42 801 läst ·
102 svar
43k läst
102 svar
Billig Vattenmantlad vedkamin 21 kw
Läser man första inläggen i denna tråden så handlar det mycket om denna vattenmantlade kaminen HFB 443 aidan
Skulle vara roligt att höra lite från singnaturerna Lea007 Sg007 - Raptor-
Dessa har ju denna kamin och brukar den . Ser ni detta eller annan som har denna vattenmantladekamin skriv gärna och berätta gärna hur det går för er nu då ni eldat några år i era HFB 443 or .
Fungerar det bra ännu ?
Även roligt att höra från andra vedeldare givetvis med andra märken : )
Skulle vara roligt att höra lite från singnaturerna Lea007 Sg007 - Raptor-
Dessa har ju denna kamin och brukar den . Ser ni detta eller annan som har denna vattenmantladekamin skriv gärna och berätta gärna hur det går för er nu då ni eldat några år i era HFB 443 or .
Fungerar det bra ännu ?
Även roligt att höra från andra vedeldare givetvis med andra märken : )
Halloj Gulf!
Sotaren har besiktat skorsten och kamininstallation och hade inga anmärkningar.
Nu är det andra året kaminen går och den har tjänat in sig två gånger. De enda nackdelarna är saknaden av nödkylning som någon sa här i tråden. Jag fick ett strömavbrott och det tog inte länge förrän det smällde i rören. Det är bara att öppna luckan och då avtar effekten direkt. Av den orsaken bör man inte åka bort med full eldning i kaminen. Jag har funderat på att göra en "egen" nödkylning där man blandar vatten i laddkretsen. Har öppen expansion men måste bara kontrollera vilka konsekvenser det blir av det. Någon pratade tidigare i tråden om självcirkulation men det tror jag bara är att glömma pga 1" anslutning i kaminen.
Den andra nackdelen är att effekten avtar mycket om man inte sotar den minst en gång/veckan, så det är ett måste.
Verkningsgraden är inte hög men som jag sa tidigare så är inte ved ett problem för mig.
Om jag skulle göra om något i installationen så är det en mindre acctank. 500L hade varit nog men man tager vad man haver.
Jag tycker det är för tidigt att säga något om kvalitén men än så länge fungerar den bra och tjänar in många kronor jämfört med el.
Sotaren har besiktat skorsten och kamininstallation och hade inga anmärkningar.
Nu är det andra året kaminen går och den har tjänat in sig två gånger. De enda nackdelarna är saknaden av nödkylning som någon sa här i tråden. Jag fick ett strömavbrott och det tog inte länge förrän det smällde i rören. Det är bara att öppna luckan och då avtar effekten direkt. Av den orsaken bör man inte åka bort med full eldning i kaminen. Jag har funderat på att göra en "egen" nödkylning där man blandar vatten i laddkretsen. Har öppen expansion men måste bara kontrollera vilka konsekvenser det blir av det. Någon pratade tidigare i tråden om självcirkulation men det tror jag bara är att glömma pga 1" anslutning i kaminen.
Den andra nackdelen är att effekten avtar mycket om man inte sotar den minst en gång/veckan, så det är ett måste.
Verkningsgraden är inte hög men som jag sa tidigare så är inte ved ett problem för mig.
Om jag skulle göra om något i installationen så är det en mindre acctank. 500L hade varit nog men man tager vad man haver.
Jag tycker det är för tidigt att säga något om kvalitén men än så länge fungerar den bra och tjänar in många kronor jämfört med el.
Redigerat:
Sg007 . Enligt rörmokaren jag talat med så var det inte godkänt utan nödkylning .
Jag har läst massa om detta på forum mm och kommit fram till att man klarade sig utan nödkylning om man körde med öppet expansjonskärl . Han förkastade det totalt och hänvisade till nå paragraf och sprängämnesinspektionen och nya krav . Vi ska här dra ett vattenrör brevid returledningen till kaminen som blir ca 6-7 merter långt då kommer vattnet som sprutar in vid nödkylning ligga på kanske 40-50 c till att börja med och det räcker för att kyla och snart blir det kallvatten in . Så hade han på förslag med så kallad syrventil som lösning för nödkylning .
