara yxa :wow:
gran och björk ved .
[img=http://forumbilder.se/images/860201275843Pca51.jpg]
På begäran::wow::wow::wow: Bilder på min Pelletsbox som funkar utmärkt i en Aidian vattenmantlad kamin!
Måtten är 35 x 35 x 15 cm. Att den blev det beror på att man tar en 1 meter bred plåt och klipper den 17 cm samt viker 2 90 graders för stadga upp det hela! Botten skall fästas med gångjärn i ena långsidan och ett "lås" skall tillverkas. Här är jag inte riktigt klar än!
I ovankanten på varje långsida ska jag borra 2 st 10 mm hål som är paralella och sätta in 8 mm armeringsjärn för att kunna lyfta in den utan att smutsa ner sig!
Armeringsjärnen tar man bort när man satt in den. Botten skall även den bli lite bockade kanter på så det inte slår sig.. På mina prototyper så är det ståltrådsmodellen som gäller, funkar bra men inte i längden. Tror det räcker med 6-8 för dagsbehovet av eldning, När jag provat så har jag gjort detta med nysotad spis och fullt blås på inluften, då räcker det ca 2 timmar. Kan säkert utökas till minst 3 timmar med inluftjustering etc! Kostnad? Plåten blir svårt att komma över 500:- för 6 stycken och "hålplåten" fanns hos plåtslagaren. Kan bli "vad som helst" bara inte pelletsen man ska använda trillar igenom!
Jag hade tänkt mig att ladda boxarna i garaget och ställa dem brevid kaminen så skräpar det inte.
Ni som undrar över varför jag vill ha gångjärn på den hålade bottenplåten är så enkelt att jag vill tömma askan innan jag tar ut den!
Bkir inget sot eller aska utanför spisen på så sätt. Det bästa är att bocka kanter på bottenplåten så den inte slår sig, tänk bara på att lägga bockarna utåt så inte askan fastnar när man ska ta ut den! Lycka till!
Måtten är 35 x 35 x 15 cm. Att den blev det beror på att man tar en 1 meter bred plåt och klipper den 17 cm samt viker 2 90 graders för stadga upp det hela! Botten skall fästas med gångjärn i ena långsidan och ett "lås" skall tillverkas. Här är jag inte riktigt klar än!
Jag hade tänkt mig att ladda boxarna i garaget och ställa dem brevid kaminen så skräpar det inte.
Ni som undrar över varför jag vill ha gångjärn på den hålade bottenplåten är så enkelt att jag vill tömma askan innan jag tar ut den!
Redigerat:
Byggnadsvårdare
· Näsåker
· 84 inlägg
Nu har det ju gått ett antal år. Är ni som köpte kaminen fortfarande nöjda med den?
Hur varm blir den utvändigt med en full brasa igång?
Är det någon som planerar att byta ut kaminen inom något/några år så är jag spekulant på att köpa.
Hur varm blir den utvändigt med en full brasa igång?
Är det någon som planerar att byta ut kaminen inom något/några år så är jag spekulant på att köpa.
Går bra. Har funderat på att ersätta den med vanlig kamin igen så vi får ut ackumulatortank ur tvättstugan som tar plats och så.Papperskatt skrev:
Men så gick värmepump sönder i nibe fighter 310p så bestämde mig att köra ett tag till med vattenmantlad kamin då den kan kompensera fullt ut för värmepump och elpatron också om man så vill.
Sen spårade elpris ur och vid årsskiftet 21 till 22 så gick bundna avtalet ut på 18 öre ..
Så nu är de mer lönsamt än någonsin att elda i vattenmantlad kamin med tank !
Fortfarande inte köppt ny frånluftsvärmepump utom kör fullt ut med vattenmantlad kamin och värmer att tappvarmvatten och hus med denna. Kör elpatron på sommaren.
Vi kör på ett tag till. Är väll 12 år till sommaren.
Byggnadsvårdare
· Näsåker
· 84 inlägg
Kul att höra att den fortfarande lever upp till förväntningarna. Jag har näst intill bestämt att det är en 717 som det blir för mig, så det är skönt att veta att det inte är skräp.
Tycker den ser lite mindre ut. Jag tycker Olymberyl Hfb 443 aidan osäker på om den hette 443 men iallafall den är lite i minsta laget. De går men de tar tid. De funkar men mindre vill jag inte ha ! 15 kw/h på vattnet skulle vilja ha 20 -25 iallafall minst.Papperskatt skrev:
Sen detta har jag börjat jobba i panncentral också och fått certifiera mig för det och läst på massor om pannor. Då har jag lärt mig att de är ett fel på dessa. Gamal konstruktion. Man tar ut värmen direkt i eldstaden. Det är fel för de kyler brasan då och man får sämre förbränning. Men de fungerar! Glasrutan vill gärna på grund av detta hålla sig skitig. Hade det varit varmare hade den brunnit rent.
Men funkar gör det. Gjutjärns pannor blir iregel mycket gamla ofta 50 år. Våran är 12 år snart och i nyskick ännu.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden