22 641 läst ·
74 svar
23k läst
74 svar
Bilbatteri - dåligt eller inte?
Du har en mutter en bit ner på högersidan (sett framifrån) av batterihållaren, där kan du ansluta minus (ev. behöver du borra upp kabelskon något).Marcussjogren skrev:Jag har försökt hitta något lämpligt, men ser verkligen inget i sådan dimension att jag kan få på snabbkopplingen där. Snabbkopplingen är gjord för att sitta på samma dimension som kabelskornas skruv har, muttern är väl 9mm har jag för mig.
Har en Volvo V70 från 2010 och en nyligen inköpt Ctek mxs 5.0
Så löste jag det på D5 MY13.
Produkter som diskuteras: "batterihållaren"
Batterihållare 4-pack Griplis
Ordning på batterierna
237 kr inkl moms
Läs mer
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Hittar inte instruktionsboken på nätet så jag får kolla när jag kommer ut, men dem rekommenderar i alla fall att man sätter minus på motorns upphängning. Dit når definitivt inte min laddares minuskabel 
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Anledningen till att man ska koppla - till kaross/jordpunkt på det fordon som behöver starthjälp är pga risken för knallgas.Andy78 skrev:
Det är samma kopplingsförfarande oberoende om det är en Volvo V90 eller en Volvo duett eller Opel accord eller...
http://startkablar.se
http://www.aftonbladet.se/bil/article10629374.ab
https://www.korkortsteori.se/teori/start-med-hjälp-av-startkablar
Att ge starthjälp är något helt annat än att underhållsladda ett anslutet bilbatteri.
http://www.bilbatteri.net/ladda-bilbatteri
Men om bilen har BMS så går det inte att koppla batteriladdaren direkt till batteriets minuspol, enligt "vi bilägare"
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-minus-till-polen-eller-chassit
Den här inlägget som någon skrev som kommentar på vibilägares artikel låter rimligare,
Ett BS svar.... BMS kollar det AKTUELLA laddningstillståndet när motorn går. Det finns nämligen självurladdning och battteriet har olika kapacitet beroende på (batteriets) temperatur... så det spelar ingen roll (ur den synvinkeln) vart laddarens minuspol är kopplad till. Just om C-tek: det ska ALLTID kopplas till respektive pol och INTE till chassiet, ty dess elektronik är anpassad till det motstånd som dess kablar utgör (jag har för mig att det står i bruksanvisningen också att just p.g.a. det får dess kablar inte förlängas). Om negativa kabeln ansluts till chassiet blir denna (del) längre och därmed ökar motståndet. Det som däremot viktigt att påpeka att FÖRST ska kablarna anslutas, SEN ska laddaren anslutas till 230V, annars finns det risk för gnistbildning. (Frånkoppling i omvänd ordning)
Ett BS svar.... BMS kollar det AKTUELLA laddningstillståndet när motorn går. Det finns nämligen självurladdning och battteriet har olika kapacitet beroende på (batteriets) temperatur... så det spelar ingen roll (ur den synvinkeln) vart laddarens minuspol är kopplad till. Just om C-tek: det ska ALLTID kopplas till respektive pol och INTE till chassiet, ty dess elektronik är anpassad till det motstånd som dess kablar utgör (jag har för mig att det står i bruksanvisningen också att just p.g.a. det får dess kablar inte förlängas). Om negativa kabeln ansluts till chassiet blir denna (del) längre och därmed ökar motståndet. Det som däremot viktigt att påpeka att FÖRST ska kablarna anslutas, SEN ska laddaren anslutas till 230V, annars finns det risk för gnistbildning. (Frånkoppling i omvänd ordning)
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Det står faktiskt i min Ctek-manual att man helst ska koppla den till chassit. Är det omöjligt så ska den kopplas till minuspolen.Peter2400 skrev:Den här inlägget som någon skrev som kommentar på vibilägares artikel låter rimligare,
Ett BS svar.... BMS kollar det AKTUELLA laddningstillståndet när motorn går. Det finns nämligen självurladdning och battteriet har olika kapacitet beroende på (batteriets) temperatur... så det spelar ingen roll (ur den synvinkeln) vart laddarens minuspol är kopplad till. Just om C-tek: det ska ALLTID kopplas till respektive pol och INTE till chassiet, ty dess elektronik är anpassad till det motstånd som dess kablar utgör (jag har för mig att det står i bruksanvisningen också att just p.g.a. det får dess kablar inte förlängas). Om negativa kabeln ansluts till chassiet blir denna (del) längre och därmed ökar motståndet. Det som däremot viktigt att påpeka att FÖRST ska kablarna anslutas, SEN ska laddaren anslutas till 230V, annars finns det risk för gnistbildning. (Frånkoppling i omvänd ordning)
Men instruktionerna för Snabbkopplingen gör gällande att man ska koppla direkt på polerna. :S
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Helt klart är knallgasen ett problem. Dock ska det tilläggas att moderna batterier likt det som sitter i min bil har en avluftningsslang som gör att knallgasen ska smyga ut en annan väg så att gnistorna inte kan antändas av misstag.Demmpa skrev:Anledningen till att man ska koppla - till kaross/jordpunkt på det fordon som behöver starthjälp är pga risken för knallgas.
