8 210 läst ·
74 svar
8k läst
74 svar
Biledare när jord saknas?
Att klippa ledare kan du hoppa över det är oftast bra att låta dem vara eventuellt isolerade. Undantag kan vara om det inte finns plats och inte kan användas jord utan att annat byts/ändras vid anslutningen.M -MH- skrev:
I ditt fall kan man tänka sig vilket som men att klippa i tron att man "indikerar" något är ren överkompensering nästan nervöst hempularbeteende.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Jag skulle bara ha klippt bort den, å sova gott sen.M -MH- skrev:
Eller om du vill offra lite tejp eller en wago/ubåt.
I vilket fall som helst så är kabelsträckan så kort så skall denna ledning skarvas vidare så vore det högst otroligt att en ny dosa skulle sättas där relät har suttit
Redigerat:
Krångla inte till det. Ta en 5g1,5 och klipp jorden om det är 4 ledare du behöver, eller så tar du en 4g1,5 och klipper jorden om du bara behöver tre ledare (eller så tar du fortfarande en 5g1,5 och klipper en till ledare, den som passar sämst färgmässigt.M -MH- skrev:
Och är det biledare så klipper du bort den också.
Du behöver inte göra det så jäkla märkligt, du har ingen jord eller biledare där du ska skarva in så du behöver det inte sen heller. Och du kan inte heller koppla in någon ev gulgrön någonstans så risken blir bara att något senare kommer anta att det är skyddsjord där när dom hittar ledaren, men den är inte alls inkopplad i andra änden.
Jag förstår det också som att det är en relativt kort sträcka, kanske överblickbar i hela sin dragning, vilket också gör att det är vettigt att klippa bort allt som inte behövs, ty kabeln kommer vara lätt att byta i en framtid om användningen ska ändras.
Jag skulle alltså bara ta en kabel med tillräckligt många ledare, klippt bort alla jordar och biledare som inte behövs och ev fastråd/nolla, som inte behövs.
Amen.
Finns ingen som helst mening att klippa jord ledaren i en kopplingsdosa, låt den bara vara, snurra möjligen ihop den lite.Mikael_L skrev:
Krångla inte till det. Ta en 5g1,5 och klipp jorden om det är 4 ledare du behöver, eller så tar du en 4g1,5 och klipper jorden om du bara behöver tre ledare (eller så tar du fortfarande en 5g1,5 och klipper en till ledare, den som passar sämst färgmässigt.
Och är det biledare så klipper du bort den också.
Du behöver inte göra det så jäkla märkligt, du har ingen jord eller biledare där du ska skarva in så du behöver det inte sen heller. Och du kan inte heller koppla in någon ev gulgrön någonstans så risken blir bara att något senare kommer anta att det är skyddsjord där när dom hittar ledaren, men den är inte alls inkopplad i andra änden.
Jag förstår det också som att det är en relativt kort sträcka, kanske överblickbar i hela sin dragning, vilket också gör att det är vettigt att klippa bort allt som inte behövs, ty kabeln kommer vara lätt att byta i en framtid om användningen ska ändras.
Jag skulle alltså bara ta en kabel med tillräckligt många ledare, klippt bort alla jordar och biledare som inte behövs och ev fastråd/nolla, som inte behövs.
Inget merjobb för stunden och svårt att se behovet av ryggdunkeri här på forumet för avklippta ledare.
Huvudproblemet verkar löst i alla fall.
MH, klipp, klipp, MH klipp ! 
En lång dragning som kan komma till annan användning i någon okänd framtid är en helt annan sak.
Men en meters förlängning ... bara klipp bort skiten som inte behövs.
Jag skulle aldrig återvinna denna meter till annat, aldrig.
Naturligtvis drar man nytt hela vägen då och slipper en dosa och skarvar med ev framtida problem.
Punkt.
En lång dragning som kan komma till annan användning i någon okänd framtid är en helt annan sak.
Men en meters förlängning ... bara klipp bort skiten som inte behövs.
Jag skulle aldrig återvinna denna meter till annat, aldrig.
Naturligtvis drar man nytt hela vägen då och slipper en dosa och skarvar med ev framtida problem.
Punkt.
Det handlar inte om 1m utan en sträcka som inte går att få bra med EKK.Mikael_L skrev:
MH, klipp, klipp, MH klipp !
En lång dragning som kan komma till annan användning i någon okänd framtid är en helt annan sak.
Men en meters förlängning ... bara klipp bort skiten som inte behövs.
Jag skulle aldrig återvinna denna meter till annat, aldrig.
Naturligtvis drar man nytt hela vägen då och slipper en dosa och skarvar med ev framtida problem.
Punkt.
Ser att Mikael jobbar som elektriker, till och med elinstallatör.
Men hade han gjort installationer med klippta jord ledare hade jag inte betalat en spänn för kabel eller arbete om jag sett detta. Oavsett 1 meter eller 100.
