Jerk går du i vattenmantlade kamin instalations tankar med och vad för kamin tittar du på ?

pipiwelder . Vad säger du om 8-9 meter rör mellan kamin och acumulatortanken då ?
Borde väll fungera med sirkulationspump eller laddomat ?
Jag har svårt att klara det på kortare rör .

Jag har redan installerat en kamin. En Romotop, Sorbas. Jag har anslutit den till en acktank på 300 liter som står tillfälligt placerad i källaren. Men min installation ser ut som att en blind förklarat för en döv hur installationen skall se ut och sedan låtit en apa genomföra jobbet.:) Jag har gjort det själv....:)
Men det fungerar kanon idagsläget och jag har för avsikt att flytta allt ihop när jag gjutit golv i hela källaplanet och då är tanken att det skall se snyggt ut också. Samtidigt provar jag olika lösningar på hur jag ansluter allt till acktanken. Jag har en golvärmeshunt en tappvattenautomat och ett vattenbatteri som sitter på FTX aggregatet. Som det är nu så räcker det att elda en brasa på morgonen och på kvällen för att hålla huset varmt samt sköna golv i badrummen och i hallen fast det är -15 grader ute. Imorgon så skall jag ansluta vattenbatteriet och se om det kommer göra någon skillnad.

Ja exakt, fast med svart kakel. Det enda jag saknar är som det står i beskrivningen, ett eget luftintag. Jag antar att det skulle ge mer värme om man kunde elda med luft utifrån istället för att elden skall sluka varm luft inifrån. Men när vi köpte denna så fanns inte så många alternativ i den prisklassen.

Sitter och forskar kring detta för fullt nu då HFB ( kaminpannan då )
Det är ju samma tillverkare vad jag förstår .
http://hi-flame.en.alibaba.com/product/230676459-50394660/Boiler_Multi_Fuel_Stove.html?tracelog=cgsotherproduct1
Jag vet dock inte om denna är EU godkänd som jag länkar till .
Men denna tar 60 cm ved läste jag någonstans .
På samma sida hittar jag detta till vänster

http://hi-flame.en.alibaba.com/column/100006191/Certificates.html

Men gäller det för alla deras vattenmantlade kaminer tro ? I så fall har jag hittat min dröm pannkamin ! : )
Vill gärna ha långved !

Gulf skrev:
pipiwelder . Vad säger du om 8-9 meter rör mellan kamin och acumulatortanken då ?
Borde väll fungera med sirkulationspump eller laddomat ?
Jag har svårt att klara det på kortare rör .
Först och främst: cirkulationspump och laddomat, eller motsvarande laddventil.
Det ska fungera bra, trots att jag någonstans här på forumet har läst nåt om en s.k maxlängd på laddrören tillsammans med en Laddomat 21. Kan det ha rört sig om 6 meter? Låter lite. Själv har jag beställt en Laddomat 11-30 som är lite smidigare (för kaminer/pannor upp till 30kW) och längden på rören blir ungefär 7-8 meter.

Jag har för närvarande inge laddomat men det finns med på önskelistan. Jag har gjort på följande sätt vilket inte är helt optimalt.
Jag har satt en termostat som sitter på utgående röret från kaminen som startar pumpen när vattnet stiger upp till ca 60 grader. Den slår också av CP när elden slocknat och kaminen svalnat. Det är ju inte så kul med en CP som står och snurrar hela tiden som då kommer kyla acktanken när man inte eldar.

pipewelder skrev:
noone70: Jag vill göra skillnad på två saker.

a) Ett system som inte exploderar när cirkulationspumpen slutar fungera.
Att man har en kamin som värmekälla tillsammans med en ackumulatortank är principiellt ingen skillnad emot att ha en värmepanna. I båda fall måste man ha ett sätt att evakuera vattnet då trycket blir för högt. Detta kan åstadkommas genom att bl.a ha ett öppet expansionskärl eller slutet kombinerat med en säkerhetsventil, som för övrigt inte behöver vara monterad på expansionskärlet.

b) Ett system som låter sig eldas utan cirkulationspump.
Det går att designa system antingen för självcirkulation eller m.h.a cirkulationspump. I beaktande behöver man ta rådande omständigheter såsom placering av värmekälla och ackumulatortank, längd däremellan etc. Givetvis går det att få självcirkulation att fungera tillsammans med laddventil och cirkulationspump (såna exempel finns det gott om), men dessa system är så vitt jag förstår primärt avsedda att förhindra kokning vid full fyr då cirkulationspumpen slutar fungera.

