Hej.

Jag funderar på att köpa denna kamin
http://www.pen-y-bryn-farm.co.uk/Stoves-with-boilers/Horseflame-boiler-stoves/Yarrman-HFB717.html
från England och priset inkl. frakt blir ca 15000 kr totalt

Nu undrar jag varför denna kamin ej säljs i Sverige (Englands mest sålda VM-kamin)?
Den är ju EU godkänd och har jättebra specifikationer Är den ej godkänd i Sverige?

Eller det kanske är rena rama skräpet
Motsvarande kamin i Sverige kostar ca 35000 kr

Vågar jag beställa kaminen
och vad kommer installatören att säga
jag kommer att köpa installation och skorsten lokalt i Gbg

Tacksam för svar.
//Lea

• _hf717b-1_copy1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna kamin finns att beställa i sverige genom www.estonianmarket.com. Men betydligt billigare att beställa direkt från Estland där den tillverkas.

• Gilla
Servicesnickare
  • Laddar…
Jag har nu köpt denna kamin från England.
Beställde den på Söndag hos http://www.theburnerbarn.co.uk/page19.html
för 970 pund + frakt och på fredag stog den hemma hos mig i Gbg
och det kostade mig totalt 13700 kr

Jag funderar på samma kamin och det skall bli intressant att höra vad du tycker om den.

• Gilla
lasselothar
  • Laddar…
Jag håller på att renovera ett stort 1800 tals hus och braskaminen kommer att installeras ev. till hösten för jag måste lösa skorsten, ackumulatortank och ett tio tal
element i en del av huset först. Men jag kommer att rapportera hur det går.

Men kvalitén på kaminen ser helt okej ut.
här finns manualen:
http://www.theburnerbarn.co.uk/Instruction-HF-range.pdf

Vart lite intresserad när jag såg denna och har börjat funder lite på en extra källa för uppvärmning. Är att idag så kör jag min uppvärmning med en kombipanna med pelletsbrännare installerat. Har ingen extra acktank utan värmer endast vattnet i pannan.
Frågan är ju då om jag ska satsa på en ren vedkamin eller om jag ska ha en vattenmantlad som denna. Om ni skulle rekomendera en vattenmantlad hur ska den kopplas in på befintligt vattensystem och hur funkar det? Måste jag ha en ack tank osv?
En annan tanke som poppade upp var om man köper en sådan här och inte kopplar in vattnet i ett första skede. Vad kan man räkna med för effektivitet?

Mvh Kent

Redigerat:
Finns det fler erfarenheter av denna kamin?

En sådan köpte jag för 10000Kr ny på blocket.

http://linderborg.se/index.php?page=shop.browse&category_id=21&option=com_virtuemart&Itemid=36

Enligt det företaget är den miljögodkänd.

Det är exakt samma modell som HFB-717 med mått osv. Skillnaden verkar vara den ingjutna logotypen på kaminsidan. Det kan ju även kanske vara kvaliten på gjutjärnet också. Vad vet jag?

Bakgrund:

Jag hade en vanlig elpanna och förbrukade 35000 KWh om året.
Jag har i flera år tänkt bygga garage med separat pannrum med kulvert in till huset men det verkar vara svårt för det att bli av. :-)

I fjol hade jag elräkningar mellan 5-6Tkr när det var som kallast och har då sneglat på den här kaminen ett bra tag. Till slut skulle jag beställa den men hittade då samma kamin på blocket billigt!

Jag köpte kaminen och tänkte ansluta den till min elpanna men misstänkte att volymen på den är för liten dvs får bara elda en brasa och sedan är den full, så jag letade en 500liters acctank med vv-beredare på blocket.

Det jag hittade var en relativt ny BaxiPanna på 35Kw med två st 750liters acctankar för 12Tkr komplett med termoventiler mm. Köpte den så att jag har en bra panna att ha i garaget (när det nu blir) och för att använda en acctank i huset som slavtank.

Jag installerade kaminen tilsammans med slavtanken med termoventil för att ladda den. Det var i november 2009. Jag har kört elpatronerna i acctanken i 3dagar under julhelgen när vi var bortresta. Resten har jag eldat.

Nu ligger jag på 1000kwh/månad i förbrukning under kallaste vintern och det är nog mest motorvärmare till bil och traktor som drar mest.

Totalkostnad för installationen var:
10Tkr för kaminen och säg för begagnad acctank 3000kr och vv-skopplingar på rinkabyrör för ca 3500Kr så blev det totalt ca 16500Kr. Exclusive transportkostnader . Arbetet var gratis.

Jag kommer alltså tjäna in allt det första året plus att innetemperaturen har ökat från 20grader till 24grader.

Slutsats av kaminen:
För att fylla en hel 750liter acctank får man elda hela dagen när det är mellan 20-30 minusgrader . Jag har märkt att det är sämre att fylla acctanken full än att försöka ha den halvfull, eftersom skiktningen blir sämre. Det beror nog på returtemperaturen i radiatorsystemet men när jag har nu harhittat rätt framledningstemeratur till radiatorerna fungerar det mycket bra.

