42 801 läst ·
102 svar
43k läst
102 svar
Billig Vattenmantlad vedkamin 21 kw
Det kanske inte finns något "elpanneläge" på 310an. Finns det någon knapp för att ställa om fläktvarvtalet. Det finns två varvtal på min 360p. Ställer jag den på läge 1 (den lägsta hastigheten) då stannar även kompressorn och den går som en "elpanna". Därmed tar den värme ur tanken först, tills den är tom. Dock blir det lite dålig ventilation. Har du pratat med Nibe?
Gulf skrev:Johan EO . Går ej vad jag kan se att stänga av kompressorn här på vår 310P
Men man kanske kan koppla till en brytare så man kan stänga av den .
Går det på din 360 ? Vad är skilnaden på 310 och 360 ? Jag gissar att det är större kompressor i 360 för större hus än vad 310an är gjord för . Annars lika skulle jag tro om nu inte det går att stänga av kompressorn på din 360 då . Elpatronen kan jag stännga av om jag vill .
Nää inte häller det fins : ( Knapp för att ändra fläkten då .
Men det måste gå att lösa detta rätt halvenkelt ändå . Då kompressorn havererade här förra året kom service killen hit effter ett bra tag och kopplade bort den havererade kompressorn som ideligen gjorde startförsök så jag fick åka på elpatron endast en tid .( De hade så mycket att göra och så så de ville koppla ur den bara så länge )Allt var som vanligt bara att inte kompressorn gick alltså går det koppla bort den : ) Man skulle nog kunna fixa en brytare och slå om om man vill köra utan kompressorn tänker jag . Men det är ju en bra grej annars . Bara det att kompressorn klarar väll biffen för lätt under höst och vår och så blir det dåligt med eldning då och så går det ström i stället det är ju då särskilt som man lätt klarar huset med bara ved ! Vad har du för ackumulatortank JohanEO ? Har du utan elpatron i acktanken ? Det bör man väll klara sig utan då elpannan har elpatron om man skulle behöva ellerhur ? Lika så slinga för varmvatten det får man väll ur 310 an . Ska ändå ha en slinga i acktanken funderar jag och köra en glykol slinga genom kulvert ut i garaget alltså ett eget system dit så jag kan värma det med som är på endast 24 m2 och står nära huset . Det bör väll gå bra tycker ni inte det ? Vill ha eget litet glykol system här så det inte fryser så man kan ha kallt med om man inte hinner elda !
Och ja föressten jag har epostat Nibe och ställt lite frågor .
De hade inga andra råd än att kompressorn går i 1a hand .
Men det måste gå att lösa detta rätt halvenkelt ändå . Då kompressorn havererade här förra året kom service killen hit effter ett bra tag och kopplade bort den havererade kompressorn som ideligen gjorde startförsök så jag fick åka på elpatron endast en tid .( De hade så mycket att göra och så så de ville koppla ur den bara så länge )Allt var som vanligt bara att inte kompressorn gick alltså går det koppla bort den : ) Man skulle nog kunna fixa en brytare och slå om om man vill köra utan kompressorn tänker jag . Men det är ju en bra grej annars . Bara det att kompressorn klarar väll biffen för lätt under höst och vår och så blir det dåligt med eldning då och så går det ström i stället det är ju då särskilt som man lätt klarar huset med bara ved ! Vad har du för ackumulatortank JohanEO ? Har du utan elpatron i acktanken ? Det bör man väll klara sig utan då elpannan har elpatron om man skulle behöva ellerhur ? Lika så slinga för varmvatten det får man väll ur 310 an . Ska ändå ha en slinga i acktanken funderar jag och köra en glykol slinga genom kulvert ut i garaget alltså ett eget system dit så jag kan värma det med som är på endast 24 m2 och står nära huset . Det bör väll gå bra tycker ni inte det ? Vill ha eget litet glykol system här så det inte fryser så man kan ha kallt med om man inte hinner elda !
