E El-Löken66 skrev:
Var hittar du en sådan kabel? Länk tack.
I min källare, tex...:geek:
 
Löken, välkommen till forumet. Det brukar anses hövligt att läsa tråden innan man svarar. Det förekommer ingen 4X1.5-kabel i denna tråd förutom i dina inlägg, däremot en 4G1.5.
 
E
M -MH- skrev:
Nej, för då måste jag riva taket och byta ut en lös liggande EKK, så någon jord kommer det inte bli. ;)EKLK med klippt jord/biledare alltså.(y)

Skall det finas jord i alla kopplingspunkter alltså, även om den går till fast installedade enheter som saknar jordanslutning?
Varför då fråga. Gör precis som du vill, det är ditt hus och du tycks ju redan veta svaret.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Löken, välkommen till forumet. Det brukar anses hövligt att läsa tråden innan man svarar. Det förekommer ingen 4X1.5-kabel i denna tråd förutom i dina inlägg, däremot en 4G1.5.
Tyvärr bara delvis rätt där Bo. Vi har alltså:
1 st EKK 4X1,5
1 st EKRK 4G1,5
Samt en dosa mellan. Enligt uppgift från MH.

Tack för välkomnandet!
 
Du har rätt, det fanns en gammal kabel där innan ja. Historien bakom den kanske blir svår att utreda.
 
M -MH- skrev:
OK, vad jag oklar? Det finns ingen jord i inkomande ände (som är en 4-ledare EKK utan jord), det finns ingen jord att skarva med.
Detta inlägg kan ju tolkas på två sätt:
1/ Det är en EKK utan gröngul jordledare
2/ Det är en EKK där jordledaren inte är pålagd i matande ände
Hursom, någon jord finns inte.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
E
Fotografen Fotografen skrev:
Detta inlägg kan ju tolkas på två sätt:
1/ Det är en EKK utan gröngul jordledare
2/ Det är en EKK där jordledaren inte är pålagd i matande ände
Hursom, någon jord finns inte.
Det kan vara som så att jorden är klippt, men Fotografen menar att förläggning av 4x1,5 är vanligt förekommande i hemmen. Till vilket syfte?
Ja, till ett skymningsrelä funkar det ju utsökt för stunden. Men då man ska bygga vidare som här blir det problemas.
 
E El-Löken66 skrev:
1 st EKRK 4G1,5
Tyvärr helt fel där. :rofl:
 
E
M -MH- skrev:
Tyvärr helt fel där. :rofl:
Ja, förlåt.
EKLK 4G1,5 ska det vara. Kan man stryka inlägget?
 
E El-Löken66 skrev:
Men då man ska bygga vidare som här
Bygga vidare?

Det är inte mycket rätt du har i den här tråden. Jag skall byta befintligt skymingsrelä och utanpåliggande kabel till det. Inget "bygga vidare" alls.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Det kan vara som så att jorden är klippt, men Fotografen menar att förläggning av 4x1,5 är vanligt förekommande i hemmen. Till vilket syfte?
Jag har aldrig påstått att 4x1,5 är vanligt förekommande, men kabeltypen existerar.
 
E El-Löken66 skrev:
Men då man ska bygga vidare som här blir det problemas.
Vad är det som ska byggas vidare? Jag har inte uppfattat något annat än att ett befintligt skymningsrelä ska bytas och det behövs av någon anledning en kabelbit.
 
E
Fotografen Fotografen skrev:
Vad är det som ska byggas vidare? Jag har inte uppfattat något annat än att ett befintligt skymningsrelä ska bytas och det behövs av någon anledning en kabelbit.
Och då bygger man vidare på befintliga ledningar. Är dessa då av någon anledning 4x1,5 så kan man inte få fram jord utan att byta befintlig kabel.
 
Nej, men då fortsätter man utan jord och håller borta konstruktionselement som kräver den.
 
E El-Löken66 skrev:
Men är klar i denna tråd som sagt.
Det glädjer mig. Nå, låt oss återgå till ämnet.

Nuvarande kabel är för kort, så den måste skarvas. Skall klamras en bit utomhus, så EKRK är inte aktuell. EKLK med klippt jord/biledare eller EKK med klippt jord?
 
  • Gilla
Papphammar666 och 2 till
  • Laddar…
E
M -MH- skrev:
Det glädjer mig. Nå, låt oss återgå till ämnet.

Nuvarande kabel är för kort, så den måste skarvas. Skall klamras en bit utomhus, så EKRK är inte aktuell. EKLK med klippt jord/biledare eller EKK med klippt jord?
Du klipper inte jorden i dosan, isolera den för framtida bruk.


En annan dag behövs kanske jord där och då åker du på byte av kabeln, klipp aldrig PE i kopplingsdosan.
Ska du köpa ny kabel heter det EXQ eller EXLQ om du vill byta rakt av. EXLQ med tanke på att du vill klamra den snyggt. Du kan ta 5G1,5.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.