Det är samma kopplingsförfarande oberoende om det är en Volvo V90 eller en Volvo duett eller Opel accord eller...
[länk]
[länk]
[länk]
Att ge starthjälp är något helt annat än att underhållsladda ett anslutet bilbatteri.
[länk]
Men om bilen har BMS så går det inte att koppla batteriladdaren direkt till batteriets minuspol, enligt "vi bilägare"
[länk]
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Nu hittade jag manualen på Volvos sida. Kan hända att jag inte fattar vad ett motorfäste är, men i mitt tycke har jag anslutit den enligt nedan när jag har testat 
8. Sätt den andra klamman på en jordpunkt,
(höger motorfäste i ovankant, den yttre
skruvskallen) . Kontrollera att klammorna
på startkablarna sitter fast ordentligt
så att det inte uppstår gnistor under
startförsöket.
8. Sätt den andra klamman på en jordpunkt,
(höger motorfäste i ovankant, den yttre
skruvskallen) . Kontrollera att klammorna
på startkablarna sitter fast ordentligt
så att det inte uppstår gnistor under
startförsöket.
Just för "bilens uppfattning" om hur mycket som tillförts i laddning;
Det går väl alldeles utmärkt att starta bilen och låta den gå ett par sekunder och sedan stänga av igen. Då har enligt min empiriska erfarenhet bilen "märkt" att batteriet är laddat och diselvärmaren går att köra.
Om man nu promt vill använda laddaren direkt på polerna alltså (även om man då gjort kallstarten man nu ville undvika genom diselvärmaren).-
Det går väl alldeles utmärkt att starta bilen och låta den gå ett par sekunder och sedan stänga av igen. Då har enligt min empiriska erfarenhet bilen "märkt" att batteriet är laddat och diselvärmaren går att köra.
Om man nu promt vill använda laddaren direkt på polerna alltså (även om man då gjort kallstarten man nu ville undvika genom diselvärmaren).-
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
I så fall så går det inte att använda en CTEK laddare för att ladda batteriet i min bil, Volkswagen Golf -14.Peter2400 skrev:
Den bilen har ett avancerat batteriövervakningssystem som hela tiden håller koll på hur mycket ström som passerar in och ut ur batteriet, och det tillsammans med batteriets spänning talar om för bilen i vilket skick som batteriet är i. Ansluter jag då en batteriladdare till minuspolen på batteriet istället för den speciella minuspolen på torpedväggen så kommer bilen tolka batterispänningen fel och stänga av funktioner i bilen.
Jag kan ju för tusan inte ens byta ut batteriet i bilen mot ett exakt lika dant utan att besöka verkstan och be dem ändra batteriets serienummer i bilens dator. (Ett ändrat serienummer innebär att batteriet har blivit utbytt och batteriövervakningssystemet nollställs.)
Nja, detta med att CTEK inte ska anslutas till chassie ifrågasätter jag nog då det även med min CTEK MSX5.0 Polar står att man just ska göra det. Är det fråga om någon specialladdare med mycket hög ström.Peter2400 skrev:Den här inlägget som någon skrev som kommentar på vibilägares artikel låter rimligare,
Ett BS svar.... BMS kollar det AKTUELLA laddningstillståndet när motorn går. Det finns nämligen självurladdning och battteriet har olika kapacitet beroende på (batteriets) temperatur... så det spelar ingen roll (ur den synvinkeln) vart laddarens minuspol är kopplad till. Just om C-tek: det ska ALLTID kopplas till respektive pol och INTE till chassiet, ty dess elektronik är anpassad till det motstånd som dess kablar utgör (jag har för mig att det står i bruksanvisningen också att just p.g.a. det får dess kablar inte förlängas). Om negativa kabeln ansluts till chassiet blir denna (del) längre och därmed ökar motståndet. Det som däremot viktigt att påpeka att FÖRST ska kablarna anslutas, SEN ska laddaren anslutas till 230V, annars finns det risk för gnistbildning. (Frånkoppling i omvänd ordning)
Ett modernt batteri som har hållt i 6år är nästan ett mirakel..så det ska du vara glad för.
På förra jobbet så var vi ofta tvungna att byta batterier på helt nya lastbilar eftersom dom vägrade starta redan på biltransporten...
Tillverkaren tog det ju på garantin men BARA det dåliga batteriet så då stod man där med ett nytt friskt batteri och ett "gammalt" vilket inte är det bästa.
Ett dåligt batteri kopplat till ett friskt tömmer det friska eftersom det dåliga vill ladda sig själv...