Många eldningssäsonger har passerat sedan jag hade VVS-AMA bland mina studieböcker, där av "borde fungera" ;)
a/ Ja det stämmer och allt det fungerar säkert jättebra. Men har du ett slutet kärl SKA det finnas nödkylning på kaminen. Jag vet inte anledningen till att reglerna är är utformade på detta viset. Men det finns säkert en bra anledning till detta.

b) Det går säkert också att göra så, jag är inte tillräckligt insatt för att säga bu eller bä om det.

Till sist: Skulle det hända det något så är det du som är personligen ansvarig. Brinner kåken ner pga att du gjort något galet så får ni inte ett öre av försäkringsbolaget.

Jag har aldrig hört något av det krav du som du menar finns. Men det kollar väl sotaren upp. Min sotare sa inget om det iallafall. Han gjorde bara tryckprov på skorstenen. Jag tror det du syftar på är om hela installationen är till som enda värmekälla då kanske det är hårdare regler.

jerk skrev:
Det är ju inte så kul med en CP som står och snurrar hela tiden som då kommer kyla acktanken när man inte eldar.
Sotar det mycket i kaminen? När din pump startar så kommer det alldeles för kallt vatten via returen till kaminen som kyler ner den. Det brinner nog inte särskilt effektivt :(

ja precis, det är därför som jag har termostaten som startar CP först när kaminen är riktigt varm

jerk skrev:
Jag har aldrig hört något av det krav du som du menar finns. Men det kollar väl sotaren upp. Min sotare sa inget om det iallafall. Han gjorde bara tryckprov på skorstenen. Jag tror det du syftar på är om hela installationen är till som enda värmekälla då kanske det är hårdare regler.
Sotaren har inte koll på sånt, det är ju ungefär som att fråga däckfirman om det är dax att byta kamremmen på bilen.

Jag återberättar bara vad rörisarna, som jobbar på firman som installerade mitt värmesystem, har sagt till mig.
Jag har inte ved som enda källa så det kan inte vara det, jag har sol, el och VP oxå.

Kolla med någon värmefirma som har erfarenhet av att installera vedeldade system.

Hej, Gulf. Den installationen är inget problem att göra själv, bara intresset finns. En del vågar/orkar göra det, en del inte.
Är du tillräckligt intresserad gör du det säkert bättre än många rörmokare.

Har själv en VM kamin och rören till laddkretsen är på sammanlagt 25 m, inga problem med rörlängderna, är pumpen som kan begränsa. Dock är det alltid att föredra så lite rör som möjligt mellan tank och panna. Har du möjlighet så se till så att rören är dragna så en viss självcirkulation är möjlig om pumpen lägger av eller strömmen går. Så har jag gjort och nu har vi gott om tid på oss att strypa elden eller starta elverket innan det börjar koka.

Som jag kommer ihåg finns inga krav på vilka säkerhetssystem man ska ha till kaminen. Enligt regelboken var det 2 eller 3 av varandra oberoende säkerhetssystem som gällde. Det kan vara säkerhetsventil, öppen expansion och dragregulator som stryper elden om det närmar sig 100 C. Tror jag hitta detta på boverket.se
Vill än en gång påpeka att det bara är så jag kommer ihåg det, rätta mig gärna om jag har fel.

En sak till. Efter att ha eldat i några månader med vår kamin har jag kommit fram till att de två viktigaste sakerna på kaminen är att den är lättsotad och att ytan på vattendelen verkligen är tillräckligt stor för att ta upp den effekt man slänger i den. Innan jag fixa det hade vi rökgaser på runt 400 C.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.