Min man har städat pannrummet, dammsugit o både våt-och torrtorkat och blåst på detta rör. Ser det ut som asbest? Kommer upp ur pannan. Vi blir oroliga eftersom han stökat så mycket.
Vad gör man om det är asbest. Han använde både handskar och munskydd.
 
  • Isolerat gammalt rör med trasigt material, delvis exponerad yta, omgiven av betongvägg och annan isolering i dunkelt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane
Välkommen till forumet.

Om det är asbest så lägger man det i en plastpåse, försluter och lämnar till återvinningsstationen.
Om det inte är det så slänger man det bara.

Asbest är farligt, om man är i en asbestmiljö, varje dag i många år, och är rökare. En dag, inget att bry sig om.
 
  • Gilla
Suvi5700 och 1 till
  • Laddar…
Ja det är förmodligen asbest, gjort är gjort. Finns betydligt värre saker man kan råka ut för.

Det ni kan göra är väl att ta det lite lugnare vid nästa storstädning…
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Välkommen till forumet.

Om det är asbest så lägger man det i en plastpåse, försluter och lämnar till återvinningsstationen.
Om det inte är det så slänger man det bara.

Asbest är farligt, om man är i en asbestmiljö, varje dag i många år, och är rökare. En dag, inget att bry sig om.
Tack för snabbt svar till en orolig make.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
E Et1975 skrev:
Ja det är förmodligen asbest, gjort är gjort. Finns betydligt värre saker man kan råka ut för.

Det ni kan göra är väl att ta det lite lugnare vid nästa storstädning…
Tack för svaret, hälsar det 😅
 
Som sagt, någon enstaka exponering är i praktiken inte farlig. Teoretiskt så är även en enstaka exponering farlig. Men sannolikheten är ungefär: OM varenda människa som någonsin levt på jorden sedan neandertalarna skulle utsättas för precis en enda exponering under sin livstid, så skulle troligen någon av dem få cancer pga. det. Men risken att du skall få en meteorit i huvudet och dö av det är större.

Men man skall givetvis undvika exponering i onödan.

Nu då, ta bort det som är kvar. Använd skyddsmask med rätt typ av filter (asbestfiber är så små att de går igenom vanliga filter). Blöt det asbetshaltiga, så minskar dammspridningen. Om möjligt kapsla in det i plast, under arbetet. Använd INTE dammsugare, den sprider bara fibrerna mer, de går igenom filtret i dammsugaren. Våt torka ytorna där fibrer kan ha lagt sig.

Enkla åtgärder för att minska mängden lösa fibrer. Det kommer säkert att finnas något skrymsle där asbetsfibrer lag sig, även efter en grundlig städning, men det blir så otroligt små mängder som kan virvla upp från bakom något skrymsle ni inte kommer åt att torka, att det inte påverkar. Det finns viss mängd asbest fibrer naturligt i all luft vi andas.

Men som sgta skaffa en riktig halvmask, ex: https://www.bauhaus.se/skyddsmask-sundstrom-sr-100-m-l
 
  • Gilla
Christel Hultin
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Som sagt, någon enstaka exponering är i praktiken inte farlig. Teoretiskt så är även en enstaka exponering farlig. Men sannolikheten är ungefär: OM varenda människa som någonsin levt på jorden sedan neandertalarna skulle utsättas för precis en enda exponering under sin livstid, så skulle troligen någon av dem få cancer pga. det. Men risken att du skall få en meteorit i huvudet och dö av det är större.

Men man skall givetvis undvika exponering i onödan.

Nu då, ta bort det som är kvar. Använd skyddsmask med rätt typ av filter (asbestfiber är så små att de går igenom vanliga filter). Blöt det asbetshaltiga, så minskar dammspridningen. Om möjligt kapsla in det i plast, under arbetet. Använd INTE dammsugare, den sprider bara fibrerna mer, de går igenom filtret i dammsugaren. Våt torka ytorna där fibrer kan ha lagt sig.

Enkla åtgärder för att minska mängden lösa fibrer. Det kommer säkert att finnas något skrymsle där asbetsfibrer lag sig, även efter en grundlig städning, men det blir så otroligt små mängder som kan virvla upp från bakom något skrymsle ni inte kommer åt att torka, att det inte påverkar. Det finns viss mängd asbest fibrer naturligt i all luft vi andas.

Men som sgta skaffa en riktig halvmask, ex: [länk]
Toppen, tusen tack för råden 👍
 
No. In 99% of cases, it's not asbestos. It's jute fabric used to "reinforce" gips cover on thermal pipe insulation. In this case, there's no need to use asbestos. If only because it's more expensive than jute.
 
  • Gilla
jhall och 2 till
  • Laddar…
Hur gammal är installationen, finns ju vissa årtal som brutpunkter där man kan nästintill utesluta användandet av asbesthaltiga material.
 
Suvi5700
Är bara vanlig gammal rörisolering. Ta det lugnt. Även om det skulle vara asbets så kan ni vara lugna.
 
  • Gilla
Christel Hultin
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Hur gammal är installationen, finns ju vissa årtal som brutpunkter där man kan nästintill utesluta användandet av asbesthaltiga material.
1936
 
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Är bara vanlig gammal rörisolering. Ta det lugnt. Även om det skulle vara asbets så kan ni vara lugna.
Tack!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.