Har man dessutom otur med ett batteri så det blir riktigt urladdat så klarar inte en c-tek eller annan modern smart laddare att ladda batteriet utan den avbryter, då finns det 2 sätt man kan göra.
1: Hitta ett annat batteri som har ström kvar i sig, startkablar från det batteriet till det som är helt tomt, sätt sen laddaren på batteriet som har lite ström i sig, då får man igång laddningen med en modern laddare (dom måste tydligen känna av spänning innan den startar laddningen, är där då 0volt så är där ingen spänning heller)
2: hitta en gammal laddare, helst en sån från 80-början av 90talet för dom bryr sig inte om batteriet är helt tomt, dom laddar tills det är fullt, eller så fullt det nu kan bli.
Jag har provat nr1 på batterierna i min C20, glömde slå av huvudströmmen i den när den stog i några månader.
Jag fick liv i dom igen.
nr2 har jag gjort på förra jobbet när en modern "smart" c-tek skulle ladda 2st tomma lastbilsbatterier, som användes i ett TMA skydd
efter 3 dagar så var där inte ström nära dom, efter 7 timmar med en "stenåldersladdare" så var där ström i dom så man kunde köra hydraulsystemet och tända lamporna.
Dieselvärmare som webasto och ebersprächer har skydd för att tömma batteriet när dom är igång.
Om dom fungerar som dom ska så ska värmaren stänga av sig för att se till att batteriet inte töms helt om det börjar bli dåligt, så att man ska kunna få några startförsök om det skulle krävas det för att få igång motorn.
Vet att många tror att det är värmaren det är fel på när den börjar bete sig konstigt, men nästan alltid så visar det sig vara batteriet /batterierna som börjar bli dåligt.
På lastbilar så kan kylskåpet inne i hytten få spel och fungera lite hur det vill när 1 av batterierna är dåliga,
Samma med värmaren, den vill inte starta alls när motorn är avstängd men så fort dom startade motorn så generatorn börjar ladda så fungerade allt normalt.
På förra jobbet så var vi ofta tvungna att byta batterier på helt nya lastbilar eftersom dom vägrade starta redan på biltransporten...
Tillverkaren tog det ju på garantin men BARA det dåliga batteriet så då stod man där med ett nytt friskt batteri och ett "gammalt" vilket inte är det bästa.
Ett dåligt batteri kopplat till ett friskt tömmer det friska eftersom det dåliga vill ladda sig själv...
Har man dessutom otur med ett batteri så det blir riktigt urladdat så klarar inte en c-tek eller annan modern smart laddare att ladda batteriet utan den avbryter, då finns det 2 sätt man kan göra.
1: Hitta ett annat batteri som har ström kvar i sig, startkablar från det batteriet till det som är helt tomt, sätt sen laddaren på batteriet som har lite ström i sig, då får man igång laddningen med en modern laddare (dom måste tydligen känna av spänning innan den startar laddningen, är där då 0volt så är där ingen spänning heller)
2: hitta en gammal laddare, helst en sån från 80-början av 90talet för dom bryr sig inte om batteriet är helt tomt, dom laddar tills det är fullt, eller så fullt det nu kan bli.
Jag har provat nr1 på batterierna i min C20, glömde slå av huvudströmmen i den när den stog i några månader.
Jag fick liv i dom igen.
nr2 har jag gjort på förra jobbet när en modern "smart" c-tek skulle ladda 2st tomma lastbilsbatterier, som användes i ett TMA skydd
efter 3 dagar så var där inte ström nära dom, efter 7 timmar med en "stenåldersladdare" så var där ström i dom så man kunde köra hydraulsystemet och tända lamporna.
Dieselvärmare som webasto och ebersprächer har skydd för att tömma batteriet när dom är igång.
Om dom fungerar som dom ska så ska värmaren stänga av sig för att se till att batteriet inte töms helt om det börjar bli dåligt, så att man ska kunna få några startförsök om det skulle krävas det för att få igång motorn.
Vet att många tror att det är värmaren det är fel på när den börjar bete sig konstigt, men nästan alltid så visar det sig vara batteriet /batterierna som börjar bli dåligt.
På lastbilar så kan kylskåpet inne i hytten få spel och fungera lite hur det vill när 1 av batterierna är dåliga,
Samma med värmaren, den vill inte starta alls när motorn är avstängd men så fort dom startade motorn så generatorn börjar ladda så fungerade allt normalt.
Jag har också Volvo -13 med Calix batteriladdare samt snabbkopplig för Ctek laddare. Första året fick jag problem med larm för låg batterispänning helt utan anledning. Visade sig att Calix laddaren satt ansluten direkt till minuspolen. Jag flyttade anslutningen just till höger om batteriet där det är en jordpunkt samt kopplade även in Ctek snabbkontakten där. Efter det har jag inte fått larm om låg batterispänning.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden