El-Mats skrev:
Vet ej, det är därför jag ställer frågan här.
Jag använder inte tjänsten själv, men så som jag tolkar det är det du som köper från Temu som räknas som importör, och om du sedan säljer vidare varan så är det du som har ansvaret för att produkten uppfyller kraven här.

Bland annat ska du kunna uppvisa en DoC som jag tidigare sagt.

Redan där har du en uppförsbacke.

Personligen hade jag inte valt att nyttja sånt material från Temu, du vet aldrig vad du får, och där är inga garantier att den uppfyller vad säljaren påstår att prylen ska göra.
Där är inte heller garantier att nästa omgång man beställer är samma produkt.

Jag beställer ibland "kinaprylar" men då av typen att det inte gör nått om det går sönder, eller där jag kan utvärdera kvaliteten själv.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
P
Yepp jag köper privat från TEMU för att kolla kvalité mm. Det här är ett sätt för mig att kontrollera om vi har mellanhänder som vi inte behöver. Jag har alltid gillat att uträta frågetecken.

El-Mats skrev:
Jag hade räknat med vilda protester på mitt inlägg, därför denna provocerande rubrik. Hur skulle svaren sett ut om jag inte nämnt TEMU? Frågan är vart personerna som svarar här fått sin information om att kinesiska hus brinner upp oftare än europeiska. Jag har inte hittat någon fakta om det. Är det lobbing och "påhittade sanningar" skapade för att begränsa nya aktörer. Eller är det så enkelt att kinesiska hus oftare brinner ner än motsvarande europeiska?
Jag har sett installationer med glasspaket som kopplingsboxar så jag skulle säga att nämnda kopplingsbox förmodligen är bättre än en sådan. Men iom att man bara har själva boxen som underlag så får man själv stå för testningen. Man får köra den i ugnen, frysen och sen försöka elda upp den. Om den håller för det så kanske den duger, eller så använder man en kopplingsbox där någon annan dokumenterat och utfört relevanta tester.

Jag personligen tror att denna kopplingsbox är minst lika bra som andra billighetsmärken (Jula, Biltema etc). Men jag skulle inte använda den själv då jag med några få kr mer kan få en från en svensk butik som jag vet sitter i tusentals andra installationer.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Förutom plastens kvalité med avseende på sprödhet, UV-beständighet mm kan du också prova att ta en Schneider U56 och den från Temu och elda på den med en gasolbrännare.

Jag provade motsvarande med infällda dosor fron (då) Thorsman och ED-WA för typ 20 år sedan. Thorsman-dosan var självslocknande, ED-WA-dosan brann friskt.

Efter det är jag petig med flamsäkerheten, varmgång i en dosa är ett rätt vanligt fel och en bra dosa räddar huset.

Vilka IEC-normer är dosan tillverkad efter?

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P
Ok, tack för ditt svar. Det är lätt för oss i branschen att alltd rekommendera kända tillverkare "för säkerhets skull" Men skulle alla tänka så skulle vi ju förtfarande rekommendera ångmaskin före en effektiv energimaskin :) Jag har frusit ner två exakt lika dosor (en märkesdosa och en TEMU-dosa) Jag ska testa dem i morgon.

Personligen tror jag att de flesta märkesdosor är grymt övervärderade - Den som lever får se!

M merbanan skrev:
Jag har sett installationer med glasspaket som kopplingsboxar så jag skulle säga att nämnda kopplingsbox förmodligen är bättre än en sådan. Men iom att man bara har själva boxen som underlag så får man själv stå för testningen. Man får köra den i ugnen, frysen och sen försöka elda upp den. Om den håller för det så kanske den duger, eller så använder man en kopplingsbox där någon annan dokumenterat och utfört relevanta tester.

Jag personligen tror att denna kopplingsbox är minst lika bra som andra billighetsmärken (Jula, Biltema etc). Men jag skulle inte använda den själv då jag med några få kr mer kan få en från en svensk butik som jag vet sitter i tusentals andra installationer.
Den gör nog sin funktion, frågan är mer vad för plast är den tillverkad av. Är den
UV beständig? Avger den giftiga ämnen när den brinner? Är den miljöfarlig?

Som lekman från sidan känner jag mig säker på att Schneiderdosan är tekniskt bättre än Temudosan. Prisskillnaden motiveras dock inte fullt av den tekniska specen utan innehåller även saker som service och support, varumärke, gott kaffe och att man gör elektrikernas vardag lättare. Hemmafixaren skiter dock i detta och tittar på pris, det är ju bara några dosor som ska upp, hur svårt kan det vara?

I och med att hela byggbranschen bygger på påslag saknas också alla incitament för att pressa priserna så snart man nått oligopolställning inom sitt skrå, det är ju ändå slutkunden som betalar. Dessutom är arbetstid dyrt jämfört med material. Sen kan man jämföra byggbranschens produktivitetsutveckling med typ alla andra branscher. Men nu har jag lämnat ämnet helt.

Åter till tråden så satte jag schneiderdosor sist. Dyrare ja. Men lite roligare att jobba med bra grejer, jag gör det en gång och det ska sitta där i kanske 50 år, eller tills jag säljer och nästa ägare lägger upp sin projekttråd.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
El-Mats skrev:
Jag har frusit ner två exakt lika dosor (en märkesdosa och en TEMU-dosa) Jag ska testa dem i morgon.
Jag ser fram emot en testrapport på alla punkter i IEC 60670.
Om du skulle sätta en sådan dosa hos en kund och det sker en olycka, hur tänker du övertyga rätten om att du minsann gjort ett eget fullödigt prov av dosan och funnit att den inte har några fel?

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
P
Problemet som jag ser det är att mellanhänder lever gott på att påstå att deras material är bättre. Vad ska vi ha dessa ryggsäckar till? Jag vill ge lågt pris till slutkund - thats it!

Ps, läs alla svar i den här tråden, inte ett enda bevis har lagts fram, bara ”påhittade sanningar” det irriterar mig

Så du vill ha bevis på att ingenting farligt kan hända om man trimmar en elscooter och kör i 200 km/h?
Skulle du köra samma argumentation för en glassbytta?

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Så du vill ha bevis på att ingenting farligt kan hända om man trimmar en elscooter och kör i 200 km/h?
Skulle du köra samma argumentation för en glassbytta?
Nu förstår jag inte… förklara gärna

Det räcker med att googla själv, säger det dig inget att Elsäkerhetsverket avråder?

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P
J J-banan skrev:
Det räcker med att googla själv, säger det dig inget att Elsäkerhetsverket avråder?
Nix sorry. Jag tycker att ”Det räcker nu”

Snart kommer säker rekommendation att använda dykardräkt vid sex… Ja du förstår säkert

El-Mats skrev:
Nix sorry. Jag tycker att ”Det räcker nu”

Snart kommer säker rekommendation att använda dykardräkt vid sex… Ja du förstår säkert
Javisst, vilken försäkring täcker ifall det händer nåt🙄

P
J J-banan skrev:
Javisst, vilken försäkring täcker ifall det händer nåt🙄
Vet ej

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.