Tack JohanEO !
Man blir onekligen sugen på denna kamin HFB .
Ringde och kollade i dag och nytt bygglov behövdes inte utom det gammla från 2004 för kaminen gäller : )
Nu är det bara sotaren kvar och att ta redapå vad som krävs för att koppla in detta och docka det med elpannan . En sak som oroar lite är att jag läser i manualen till kaminen att avståndet mellan kamin och acumulatortanken får vara max 7,6 m ! Varför då ? Jag behöver 8-9 M längd på rören mellan panna och tank .
Hur långa rör har in där och vad säger ni om detta ?

En sak som ni ska tänka på när ni köper vattenmantlad kamin är att kolla om den har nödkylning eller nått motsvarande säkerhetssystem i fall cirkulationspumpen inte går av någon anledning. Har den inte det så måste ni ha ett öppet expansionskärl och i de flesta fall innebär det en massa merarbete och extra kostnader.

noone70 , Joo jag tänker nu på detta med . Fattar inget av detta ännu men det kom på tal i går då jag talade med en bekant som är rörmokare . Han viste inte han heller vad som krävdes eller hur man löste det men han sa att det krävs ett överhettningsskydd .

Hur gör jag nu och vad behöver jag ?

Är inte hundra på exakt vad som behövs. Men det som behövs är iaf ett öppet kärl som är beläget högre än den högsta punkt i ditt värmesystem. I de flesta fall är det enklast uppe på vinden.

Kärlet ska vara 7% av vattenvolymen i ditt värmesystem, ska ha ett skvaller rör ner till tex källaren och så ska den ha ett "säkerhets" rör ut på t.ex. taket ifall skvaller röret ner till källaren inte kan hantera vattenmängden.
Om den ska vara på en kallvind så måste man på något sätt se till att det inte fryser sönder.

edit: har startat en tråd om hur man ska hantera kyla: http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/161959-oeppet-kaerl-och-kyla.html

Får se om någon har några bra ideer om hur man ska fixa det.

Redigerat:
Jag kan nog ha expansjonskärlet uppe på acumulatortanken inne i tvättstugan så slipper jag frysrisken .
Rörmokaren var inne på det . går kanske för att jag har endast vattenburna element på nedre plan ? Men det han inte förstod var hur man löser det här med överhettningsskydd på vattenmantlade kaminer .
Vad krävs ?

För kylning måste det finnas en slinga, vilket denna modell inte har.

pipewelder . Menar du att det inte går att ha denna kaminpanna då i en godkänd instalation ?

Ja det går men du MÅSTE ha ett öppet expamansionskärl för att det ska vara godkänt
Vid överhettning expanderar vätskan till expansionskärlet
Om det inte inte klarar av att hantera vätskemängden så rinner det över i skvallerröret

har du kylslinga eller nån annan säkerhetsanordning behöver du inte ha ett öppet expansionskärl

Tackar Nonne70 . Kylslinga verkar ju inte finnas då på denna kamin vad folk här påstår då så då blir det Öppet expansjonskärl då .
Vad innebär det exakt ? Jag har 1-2 bars tryck i mitt system i dag kan jag inte ha det om expansjonskärlet måste vara öppet ?

Slutet exp.kärl och säkerhetsventil som på en vanlig panna borde fungera. Så har då jag tänkt koppla en likadan kamin.

Gulf: så detaljerad är inte min kunskap i ämnet. Allt sånt här lämnar jag till proffsen, de säger vad som behövs för mitt system och jag fixar det jag kan(och får) själv sen får de göra resten.

Låt ett proffs göra jobbet åt dig, i det långa loppet tjänar du på det. Hitta en firma som tycker det är ok att du köper mtrl och gör grovjobbet själv och att de sen sköter installation mm.

pipewelder: "Borde fungera" under normala förhållanden, ja. Men det är inte en godkänd och säker lösning. Enligt de som installerat mitt värmesystem SKA det vara öppet kärl om man inte har nödkylning. Vad händer om det blir strömavbrott när du eldar(om det blir strömavbrott vill man kanske kunna elda för att få värme i huset)? Då går inte cirkulationspumpen och har du inte ett öppet kärl eller nödkylning kan kaminen i värsta fall explodera.

Men på expansionskärlet sitter det ju säkerhetsventil som öppnar om det börjar koka.

jo men det räcker tydligen inte. varför vet jag inte, någon som vet mer om vedeldning kan förklara det.
Jag är ingen paragrafryttare men när det gäller el, bärande konstruktioner och VVS så är det by the book som gäller.

jag tror att det går att lösa med ett slutet system och ändå hålla sig till rätt regler.

noone70: Jag vill göra skillnad på två saker.

a) Ett system som inte exploderar när cirkulationspumpen slutar fungera.
Att man har en kamin som värmekälla tillsammans med en ackumulatortank är principiellt ingen skillnad emot att ha en värmepanna. I båda fall måste man ha ett sätt att evakuera vattnet då trycket blir för högt. Detta kan åstadkommas genom att bl.a ha ett öppet expansionskärl eller slutet kombinerat med en säkerhetsventil, som för övrigt inte behöver vara monterad på expansionskärlet.

b) Ett system som låter sig eldas utan cirkulationspump.
Det går att designa system antingen för självcirkulation eller m.h.a cirkulationspump. I beaktande behöver man ta rådande omständigheter såsom placering av värmekälla och ackumulatortank, längd däremellan etc. Givetvis går det att få självcirkulation att fungera tillsammans med laddventil och cirkulationspump (såna exempel finns det gott om), men dessa system är så vitt jag förstår primärt avsedda att förhindra kokning vid full fyr då cirkulationspumpen slutar fungera.

Många eldningssäsonger har passerat sedan jag hade VVS-AMA bland mina studieböcker, där av "borde fungera" ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.