Och ja föressten jag har epostat Nibe och ställt lite frågor .
De hade inga andra råd än att kompressorn går i 1a hand .
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Då har jag äntligen fått hem en Olymberyl Aidan HFB 443 med 
Stod i garaget då jag kom hem d^_^b
Måste säga att den ger ett bra intryck . Ser ju lika rejäl och vägjord ut om inte bättre än vilken annan välkänd jutjärnskamin som hellst tex Jötul morsö scanspis handöl contura eller nått . Den väger ju multum ! 220 kg ! Bör väll vara ordäntligt med gods i denna ! :wow:
Här beställde jag i från ! Såg i nått forum någon som nöjt beställt här i från och då tänkte jag att de har vana av och gjort det förr skickat till sverige alltså och så var de mycket trevliga d^_^b
http://www.ecostove.co.uk/stove-shop/Olymberyl-Aidan-Multi-Fuel-Boiler-Stove.html
Försökte först med Irland då de har euro och den är ju svag nu men de försökte lura mig på frakten båda firmorna där jag var i kontakt med . De skulle väll försöka med en 6-700 euro i påslag bara i frakt vilket blir en 5-6000 kr . Där rök allt förtroende för Irländska säljara :@ De trodde väl de var smarta och kollade på vad priserna var i sverige och försökte kompensera med frakten för att tjäna en hacka :@
Jag förklarade att det går inte att köpa en kamin och frakten ligger på 50% av varans värde !
Var även i kontak med en svensk ny säljare med som skulle bli generalagent för Olymberyl .
Vings kvarns byggvård eller vad de hette . södra sverige
Han gav mig riktiga fantasipriser och berättade om kunder som skulle ha 4 kaminer av de 5 han just fått hem och nästa leverans var först i sommar ( Försöka stressa mig då va ? ) ! Så bra då be håll dina dyra kaminer !
Till detta tillkommer frakt !
Då fick det bli England ! Ååå förväl att Engelsmän går att göra affärer med ! d^_^b
Frakt 140 GBP = 1450 kr Kamin 1100 GBP 0 11391 kr valutaväxling och frakt hem ända in i garaget på pall totalpris 12900 kr ca strax under 13 000 kr.
Nöjd Kund ! rekomenderar verkligen Ecostove i länken här ovan !
Best regards d^_^b
Stod i garaget då jag kom hem d^_^b
Måste säga att den ger ett bra intryck . Ser ju lika rejäl och vägjord ut om inte bättre än vilken annan välkänd jutjärnskamin som hellst tex Jötul morsö scanspis handöl contura eller nått . Den väger ju multum ! 220 kg ! Bör väll vara ordäntligt med gods i denna ! :wow:
Här beställde jag i från ! Såg i nått forum någon som nöjt beställt här i från och då tänkte jag att de har vana av och gjort det förr skickat till sverige alltså och så var de mycket trevliga d^_^b
http://www.ecostove.co.uk/stove-shop/Olymberyl-Aidan-Multi-Fuel-Boiler-Stove.html
Försökte först med Irland då de har euro och den är ju svag nu men de försökte lura mig på frakten båda firmorna där jag var i kontakt med . De skulle väll försöka med en 6-700 euro i påslag bara i frakt vilket blir en 5-6000 kr . Där rök allt förtroende för Irländska säljara :@ De trodde väl de var smarta och kollade på vad priserna var i sverige och försökte kompensera med frakten för att tjäna en hacka :@
Jag förklarade att det går inte att köpa en kamin och frakten ligger på 50% av varans värde !
Var även i kontak med en svensk ny säljare med som skulle bli generalagent för Olymberyl .
Vings kvarns byggvård eller vad de hette . södra sverige
Han gav mig riktiga fantasipriser och berättade om kunder som skulle ha 4 kaminer av de 5 han just fått hem och nästa leverans var först i sommar ( Försöka stressa mig då va ? ) ! Så bra då be håll dina dyra kaminer !
