Min man har städat pannrummet, dammsugit o både våt-och torrtorkat och blåst på detta rör. Ser det ut som asbest? Kommer upp ur pannan. Vi blir oroliga eftersom han stökat så mycket.
Vad gör man om det är asbest. Han använde både handskar och munskydd.
Vad gör man om det är asbest. Han använde både handskar och munskydd.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
Välkommen till forumet.
Om det är asbest så lägger man det i en plastpåse, försluter och lämnar till återvinningsstationen.
Om det inte är det så slänger man det bara.
Asbest är farligt, om man är i en asbestmiljö, varje dag i många år, och är rökare. En dag, inget att bry sig om.
Om det är asbest så lägger man det i en plastpåse, försluter och lämnar till återvinningsstationen.
Om det inte är det så slänger man det bara.
Asbest är farligt, om man är i en asbestmiljö, varje dag i många år, och är rökare. En dag, inget att bry sig om.
Tack för snabbt svar till en orolig make.Fairlane skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Som sagt, någon enstaka exponering är i praktiken inte farlig. Teoretiskt så är även en enstaka exponering farlig. Men sannolikheten är ungefär: OM varenda människa som någonsin levt på jorden sedan neandertalarna skulle utsättas för precis en enda exponering under sin livstid, så skulle troligen någon av dem få cancer pga. det. Men risken att du skall få en meteorit i huvudet och dö av det är större.
Men man skall givetvis undvika exponering i onödan.
Nu då, ta bort det som är kvar. Använd skyddsmask med rätt typ av filter (asbestfiber är så små att de går igenom vanliga filter). Blöt det asbetshaltiga, så minskar dammspridningen. Om möjligt kapsla in det i plast, under arbetet. Använd INTE dammsugare, den sprider bara fibrerna mer, de går igenom filtret i dammsugaren. Våt torka ytorna där fibrer kan ha lagt sig.
Enkla åtgärder för att minska mängden lösa fibrer. Det kommer säkert att finnas något skrymsle där asbetsfibrer lag sig, även efter en grundlig städning, men det blir så otroligt små mängder som kan virvla upp från bakom något skrymsle ni inte kommer åt att torka, att det inte påverkar. Det finns viss mängd asbest fibrer naturligt i all luft vi andas.
Men som sgta skaffa en riktig halvmask, ex: https://www.bauhaus.se/skyddsmask-sundstrom-sr-100-m-l
Men man skall givetvis undvika exponering i onödan.
Nu då, ta bort det som är kvar. Använd skyddsmask med rätt typ av filter (asbestfiber är så små att de går igenom vanliga filter). Blöt det asbetshaltiga, så minskar dammspridningen. Om möjligt kapsla in det i plast, under arbetet. Använd INTE dammsugare, den sprider bara fibrerna mer, de går igenom filtret i dammsugaren. Våt torka ytorna där fibrer kan ha lagt sig.
Enkla åtgärder för att minska mängden lösa fibrer. Det kommer säkert att finnas något skrymsle där asbetsfibrer lag sig, även efter en grundlig städning, men det blir så otroligt små mängder som kan virvla upp från bakom något skrymsle ni inte kommer åt att torka, att det inte påverkar. Det finns viss mängd asbest fibrer naturligt i all luft vi andas.
Men som sgta skaffa en riktig halvmask, ex: https://www.bauhaus.se/skyddsmask-sundstrom-sr-100-m-l
Toppen, tusen tack för råden 👍H hempularen skrev:Som sagt, någon enstaka exponering är i praktiken inte farlig. Teoretiskt så är även en enstaka exponering farlig. Men sannolikheten är ungefär: OM varenda människa som någonsin levt på jorden sedan neandertalarna skulle utsättas för precis en enda exponering under sin livstid, så skulle troligen någon av dem få cancer pga. det. Men risken att du skall få en meteorit i huvudet och dö av det är större.
Men man skall givetvis undvika exponering i onödan.
Nu då, ta bort det som är kvar. Använd skyddsmask med rätt typ av filter (asbestfiber är så små att de går igenom vanliga filter). Blöt det asbetshaltiga, så minskar dammspridningen. Om möjligt kapsla in det i plast, under arbetet. Använd INTE dammsugare, den sprider bara fibrerna mer, de går igenom filtret i dammsugaren. Våt torka ytorna där fibrer kan ha lagt sig.
Enkla åtgärder för att minska mängden lösa fibrer. Det kommer säkert att finnas något skrymsle där asbetsfibrer lag sig, även efter en grundlig städning, men det blir så otroligt små mängder som kan virvla upp från bakom något skrymsle ni inte kommer åt att torka, att det inte påverkar. Det finns viss mängd asbest fibrer naturligt i all luft vi andas.
Men som sgta skaffa en riktig halvmask, ex: [länk]
Klicka här för att svara