Då kan jag även ha slutet expansjonskärl vilket jag helst vill ha då frånluftspannan ska ha 1-2 bar i systemet . Planerar 500 Liters ackumulatortank och ev docka detta med frånluftspannan . Jag vill ha det så att så länge det fins värme i ackumulatortanken så ska det tas värme ur den för att värma huset och när tanken är tom tar pumpen över .
Med Nibes dockningssatts blir det tvärtom . Så länge kompressorn eller värmepumpen kalarar jobbet så värmer den huset och tar bara värme ur tanken då tillskott krävs . Detta gillar inte jag då jag med har gratis ved och vill värma med ved a NO 1 ! Men skulle jag betala för ved kanske jag tänkte annat .
Angående kvaliten så förstår jag att du kör rätt hårt så urusel kan den då inte vara då den håller ännu : )
Jag har läst massa om detta på forum mm och kommit fram till att man klarade sig utan nödkylning om man körde med öppet expansjonskärl . Han förkastade det totalt och hänvisade till nå paragraf och sprängämnesinspektionen och nya krav . Vi ska här dra ett vattenrör brevid returledningen till kaminen som blir ca 6-7 merter långt då kommer vattnet som sprutar in vid nödkylning ligga på kanske 40-50 c till att börja med och det räcker för att kyla och snart blir det kallvatten in . Så hade han på förslag med så kallad syrventil som lösning för nödkylning .
Då kan jag även ha slutet expansjonskärl vilket jag helst vill ha då frånluftspannan ska ha 1-2 bar i systemet . Planerar 500 Liters ackumulatortank och ev docka detta med frånluftspannan . Jag vill ha det så att så länge det fins värme i ackumulatortanken så ska det tas värme ur den för att värma huset och när tanken är tom tar pumpen över .
Med Nibes dockningssatts blir det tvärtom . Så länge kompressorn eller värmepumpen kalarar jobbet så värmer den huset och tar bara värme ur tanken då tillskott krävs . Detta gillar inte jag då jag med har gratis ved och vill värma med ved a NO 1 ! Men skulle jag betala för ved kanske jag tänkte annat .
Angående kvaliten så förstår jag att du kör rätt hårt så urusel kan den då inte vara då den håller ännu : )
Lite nyfiken på varför du tror att 1" anslutning skulle förhindra självcirkulation?sg007 skrev:
Jag har övertryck i mitt system (0.5-1.5bar) och kör med SYR-ventil som nödkylning i kaminen. Funkar helt perfekt och skulle inte vilja vara utan den. Blir det strömavbrott eller något annat strul med pumpar och annat och har fullt ös inne i kaminen vill man ju bli av med värmen på något sätt. Trycket kan man bli av med genom en säkerhetsventil men det blir bara varmare och varmare utan nödkylning. SYR-ventilen är inte beroende av el och sköter sig själv helt och hållet.
@ Indus :
För att ladda en acctank med termoventil och ersätta cirkpump så "känns" det lite för mycket tröghet. Vill ju ha grova rör. Kan ha fel men förr hade man väl 2" för sådana system. Ju grövre desto bättre. Jag funderade själv på självcirk men det kändes för "dyrt" att misslyckas. Någon som kan värmelära och flöden kan säkert svara på om det fungerar och hur man ska ha rördragningen. Lite intressant faktiskt
@Gulf och JohanEO:
Syrventil med dubbelfunktion verkar ju vara melodin. Den dränerar ju samtidigt också så en sådan får det bli helt klart.
http://www.nordicheating.se/product...enmantlade braskaminer/07_SYRventil.cmsx#Tab2
Gulf.. förstår dilemmat men varför går det inte att göra tvärtom? År det för att värmepumparna tar skada över att vara i stillhet eller är det själva dockningssatsen som sätter begränsningen?