Till detta tillkommer frakt !
Då fick det bli England ! Ååå förväl att Engelsmän går att göra affärer med ! d^_^b
Frakt 140 GBP = 1450 kr Kamin 1100 GBP 0 11391 kr valutaväxling och frakt hem ända in i garaget på pall totalpris 12900 kr ca strax under 13 000 kr.
Nöjd Kund ! rekomenderar verkligen Ecostove i länken här ovan !
Best regards d^_^b
Redigerat:
Blir nog en laddomat bak på min kamin likt som Lasseseger här ovan i tråden d^_^b
Så här fungerar det .
http://www.youtube.com/watch?v=keCxQJddD0o
Så här fungerar det .
http://www.youtube.com/watch?v=keCxQJddD0o
Ser att de nu sänkt priset .
Antagligen lågsäsongspris nu ca 1000 kr billigare
Om någon är intreserad .
Synd bara att en annan var så tidig med att beställa :@
Men å andrasidan vem kunde veta ?
Valutor inflation mm
Nustår det då en och väntar i garaget d^_^b
Antagligen lågsäsongspris nu ca 1000 kr billigare
Om någon är intreserad .
Synd bara att en annan var så tidig med att beställa :@
Men å andrasidan vem kunde veta ?
Valutor inflation mm
Nustår det då en och väntar i garaget d^_^b
Nu pågår instalationen så sakterliga av min Vattenmantladekamin .
Acktank på 500 l är inskaffad vedkamin och skorsten är nedplockat och kaminen såld
så nu återstår att montera in vattenmantladekaminen och vvs delen .
Planen är att det ska vara klart till hösten
Acktank på 500 l är inskaffad vedkamin och skorsten är nedplockat och kaminen såld
så nu återstår att montera in vattenmantladekaminen och vvs delen .
Planen är att det ska vara klart till hösten
Joo då jobbar på på lediga stunder . Har ju jobb och sköta samt 3 barn med så det går sakta 
Men roligt att någon frågar
Har pysslat lite i dag införskaffat en minerit byggskiva som ska sitta på väggen bakom kaminen så jag kan ha kaminen närmare väggen baktill . 25 ca + luftspalt 2 cm . Annars kommer kaminen 50 cm ut på golvet :S
Vidare har jag i dag kravlat nere i kryprumsgrunden och gjort en förstärkning för ackumulatortankens tyngd var den ska stå inne i tvättstugan . Så har jag gjort i ordning på golvet inne i tvättstugan med vad tanken ska stå på med i dag .
i morgon ska vi lyfta in tanken . Tanken är på 500 l .
Ska även beställa dockningssatts och ladomat snart och rör .
Vidare håller jag på att prospektera på den platts kaminen ska stå på .
Hur underlaget ska se ut där och vilka nya skorstensprylar som ska iförskaffas längder mm . Har även skickat effter 2 st stosar till skorsten för att på dit spjäll delen då behöver jag två stosar . Det är lite pyssel som sakt och så ska jag ut på lite resande med snart så då tappar jag en vecka där men bara det är klart i höst så d^_^b
Men roligt att någon frågar
Har pysslat lite i dag införskaffat en minerit byggskiva som ska sitta på väggen bakom kaminen så jag kan ha kaminen närmare väggen baktill . 25 ca + luftspalt 2 cm . Annars kommer kaminen 50 cm ut på golvet :S
Vidare har jag i dag kravlat nere i kryprumsgrunden och gjort en förstärkning för ackumulatortankens tyngd var den ska stå inne i tvättstugan . Så har jag gjort i ordning på golvet inne i tvättstugan med vad tanken ska stå på med i dag .
i morgon ska vi lyfta in tanken . Tanken är på 500 l .
Ska även beställa dockningssatts och ladomat snart och rör .
Vidare håller jag på att prospektera på den platts kaminen ska stå på .
