Jag vill föreslå en tredje väg och påstår att det är absolut bäst att klippa alla ledare.
 
  • Haha
  • Gilla
AndersOhrt och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
E El-Löken66 skrev:
Det handlar inte om 1m utan en sträcka som inte går att få bra med EKK.

Ser att Mikael jobbar som elektriker, till och med elinstallatör.

Men hade han gjort installationer med klippta jord ledare hade jag inte betalat en spänn för kabel eller arbete om jag sett detta. Oavsett 1 meter eller 100.
Det är lugnt, jag vill inte arbeta för dig heller. (y):cool:
Överens?
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
M -MH- skrev:
Finns ingen lämplig dosa, och astrour är en sämre lösning en skymningsrelä.
Skymningsrelä har en del obestridbara fördelar, främst att det tänder tidigare om det är mulet och senare om det är klart väder, dvs ljuset tänds när det behövs ljus, inte en viss tid.
Så jag tycker man gärna väljer (eller behåller) skymningsrelä där så är praktiskt möjligt.

Fördelar med astrour finns också. Kanske främst möjligheten att släcka helt under några natt-timmar om/då man inte har nytta alls av tänt ljus (det fungerar bra så på många ställen), och sen faktumet att ibland är astrouret nästan det enda praktiskt möjliga alternativet om kabeldragning till utsida blir väldigt besvärligt.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är lugnt, jag vill inte arbeta för dig heller. (y):cool:
Överens?
Tror inte heller att du verkligen klipper PE så fort den inte används för stunden utan mer att det är något som anses häftigt och rebellisk att svänga sig med på diverse forum, som om man hade en spåkula som berättade detta.

Men jag ska ta och kolla på några av dina jobb, har du fördärvar kabeln ska du heller inte ha betalt.
 
  • Haha
  • Gilla
Papphammar666 och 1 till
  • Laddar…
Man kanske kan välja en äkta Svensk medelväg då - markera skyddsledaren att den inte är inkopplad in matande ände. Jag vill hävda att det finns personer, kanske fler än man tror, som blint skulle lita på den skyddsledaren man finner i en dosa är inkopplad och kontrollerad. Inte för att det finns ljusrelän som behöver skyddsjord men man vet aldrig vad som kommer upp där på väggen istället i framtiden.
 
  • Gilla
  • Haha
Pen och 3 till
  • Laddar…
En märklig jargong och ton som börjat öka i trådarna i eldelen på sistone åtminstone som jag uppfattar det som relativt flitig läsare i många år. Inget som direkt tillför något vettigt med hel- och halvtroll samt Tödde och Mödde som får för sig något och hävdar det sen korrekt oberoende annan mer vederhäftig fakta.

I denna finns ju när TS förklarat allt inte mycket att tillägga för kabelstumpen dvs att klippa överskottet gör inget kan tom vara bra. Men i grunden kvarstår det vettigare rent generellt att inte klippa oanvända parter.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Exakt. När det inte finns anledning att betvivla framtida möjlig användning så sparar man ju som regel oanvända parter i en rimlig längd så de går att använda.
Men en enmeters stump som förlängning som i detta fall, skulle det aldrig falla mig in att inte klippa bort överskottet. Bara vad jag använder i wago för att isolera bort stumparna kostar mer än den meter kabel som ev skulle behöva bytas ut.
 
  • Gilla
Müssli och 4 till
  • Laddar…
Okej, så här blev det. För att spara plats i kulodosan, så klippte jag jorden. Jag hittade en bit EKK 4G1,5, som jag valde för att få lite mer lättböjlig kabel. Det var ca 25 cm som klamrades synligt så det blev rätt så rakt ändå.

Nåväl hade mätt upp inkommande/gamla EKK vilket som var fas (svart), tändtråd(brun), nolla(blå + svartvit) med spänning och motstånd mot jord i förlängningssladd från annat uttag.

Kopplade ihop det, och rätt som det var gick JFB:n när jag skulle passa till locket till dosan!

Efter lite förvirring visade det sig att svartvit inte var utgående nolla från gamla skymningsreläet, utan dess skyddsjord...

Mycket riktigt, öppnade gamla reläet och där var svartvit kopplad till chassiet.

Jag var för lat för att slå av JFB:n för att skilja på nolla/jord och då blev det så här.:p

Första gången jag har sett svartvit användas som jord.(y) Jag anslöt den till en fri plint i dosan.

De lyste inte tidgare idag, men lyser nu. Så jag antar att det funkar i någon bemärkelse.
 
Redigerat:
E
M -MH- skrev:
Okej, så här blev det. För att spara plats i kulodosan, så klippte jag jorden. Jag hittade en bit EKK 4G1,5, som jag valde för att få lite mer lättböjlig kabel. Det var ca 25 cm som klamrades synligt så det blev rätt så rakt ändå.

Nåväl hade mätt upp inkommande/gamla EKK vilket som var fas (svart), tändtråd(brun), nolla(blå + svartvit) med spänning och motstånd mot jord i förlängningssladd från annat uttag.

Kopplade ihop det, och rätt som det var gick JFB:n när jag skulle passa till locket till dosan!

Efter lite förvirring visade det sig att svartvit inte var utgående nolla från gamla skymningsreläet, utan dess skyddsjord...

Mycket riktigt, öppnade gamla reläet och där var svartvit kopplad till chassiet.

Jag var för lat för att slå av JFB:n för att skilja på nolla/jord och då blev det så här.:p

Första gången jag har sett svartvit användas som jord.(y) Jag anslöt den till en fri plint i dosan.

De lyste inte tidgare idag, men lyser nu. Så jag antar att det funkar i någon bemärkelse.
Mycket märkligt antagande att du skulle ha två nollor. Men förstår att du lägger upp frågan.
Bara ett tips för framtiden, håll inte inne på information, ju mer du lägger fram desto enklare blir det att ge korrekt svar.

Det du ska göra nu är att kontrollera att dosan är ordentligt tät annars kommer fukt/kondens lösa din JFB i onödan.

Alternativt koppla ur den i matande ände.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Mycket märkligt antagande att du skulle ha två nollor.
Inte märkligare än att skymningsreläet har två nollor.

Är du kvar i den här tråden, du har lovat två gånger att de var sista gången du skulle skriva här. Tredje gången gillt? Dina inlägg är förvirrade och/eller irrelevanta och bidrar inte.
 
E
Nej, jag är inte kvar.
Trådens ämne är väl uttömt nu.
 
Jag ger mig in i fighten igen .. som vissa sa tidigare så kan man inte anta och du själv åkte på pumpen när du själv antog .. jfb löste ... utan jfb hade det blivit katastrof...

Med drt sagt så hade alla problem och diskutioner varit en icke fråga OM:rofl::rofl::rofl:
Du hade dragit om kabeln
 
Papphammar666 lilllasrne skrev:
utan jfb hade det blivit katastrof...
Vad hänt utan JFB? Inte mycket.

Man förstår ju att elektriker är så dyrt när de alltid måste dra om allt från centralen för att få saker och ting att funka. :)
 
E
M -MH- skrev:
Vad hänt utan JFB? Inte mycket.

Man förstår ju att elektriker är så dyrt när de alltid måste dra om allt från centralen för att få saker och ting att funka. :)
Vad som hänt?
Då hade du kopplat en jordledare som nolla och därmed brutit mot Moses första budord: Du skall icke föra ström i jordledaren annat än i nödfall.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Okej, nu har du sagt tre gånger att du skall sluta skriva i den här tråden. Trollar du? :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.