För att ladda en acctank med termoventil och ersätta cirkpump så "känns" det lite för mycket tröghet. Vill ju ha grova rör. Kan ha fel men förr hade man väl 2" för sådana system. Ju grövre desto bättre. Jag funderade själv på självcirk men det kändes för "dyrt" att misslyckas. Någon som kan värmelära och flöden kan säkert svara på om det fungerar och hur man ska ha rördragningen. Lite intressant faktiskt
@Gulf och JohanEO:
Syrventil med dubbelfunktion verkar ju vara melodin. Den dränerar ju samtidigt också så en sådan får det bli helt klart.
http://www.nordicheating.se/product...enmantlade braskaminer/07_SYRventil.cmsx#Tab2
Gulf.. förstår dilemmat men varför går det inte att göra tvärtom? År det för att värmepumparna tar skada över att vara i stillhet eller är det själva dockningssatsen som sätter begränsningen?
Har en HFB 443 Adian i vårt hus. Det är enda värmekällan vintertid, sol på sommaren. Den värmer upp 350 + m2 hos oss med 5 tonårsbarn. har en Laddomat och ett "övertrycksrör" som går ner i en brunn under kaminen. Köpte den från Irland för 11 200:- hemma hos mig. Man kan inte köpa bara 1 st från Kina, därav Irland. bara ut på Ebay och kolla! Om jag sotar den vet jag inte riktigt,, jag drar i spaken som "rengör" gallret och tömmer asklådan 1-2 ggr/veckan. Dammsuger hela kaminen gör jag varannan ca. Sitter ett "lock" som jag tar bort och dammsuger där med. Funkar utmärkt med laddomaten, har just nu 78 graders termostat i som ger den värme jag vill ha. Har en 2000 liters acctank som är felkopplad och utan shuntning pga felkoppling av röris. Meningen är att jag skall använda ca 750 liter ac acctanken till kaminen och hela till solenergin. man kan ställa effekten med ett vred på sidan av den som jag hittat rätt med efter lite provande! Enda nackdelen är väl att det bara går att elda 33 cm bitar i den, sen kanske den är för låg i bakkanten. man kan inte elda "Scoutbrasor" med stående ved...naturligtvis är den godkänd av alla myndigheter osv, huset blev klart för 4 månader sen. Om effekten räcker eller ej vet jag inte, man kan väl inte skicka in mer än vad termostaten ger hur man än bär sig åt? Har 9 meter 28 mm rör för cirkulation till kaminen. kaminen står mitt i huset och värmer både luft och vatten kan man säga. Finns intresse så kan jag ta lite kort och visa hur jag gjort.
Sg007 , Ja svaret från NIBE på frågan är :
Tyvärr Xxxxxx
dockningsalternativen enligt den länk du refererar till är den vi rekommenderar. Något annat alternativ kan inte Nibe erbjuda.
Det jag refererar till och ställer frågor om är detta !
http://www.nibeonline.com/pdf/411677-6.pdf
Det är ju en helt underbar lösning för den som köper ved eller inte har lätt tillgång på ved som jag har då .
Jag vill ju värma med ved till max . Värmepump är bra men ökar ju strömmförbrukningen .
Kanske får prova så här eller se om man kan sätta en kran eller vred på rören så man själv bestämmer vad som ger ut värme på elementen .
Så här ser anslutningarna ut till elementslingorna . Två st krettsar är det som kommer ut brevid elpannan inne i tvättstugan .Övre är till lopp och undre rör är retur . Om man inte dockar pannan så skulle man väll lika väl kunna gå rakt på dessa ledningar ? Man skulle kunna ha kran och öppna och stänga och själv välja vilket man vill köra tänker jag . Alltså man vrider för matningen från elpannan och så kan man köra värme från ackumulatortank och kamin enbart . Ska man vara borta några dagar stänger man från ackumulatortanken och öppnar för elpannan . Borde väll fungera med va ?
Och då blir det väll här man ska gå in var jag tagit bildena . Acumulatortanken kommer att stå inne i samma utrymme alltså i tvättstugan .

Tyvärr Xxxxxx
dockningsalternativen enligt den länk du refererar till är den vi rekommenderar. Något annat alternativ kan inte Nibe erbjuda.
Det jag refererar till och ställer frågor om är detta !
http://www.nibeonline.com/pdf/411677-6.pdf
Det är ju en helt underbar lösning för den som köper ved eller inte har lätt tillgång på ved som jag har då .
Jag vill ju värma med ved till max . Värmepump är bra men ökar ju strömmförbrukningen .