Kaminen verkar inte vara så värst effektiv eftersom det går minst en kbm travad ved/vecka men är den gratis så gör det ju ingenting. kaminen har ju även ett affektionsvärde och avger ju värme för minst tre element i det rum den används. I mitt fall köket.

Uppvärmning av bruksvatten från 20gradigt vatten till att kunna duscha tar ca 15 minuter.

Kaminen måste sotas och skrapas minst en gång/vecka för att den ska vara effektiv. Så fort det blir beläggning på pannytan blir den väldigt innefektiv.

I det hela är jag mycket nöjd och ångrar ingenting de tre månader jag eldat i den. Jagfår väl se hur kvaliteten på kaminen är i framtiden. Håller den fem år så har jag väl hunnit installera "riktiga" pannan och har hunnit spara in en hel den KWh timmar.

Bor man i södra sverige så måste den ju vara helt klockren. Jag bor i BD.

Kan bara instämma i föregående inlägg.
Jag har en likadan och kaminen har verkligen levererat.
Har haft den i drift sedan Mars -09
Jag byggde min egen acktank av en rostfri varmvattenberedare som är på ca 220L och har en ganska avancerad PLC för styrning av laddtemperaturer och framledningstemp, avluftning, nattsänkning mm.
Kavlitén verkar bra, den är tung som satan och går att elda ganska hårt.
Jag laddar min acktank från 30 till 85 grader på ca 1,5 timme när den är nysotad och det är någon minusgrad ute. Det tar ca 20 minuter att värma laddkretsen så att den börjar ladda men sedan tuffar det på bra.
Vedförbrukningen är svår att bedömma. Ungefär 1 Ikea-kasse med ved för en full tank. Verkningsgraden är angiven till ca 70-75% men det är nog svårt att uppnå under en längre period. Snarare 65%.

/Raptor

Jag sotar min ordentligt 1gg/vecka. Annars sotar jag det man lätt kommer åt innan varje eldning. Ju oftare desto högre verkningsgrad så det ligger i ens eget intresse.

Det låter som den sotar ganska rejält... Finns det förvärmd sekundärluftinsläpp på den? I så fall, kan man reglera primär och sekundär oberoende av varandra?

Vore intressant om någon kunde ta en bild in i kaminen så man ser lite hur den är konstruerad.

Sekundären är luftspolningen av glaset. Den kan man ställa helt separat.
Primärluft tas antingen genom snurrlucka på sotluckan eller via termostatstyrt spjäll på kaminens baksida. Termostaten är inställd för att stänga primärluften vid en kamintemp på 80-85 grader. Man kan vrida termostaten för att anpassa till systemets storlek. (Inget jag rekomenderar).
Det sotar ganska mycket, men det är just när man tänt som kondens bildas på vattentanken. När laddkretsen och kaminen är uppe i ca 60 grader slutar det att kondensera och sotet fäster inte på ytan lika lätt. Ibland försöker jag skrapa bort sotet när jag lägger in första gången efter tändning. Då sotar det knappt alls efter det.

/Raptor

Intresant tråd ! Går det fortfarande bra för er med ovannämda jutjärns kamin eller panna ?

Funderar själv på att ställa in en vattenmantlad kamin i vårt hus . Huset ett Lb hus från 1990 med frånluftsvärmepump så kallad elpanna ? Modell på elpanna Nibe fighter 310 p . Den är kopplad till vattenburet system med element i var rum nere. Husets boyta är 99 km på nedre plan och ca 45 km på övre plan alltså ett 11/2 plans hus . Då vi köppte vårt hus 2004 instalerade jag en kamin och skorsten . Tyckte det var mycket trevligt det här med att elda och har lyckats värma huset till 80% med bara kaminen som står i mitten av huset i hallen då. Fast det kräver att man eller någon är hemma och eldar Mycket :S . och nu mera har vi ju börjat få riktiga kalla vintrar med och nu är det ju knappt det går att klara huset med kamin längre . På övervåningen fins inga element värmen går ju uppåt och det blir lätt för varmt på övervåningen som det är i dag . Tror detta blir bättre med panna som sprider värmen bättre nere genom att nyttja elementen ( radiatorerna )
Funderar på att byta ut braskaminen och köpa en vattenmantlad kamin då.
Funderar på acumulatortank på 500 l samt docka detta med elpannan som jag läst att det ska gå att göra jag kan inget om detta så råd önskas här .
Värmerören från kamin till tank har jag tänkt dra under huset då det är kryprumsgrund på kåken och vidare upp inne i tvättstugan där jag tänkt ställa acumulatortanken och i samma utrymme fins elpannan .
Vad tror ni om detta ?

Vad tror ni om kaminen som omtalas i denna tråden för detta ?
Det borde väll bli bra .
Blir det problem med sotaren ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.