8 210 läst ·
74 svar
8k läst
74 svar
Biledare när jord saknas?
Det är lugnt, jag vill inte arbeta för dig heller.E El-Löken66 skrev:
Överens?
Skymningsrelä har en del obestridbara fördelar, främst att det tänder tidigare om det är mulet och senare om det är klart väder, dvs ljuset tänds när det behövs ljus, inte en viss tid.M -MH- skrev:
Så jag tycker man gärna väljer (eller behåller) skymningsrelä där så är praktiskt möjligt.
Fördelar med astrour finns också. Kanske främst möjligheten att släcka helt under några natt-timmar om/då man inte har nytta alls av tänt ljus (det fungerar bra så på många ställen), och sen faktumet att ibland är astrouret nästan det enda praktiskt möjliga alternativet om kabeldragning till utsida blir väldigt besvärligt.
Tror inte heller att du verkligen klipper PE så fort den inte används för stunden utan mer att det är något som anses häftigt och rebellisk att svänga sig med på diverse forum, som om man hade en spåkula som berättade detta.Mikael_L skrev:
Men jag ska ta och kolla på några av dina jobb, har du fördärvar kabeln ska du heller inte ha betalt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Man kanske kan välja en äkta Svensk medelväg då - markera skyddsledaren att den inte är inkopplad in matande ände. Jag vill hävda att det finns personer, kanske fler än man tror, som blint skulle lita på den skyddsledaren man finner i en dosa är inkopplad och kontrollerad. Inte för att det finns ljusrelän som behöver skyddsjord men man vet aldrig vad som kommer upp där på väggen istället i framtiden.
En märklig jargong och ton som börjat öka i trådarna i eldelen på sistone åtminstone som jag uppfattar det som relativt flitig läsare i många år. Inget som direkt tillför något vettigt med hel- och halvtroll samt Tödde och Mödde som får för sig något och hävdar det sen korrekt oberoende annan mer vederhäftig fakta.
I denna finns ju när TS förklarat allt inte mycket att tillägga för kabelstumpen dvs att klippa överskottet gör inget kan tom vara bra. Men i grunden kvarstår det vettigare rent generellt att inte klippa oanvända parter.
I denna finns ju när TS förklarat allt inte mycket att tillägga för kabelstumpen dvs att klippa överskottet gör inget kan tom vara bra. Men i grunden kvarstår det vettigare rent generellt att inte klippa oanvända parter.
Exakt. När det inte finns anledning att betvivla framtida möjlig användning så sparar man ju som regel oanvända parter i en rimlig längd så de går att använda.
Men en enmeters stump som förlängning som i detta fall, skulle det aldrig falla mig in att inte klippa bort överskottet. Bara vad jag använder i wago för att isolera bort stumparna kostar mer än den meter kabel som ev skulle behöva bytas ut.
Men en enmeters stump som förlängning som i detta fall, skulle det aldrig falla mig in att inte klippa bort överskottet. Bara vad jag använder i wago för att isolera bort stumparna kostar mer än den meter kabel som ev skulle behöva bytas ut.
Okej, så här blev det. För att spara plats i kulodosan, så klippte jag jorden. Jag hittade en bit EKK 4G1,5, som jag valde för att få lite mer lättböjlig kabel. Det var ca 25 cm som klamrades synligt så det blev rätt så rakt ändå.
Nåväl hade mätt upp inkommande/gamla EKK vilket som var fas (svart), tändtråd(brun), nolla(blå + svartvit) med spänning och motstånd mot jord i förlängningssladd från annat uttag.
Kopplade ihop det, och rätt som det var gick JFB:n när jag skulle passa till locket till dosan!
Efter lite förvirring visade det sig att svartvit inte var utgående nolla från gamla skymningsreläet, utan dess skyddsjord...
Mycket riktigt, öppnade gamla reläet och där var svartvit kopplad till chassiet.
Jag var för lat för att slå av JFB:n för att skilja på nolla/jord och då blev det så här.
Första gången jag har sett svartvit användas som jord.
Jag anslöt den till en fri plint i dosan.
De lyste inte tidgare idag, men lyser nu. Så jag antar att det funkar i någon bemärkelse.
Nåväl hade mätt upp inkommande/gamla EKK vilket som var fas (svart), tändtråd(brun), nolla(blå + svartvit) med spänning och motstånd mot jord i förlängningssladd från annat uttag.
Kopplade ihop det, och rätt som det var gick JFB:n när jag skulle passa till locket till dosan!
Efter lite förvirring visade det sig att svartvit inte var utgående nolla från gamla skymningsreläet, utan dess skyddsjord...
Mycket riktigt, öppnade gamla reläet och där var svartvit kopplad till chassiet.
Jag var för lat för att slå av JFB:n för att skilja på nolla/jord och då blev det så här.
Första gången jag har sett svartvit användas som jord.
De lyste inte tidgare idag, men lyser nu. Så jag antar att det funkar i någon bemärkelse.
Redigerat:
Mycket märkligt antagande att du skulle ha två nollor. Men förstår att du lägger upp frågan.M -MH- skrev:Okej, så här blev det. För att spara plats i kulodosan, så klippte jag jorden. Jag hittade en bit EKK 4G1,5, som jag valde för att få lite mer lättböjlig kabel. Det var ca 25 cm som klamrades synligt så det blev rätt så rakt ändå.
Nåväl hade mätt upp inkommande/gamla EKK vilket som var fas (svart), tändtråd(brun), nolla(blå + svartvit) med spänning och motstånd mot jord i förlängningssladd från annat uttag.
Kopplade ihop det, och rätt som det var gick JFB:n när jag skulle passa till locket till dosan!
Efter lite förvirring visade det sig att svartvit inte var utgående nolla från gamla skymningsreläet, utan dess skyddsjord...
Mycket riktigt, öppnade gamla reläet och där var svartvit kopplad till chassiet.
Jag var för lat för att slå av JFB:n för att skilja på nolla/jord och då blev det så här.
Första gången jag har sett svartvit användas som jord.Jag anslöt den till en fri plint i dosan.
De lyste inte tidgare idag, men lyser nu. Så jag antar att det funkar i någon bemärkelse.
Bara ett tips för framtiden, håll inte inne på information, ju mer du lägger fram desto enklare blir det att ge korrekt svar.
Det du ska göra nu är att kontrollera att dosan är ordentligt tät annars kommer fukt/kondens lösa din JFB i onödan.
Alternativt koppla ur den i matande ände.
Inte märkligare än att skymningsreläet har två nollor.E El-Löken66 skrev:
Är du kvar i den här tråden, du har lovat två gånger att de var sista gången du skulle skriva här. Tredje gången gillt? Dina inlägg är förvirrade och/eller irrelevanta och bidrar inte.
Jag ger mig in i fighten igen .. som vissa sa tidigare så kan man inte anta och du själv åkte på pumpen när du själv antog .. jfb löste ... utan jfb hade det blivit katastrof...
Med drt sagt så hade alla problem och diskutioner varit en icke fråga OM


Du hade dragit om kabeln
Med drt sagt så hade alla problem och diskutioner varit en icke fråga OM
Du hade dragit om kabeln
Vad som hänt?M -MH- skrev:
Då hade du kopplat en jordledare som nolla och därmed brutit mot Moses första budord: Du skall icke föra ström i jordledaren annat än i nödfall.