Kanske får prova så här eller se om man kan sätta en kran eller vred på rören så man själv bestämmer vad som ger ut värme på elementen .
Så här ser anslutningarna ut till elementslingorna . Två st krettsar är det som kommer ut brevid elpannan inne i tvättstugan .Övre är till lopp och undre rör är retur . Om man inte dockar pannan så skulle man väll lika väl kunna gå rakt på dessa ledningar ? Man skulle kunna ha kran och öppna och stänga och själv välja vilket man vill köra tänker jag . Alltså man vrider för matningen från elpannan och så kan man köra värme från ackumulatortank och kamin enbart . Ska man vara borta några dagar stänger man från ackumulatortanken och öppnar för elpannan . Borde väll fungera med va ?
Och då blir det väll här man ska gå in var jag tagit bildena . Acumulatortanken kommer att stå inne i samma utrymme alltså i tvättstugan .

Redigerat:
Här är min anläggning. Laddomat, säkerhetsventil, rör & kopplingar och en icke monterad styrutrustning! Nu laddar jag i toppen och hämtar i botten, när jag gör om det så hämtar jag i översta 1/3 delen för bättre skiktning. Acctanken har 4 slingor inuti för olika utgångar.
Gulf: Om du kör med Nibes dockningssats och sedan ställer 310an på elpannedrift, så tar du bara värme från tanken. Det är ju ingen optimal lösning eftersom den ej går över automatiskt till VP när det är slut i acktankarna, men det fungerar. Om du alltid eldar så borde det inte vara något problem. Åker du bort så ställer du tillbaka till normal drift.
Lasseseger . Ja det var en rejäl anläggning ! Om effeckten räcker skriver du . Ja det bör man ju kunna räkna på . Kaminen ger ju på papperet 15 KWH på vattnet samt 6 i det rum den står i då du eldar .
Är då övertygad om att den klarar det i min kåk . Vanlig kamin med 7 KWH klarar det ju här så . Men då står kaminen i mitten av huset även här !
Johan EO . Går ej vad jag kan se att stänga av kompressorn här på vår 310P
Men man kanske kan koppla till en brytare så man kan stänga av den .
Går det på din 360 ? Vad är skilnaden på 310 och 360 ? Jag gissar att det är större kompressor i 360 för större hus än vad 310an är gjord för . Annars lika skulle jag tro om nu inte det går att stänga av kompressorn på din 360 då . Elpatronen kan jag stännga av om jag vill .
Är då övertygad om att den klarar det i min kåk . Vanlig kamin med 7 KWH klarar det ju här så . Men då står kaminen i mitten av huset även här !
Johan EO . Går ej vad jag kan se att stänga av kompressorn här på vår 310P
Men man kanske kan koppla till en brytare så man kan stänga av den .
Går det på din 360 ? Vad är skilnaden på 310 och 360 ? Jag gissar att det är större kompressor i 360 för större hus än vad 310an är gjord för . Annars lika skulle jag tro om nu inte det går att stänga av kompressorn på din 360 då . Elpatronen kan jag stännga av om jag vill .
Lasseseger . Blir det inte varmt åt ladomaten där direkt bakom kaminen ? Jag kanske blir tvungen ha så själv med vet inte . Men jag har inte obegränsat med platts bakom då jag har en vägg bakom kaminen .
Sotaren sa inget om detta ?
Sotaren sa inget om detta ?
Inte speciellt, den är isolerad osv. Funkar klanderfritt! Jag har ju min kamin mitt i huset, framför en spiraltrappa. Tror den har samma "skyddsmått" som de flesta braskaminer.
Testar idag lite vad kompressorn i en Nibe fighter 310 p klarar av att prestera med utetemp på -20 c genom att slå av elpatronen . Detta för att undersöka hur detta blir i kombination med ackumulatortank och vattenmantlad kamin . Vill ju värma med ved i 1a hand ! Kompressorn tappade temp och sjönk från 50 c där tempen ska vara till 42 c på 25-30 min den ska kalla på tillskott om den går under 48 vilket den gjorde ! Så visst i denna ute temp pallar den då inte ! Men jag vill ju värma med ved i 1a hand så ! Ska nämna att jag även eldade i braskaminen då detta test gjordes .