Hur underlaget ska se ut där och vilka nya skorstensprylar som ska iförskaffas längder mm . Har även skickat effter 2 st stosar till skorsten för att på dit spjäll delen då behöver jag två stosar . Det är lite pyssel som sakt och så ska jag ut på lite resande med snart så då tappar jag en vecka där men bara det är klart i höst så d^_^b
en sån kamin är jag sugen på att köpa, hur tycker du att den fungerar?Indus skrev:
är det bra effekt, strålningsvärme sotar den mkt mm?
mvh markus
Uppdatering?
Vet inte vad det är du vill ska uppdateras , men jag kan väll ge en lägesrapport från mitt prodjekt då iallafall 
Kamin på platts och klar !
Acktank på platts !
Rör under grund dragna och kopplade !
Förhoppningsvis är alla saker innhandlade nu som
Laddomater och dockningssatts till frånluftsvärmepannan .
Lite lödningar och rördragningar kvar vid tank och elpannan nibe 310 p för dockning inne i tvättstugan .
samt elektriska instalationerna för laddomater och dockningssattsen .
Sedan ska det vara klart är det tänkt och då ska jag provelda
Sedan ska jag ringa sotarn med för provtryckning och så
Jag har hjälp av en kamrat med lödning av rör och lite så så man får vänta lite på hjälp mellan varven . Lika så fixar en elektriker det elektriska ( När han nu kommer :x). Men allt annat har jag gjort själv och det är inte så lite det heller faktiskt :wow:
Längtar tills jag får starta upp anläggningen !!!
Kamin på platts och klar !
Acktank på platts !
Rör under grund dragna och kopplade !
Förhoppningsvis är alla saker innhandlade nu som
Laddomater och dockningssatts till frånluftsvärmepannan .
Lite lödningar och rördragningar kvar vid tank och elpannan nibe 310 p för dockning inne i tvättstugan .
samt elektriska instalationerna för laddomater och dockningssattsen .
Sedan ska det vara klart är det tänkt och då ska jag provelda
Sedan ska jag ringa sotarn med för provtryckning och så
Jag har hjälp av en kamrat med lödning av rör och lite så så man får vänta lite på hjälp mellan varven . Lika så fixar en elektriker det elektriska ( När han nu kommer :x). Men allt annat har jag gjort själv och det är inte så lite det heller faktiskt :wow:
Längtar tills jag får starta upp anläggningen !!!
Redigerat:
Då så då var det i gång
I Lördags blev vvs en klar och jag kunde provelda 
eldade några timmar och fyllde acktanken full 95-90 c i hela tanken innan jag gav mig
Eldar mot tank nu med laddomat 11-30 . Laddomaten till dockningssattsen med elpannan är ännu inte inkopplad . Väntar på elektriker :wow:
Men jag kan elda om jag vill mot tanken och fylla den men sen så är det stopp .
Men ingen panik ännu är det inte vinter inte ens höst
Kamin brinner då i mitt tycke rent och fint .
Här på bilden eldar jag enbart fura då kamin kommit upp i temp och som synes ingen rök alls = Bra förbränning d^_^b

eldade några timmar och fyllde acktanken full 95-90 c i hela tanken innan jag gav mig
Eldar mot tank nu med laddomat 11-30 . Laddomaten till dockningssattsen med elpannan är ännu inte inkopplad . Väntar på elektriker :wow:
Men jag kan elda om jag vill mot tanken och fylla den men sen så är det stopp .
Men ingen panik ännu är det inte vinter inte ens höst
Kamin brinner då i mitt tycke rent och fint .
Här på bilden eldar jag enbart fura då kamin kommit upp i temp och som synes ingen rök alls = Bra förbränning d^_^b
Redigerat:
noone70 skrev:
Då var detta klart med då . Sotarn har just varit här och allt var i sin ordning
Provtryckt proveldat och en massa mätningar på täthet och drag i skorsten , Allt ok d^_^b
Sotarn hade med sig egen ved . Fick inte provelda med min :wow::x
Ja ja . Nu är det bara att åka