A
pacman42 pacman42 skrev:
Låter som trefas, 3x230V = 690V. Enkel Kina-matte.
H HenrikHuslöse skrev:
690V är huvudspänning i vissa industriinstallationer. Det finns en del som har egna interna nät med 380/660V eller 400/690V. Någon svensk industri vi levererade en maskin till hade ett gammalt 500V system i drift.
Ok tack för info, så måste det vara...

A
E elmont skrev:
Kanske för att det ska berätta vilken spänning dosan tål.
Ja naturligtvis är det så, jag funderade dock på varför just 690V och inte 400V. Fick dock det troliga svaret av vår eminente HenrikHuslöse 🤓

El-Mats skrev:
Hur menar du nu? Boxen håller samma ip-klassning som övriga kopplingsdosor. Utveckla gärna ditt resonemang
Det finns fler saker att beakta än IP-klass. Se del 5 i reglerna.
El-Mats skrev:
Vad har du för bevis på det? Är det bara något du själv upplevt (bränt ner hus pga. Förfalskat kopplingsmaterial)
Vissa saker vill man inte leda i bevis genom att elda upp ett hus.
El-Mats skrev:
Jag har länge haft funderingar på att byta till ett billigare märke för att sänka priset för slutkund.
Är du yrkesverksam och tänker prångla ut billig elmateriel bland kunder i Sverige? Jag råder dig att tänka om. Du vill nog inte riskera att din försäkring inte gäller, och konsekvenserna för kunder kan blir svåra. Innan man öht börjar snacka så bör man studera spec och CE-försäkran. De kunde åtminstone ha målat dit ett CE-märke med de rätta proportionerna.

CE-märkning med rutnät för proportioner.

• Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Min åsikt är att man öht inte ska handla grejer från TEMU, SHEIN etc.

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 15 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:

Är du yrkesverksam och tänker prångla ut billig elmateriel bland kunder i Sverige? Jag råder dig att tänka om. Du vill nog inte riskera att din försäkring inte gäller, och konsekvenserna för kunder kan blir svåra. Innan man öht börjar snacka så bör man studera spec och CE-försäkran. De kunde åtminstone ha målat dit ett CE-märke med de rätta proportionerna.

[bild]
Fast det är ju ingen CE-märkning, det är ju märkningen för ”China export”! Kineserna skulle väl aldrig skriva saker på produkterna som inte stämmer ;)?

• Gilla
OFP och 1 till
  • Laddar…
A

[bild]
Jag hade räknat med vilda protester på mitt inlägg, därför denna provocerande rubrik. Hur skulle svaren sett ut om jag inte nämnt TEMU? Frågan är vart personerna som svarar här fått sin information om att kinesiska hus brinner upp oftare än europeiska. Jag har inte hittat någon fakta om det. Är det lobbing och "påhittade sanningar" skapade för att begränsa nya aktörer. Eller är det så enkelt att kinesiska hus oftare brinner ner än motsvarande europeiska?

• Gilla
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
Rickard.
pacman42 pacman42 skrev:
Detta är en myt, Läs delen om China Export här:
- [länk]
Där ser man, jag tyckte ändå jag kollat upp flera källor på detta och det finns massor som styrker det men jag vet inte vad som är rätt.

Redigerat:
A
Demmpa Demmpa skrev:
Kan bara hålla med.

TV4 Play: Sanningen bakom Temu [länk]
Sorry när det gäller TV4 har mitt förtroende avtagit. Jag söker riktig fakta. Det borde finnas någon branchorgan som verkligen utrett frågan. Det handlar ju om liv och död i slutändan.

• Gilla
OFP och 2 till
  • Laddar…
El-Mats skrev:
Jag hade räknat med vilda protester på mitt inlägg, därför denna provocerande rubrik. Hur skulle svaren sett ut om jag inte nämnt TEMU? Frågan är vart personerna som svarar här fått sin information om att kinesiska hus brinner upp oftare än europeiska. Jag har inte hittat någon fakta om det. Är det lobbing och "påhittade sanningar" skapade för att begränsa nya aktörer. Eller är det så enkelt att kinesiska hus oftare brinner ner än motsvarande europeiska?
Det är billigt eftersom det tillverkas av billiga miljöfarliga giftiga plaster som avger giftiga gaser vid brand

El-Mats skrev:
Varför citerar du mig när du inte har något att säga om mitt inlägg?
Plocka fram dokumentation för denna produkt istället.

A
Rickard. Rickard. skrev:
Där ser man, jag tyckte ändå jag kollat upp flera källor på detta och det finns massor som styrker det men jag vet inte vad som är rätt.
Här är den brinnande punkten...
- det finns massor som styrker det

Vart har du hittat information som styrker det? Hörsägen eller bevisad fakta?

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
A
Varför citerar du mig när du inte har något att säga om mitt inlägg?
Plocka fram dokumentation för denna produkt istället.
För att du är hobbyelektriker och de brukar inte vara rädda för att tänka utanför ramarna.
(det finns ingen dokumentation om produkten förutom märkningen du ser på dosan)

• Wow
EvertL och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.