Hej! Håller på med renovering av källare och har nu rivit utreglade väggar.
Huset är från 1934, väggarna reglades ut på 70-talet.

Varför ser den bärande väggen ut såhär, det kan väl aldrig ha byggts såhär slarvigt och ojämnt?
Vissa större sjok sitter till och med lite löst/går att vicka på lite grann. Vissa hålrum i muren går in över 20cm från kortändan.

Kan detta vara någon strukturell fara som behöver åtgärdas, eller är det bara estetiskt?

Om bara estetiskt, hur lagar jag upp kortändan som har så brutala håligheter? (långsidorna ska putsas och målas med silikatfärg)?

Tack på förhand!
 
  • Oregelbunden och ojämn bärande vägg i en 1934 källare, med stora håligheter och lösa delar, avtäckt under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med ojämn yta och håligheter i en källare under renovering, med exponerade reglar och en tvättmaskin i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn bärande vägg i källaren från hus byggt 1934, delvis lös med synliga håligheter. Trävägg bredvid och trappräcke intill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn bärande vägg med synliga håligheter och löst material i en gammal källare under renovering, omgiven av träreglar och rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ju någon som gjort en öppning i den väggen.

Det man bör fundera på är om bjälklaget ovanför har stöd fortfarande. När jag gjort detta ett par gånger här hemma så har jag lagt en u-balk som stöd uppåt och sedan fortsatt och gjutit nya "ändar" på väggen så att det blir raka och snygga hörn. Dessa gjutningar får då också tjänstgöra som stolpar för u-balken som överför vertikala krafter ner i grunden.
 
Troligen är det ju bara i öppningen som det ser ut sådär, någon var öppnat med mer våld än finess.

Är du orolig kan du ju riva lite av uppreglingen och inspektera väggen mitt på.

Enig i att jag skulle dubbelkolla/ersätta balk ovan öppning.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det är ju någon som gjort en öppning i den väggen.

Det man bör fundera på är om bjälklaget ovanför har stöd fortfarande. När jag gjort detta ett par gånger här hemma så har jag lagt en u-balk som stöd uppåt och sedan fortsatt och gjutit nya "ändar" på väggen så att det blir raka och snygga hörn. Dessa gjutningar får då också tjänstgöra som stolpar för u-balken som överför vertikala krafter ner i grunden.
Tack för svar, det ser ju onekligen ut så ja. Men enligt all info som går att hitta ska källaren vara helt original planlösningsmässigt. Övervåningen är utbyggd i ett par omgångar, med krypgrund under, men källaren ska vara orörd vad jag vet.

Det finns ingen balk eller dylikt i öppningen iallafall...

Följande bild är tagen med mobilen vid öppningen, och ca. 1,5m framåt kan man med blotta ögat se att det är ojämnt enligt ritat streck.

Nästa bild är på samma ställe på övervåningen, är en tydlig svacka i golvet.

Håller huset på att rasa? :(
 
  • En källardörr och ojämn taklinje markerad med ett rött streck, antyder potentiell strukturell svacka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golv med ojämn yta och en låg blå byrå i bakgrunden, tagen från golvnivå för att visa lutning eller svacka i golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G g.kraft skrev:
Troligen är det ju bara i öppningen som det ser ut sådär, någon var öppnat med mer våld än finess.

Är du orolig kan du ju riva lite av uppreglingen och inspektera väggen mitt på.

Enig i att jag skulle dubbelkolla/ersätta balk ovan öppning.
Tack för svar. Ja det är bara i öppningen, långsidornas utreglade väggar är delvis rivna och där är det jämnare och putsat. Kan detta ha varit yttervägg tidigare, och att man helt enkelt grävt ut källaren större?
 
C
Kan det vara så att väggen varit gjuten mot mark tidigare?
 
C cpalm skrev:
Kan det vara så att väggen varit gjuten mot mark tidigare?
Förstår inte vad du menar, utveckla gärna :)
 
C
M MARTINOV skrev:
Förstår inte vad du menar, utveckla gärna :)
Alltså att källaren varit mindre en gång i tiden och detta varit en "yttervägg"?
Sedan har man grävt ur mer.
 
C cpalm skrev:
Alltså att källaren varit mindre en gång i tiden och detta varit en "yttervägg"?
Sedan har man grävt ur mer.
Ja det ser ju nästan ut så. Om du kollar bilderna ovan så överensstämmer ojämnheterna i taket i närheten av öppningen bra med en svacka i golvet på övervåningen, under byrån...

Lär väl inte vara akut då det varit såhär sen slutet av 70-talet, men åtgärda det vill man ju...

Teorin här är alltså att detta tidigare varit yttervägg, och att man öppnat upp och grävt ut för att göra källaren större, men inte växlat av med balk eller dylikt?
 
C
M MARTINOV skrev:
Teorin här är alltså att detta tidigare varit yttervägg, och att man öppnat upp och grävt ut för att göra källaren större, men inte växlat av med balk eller dylikt?
Vet inte om jag skulle gå så långt som att kalla det en teori, men det skulle kunna vara en förklaring till att väggen är så ojämn. 🙂
 
C cpalm skrev:
Vet inte om jag skulle gå så långt som att kalla det en teori, men det skulle kunna vara en förklaring till att väggen är så ojämn. 🙂
Om det skulle vara så att man bara öppnat upp bef. yttervägg utan att växla av lasterna (som det verkar som, det lär inte vara en slump att golvet på övervåningen har en svacka väldigt nära det området), vem kontaktar jag då för åtgärd? Snickare? Murare?

Man måste väl även "trycka tillbaka" bjälklaget som satt sig innan montering av balk? Svackan på övervåningen är runt 12mm.
 
C
Det låter rimligt. Jag skulle börja med att ta dit någon mer åt ingenjörshållet. Man kan behöva kika lite på konstruktionen för att bekräfta problemet och välja rätt lösning, dimensionera ev. avväxling och om det är något annat som även bör åtgärdas.
 
M MARTINOV skrev:
Teorin här är alltså att detta tidigare varit yttervägg, och att man öppnat upp och grävt ut för att göra källaren större, men inte växlat av med balk eller dylikt?
Har du inga ritningar på huset?
 
K Kane skrev:
Har du inga ritningar på huset?
Märkligt nog har jag inte det, alla dokument jag kunde få ut genom kommunen var relaterade till tillbyggnad av övervåningen, samt garaget. Verkar inte finnas några ritningar på källaren...
 
Bjälklaget ovanför källaren, hur är det byggt? Svårt att se på din bild. Är det ett träbjälklag är det ju bara att lyfta, men har man badrum ovanför med tätskikt, kakelplattor osv, så får man förstås tänka sig för ordentligt - det kan ju bli väldigt tokigt.

I detta inlägg finns det iaf någon bild på hur jag gjort detta. Har gjort det på två ställen i huset med denna metod och ytterligare ett par ställen med trästolpar och träbalk. Där det behövts lyftas (det är det redan varit ett hål som inte avväxlats ordentligt) så har jag använt en kraftig garagedomkraft alt stolpar och långa hävarmar. Notera dock att jag inte haft något känsligt ovanför, utan bara mer trä - så jag har kunnat lyfta utan att riskera problem.

https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-lang-tid-tar-ett-kaellarprojekt-bilder.28628/post-4029649
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.