M -MH- skrev:
Det glädjer mig. Nå, låt oss återgå till ämnet.

Nuvarande kabel är för kort, så den måste skarvas. Skall klamras en bit utomhus, så EKRK är inte aktuell. EKLK med klippt jord/biledare eller EKK med klippt jord?
Att klippa ledare kan du hoppa över det är oftast bra att låta dem vara eventuellt isolerade. Undantag kan vara om det inte finns plats och inte kan användas jord utan att annat byts/ändras vid anslutningen.

I ditt fall kan man tänka sig vilket som men att klippa i tron att man "indikerar" något är ren överkompensering nästan nervöst hempularbeteende.
 
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
5
Vidare så skall jorden kontrolleras att den är inkopplad när man installerar en apparat. Så om nästa person gör sitt jobb korrekt så kommer det att upptäckas.
(Om man nu ska hårddra det)
 
Jaha, lite blandade rekommendationer. En del säger klippa, en del säger inte klippa.

Då får jag väl skäll oavsett! :cool:
 
5
Hur lång sträcka handlar det om? Är det ett par meter från närmsta dosa så kommer man högst troligt dra en ny kabel från dosan i vilket fall som helst.
 
Ja, runt en meter är det bara. När det väl görs om, så skall dosan bort och dras ny kabel, kan jag tänka mig.
 
Tråd städad
Otrevliga och nedvärderande inlägg om andra är inte acceptabla
/Mats
Moderator
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
5
M -MH- skrev:
Ja, runt en meter är det bara. När det väl görs om, så skall dosan bort och dras ny kabel, kan jag tänka mig.
Jag skulle bara ha klippt bort den, å sova gott sen. :giggle:
Eller om du vill offra lite tejp eller en wago/ubåt.
I vilket fall som helst så är kabelsträckan så kort så skall denna ledning skarvas vidare så vore det högst otroligt att en ny dosa skulle sättas där relät har suttit
 
Redigerat:
  • Gilla
kar013
  • Laddar…
Mikael_L
M -MH- skrev:
Jaha, lite blandade rekommendationer. En del säger klippa, en del säger inte klippa.

Då får jag väl skäll oavsett! :cool:
Krångla inte till det. Ta en 5g1,5 och klipp jorden om det är 4 ledare du behöver, eller så tar du en 4g1,5 och klipper jorden om du bara behöver tre ledare (eller så tar du fortfarande en 5g1,5 och klipper en till ledare, den som passar sämst färgmässigt.
Och är det biledare så klipper du bort den också.

Du behöver inte göra det så jäkla märkligt, du har ingen jord eller biledare där du ska skarva in så du behöver det inte sen heller. Och du kan inte heller koppla in någon ev gulgrön någonstans så risken blir bara att något senare kommer anta att det är skyddsjord där när dom hittar ledaren, men den är inte alls inkopplad i andra änden.

Jag förstår det också som att det är en relativt kort sträcka, kanske överblickbar i hela sin dragning, vilket också gör att det är vettigt att klippa bort allt som inte behövs, ty kabeln kommer vara lätt att byta i en framtid om användningen ska ändras.

Jag skulle alltså bara ta en kabel med tillräckligt många ledare, klippt bort alla jordar och biledare som inte behövs och ev fastråd/nolla, som inte behövs.
 
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Amen.
 
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Krångla inte till det. Ta en 5g1,5 och klipp jorden om det är 4 ledare du behöver, eller så tar du en 4g1,5 och klipper jorden om du bara behöver tre ledare (eller så tar du fortfarande en 5g1,5 och klipper en till ledare, den som passar sämst färgmässigt.
Och är det biledare så klipper du bort den också.

Du behöver inte göra det så jäkla märkligt, du har ingen jord eller biledare där du ska skarva in så du behöver det inte sen heller. Och du kan inte heller koppla in någon ev gulgrön någonstans så risken blir bara att något senare kommer anta att det är skyddsjord där när dom hittar ledaren, men den är inte alls inkopplad i andra änden.

Jag förstår det också som att det är en relativt kort sträcka, kanske överblickbar i hela sin dragning, vilket också gör att det är vettigt att klippa bort allt som inte behövs, ty kabeln kommer vara lätt att byta i en framtid om användningen ska ändras.

Jag skulle alltså bara ta en kabel med tillräckligt många ledare, klippt bort alla jordar och biledare som inte behövs och ev fastråd/nolla, som inte behövs.
Finns ingen som helst mening att klippa jord ledaren i en kopplingsdosa, låt den bara vara, snurra möjligen ihop den lite.

Inget merjobb för stunden och svårt att se behovet av ryggdunkeri här på forumet för avklippta ledare.

Huvudproblemet verkar löst i alla fall.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Mikael_L
MH, klipp, klipp, MH klipp ! :D


En lång dragning som kan komma till annan användning i någon okänd framtid är en helt annan sak.
Men en meters förlängning ... bara klipp bort skiten som inte behövs.

Jag skulle aldrig återvinna denna meter till annat, aldrig.
Naturligtvis drar man nytt hela vägen då och slipper en dosa och skarvar med ev framtida problem.
Punkt.
 
  • Gilla
  • Haha
Wheelabrator och 2 till
  • Laddar…
Hmm, men om jag klipper i bara ena änden, är det en bra kompromiss?:thinking:
 
  • Haha
  • Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
Lämna tillbaka skymningsrelät och sätt en plejdpuck i lämplig dosa. De har astrour i mjukvaran.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Finns ingen lämplig dosa, och astrour är en sämre lösning en skymningsrelä.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
MH, klipp, klipp, MH klipp ! :D


En lång dragning som kan komma till annan användning i någon okänd framtid är en helt annan sak.
Men en meters förlängning ... bara klipp bort skiten som inte behövs.

Jag skulle aldrig återvinna denna meter till annat, aldrig.
Naturligtvis drar man nytt hela vägen då och slipper en dosa och skarvar med ev framtida problem.
Punkt.
Det handlar inte om 1m utan en sträcka som inte går att få bra med EKK.

Ser att Mikael jobbar som elektriker, till och med elinstallatör.

Men hade han gjort installationer med klippta jord ledare hade jag inte betalat en spänn för kabel eller arbete om jag sett detta. Oavsett 1 meter eller 100.
 
  • Haha
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.