Hej! Håller på med renovering av källare och har nu rivit utreglade väggar.
Huset är från 1934, väggarna reglades ut på 70-talet.
Varför ser den bärande väggen ut såhär, det kan väl aldrig ha byggts såhär slarvigt och ojämnt?
Vissa större sjok sitter till och med lite löst/går att vicka på lite grann. Vissa hålrum i muren går in över 20cm från kortändan.
Kan detta vara någon strukturell fara som behöver åtgärdas, eller är det bara estetiskt?
Om bara estetiskt, hur lagar jag upp kortändan som har så brutala håligheter? (långsidorna ska putsas och målas med silikatfärg)?
Tack på förhand!
Huset är från 1934, väggarna reglades ut på 70-talet.
Varför ser den bärande väggen ut såhär, det kan väl aldrig ha byggts såhär slarvigt och ojämnt?
Vissa större sjok sitter till och med lite löst/går att vicka på lite grann. Vissa hålrum i muren går in över 20cm från kortändan.
Kan detta vara någon strukturell fara som behöver åtgärdas, eller är det bara estetiskt?
Om bara estetiskt, hur lagar jag upp kortändan som har så brutala håligheter? (långsidorna ska putsas och målas med silikatfärg)?
Tack på förhand!
Det är ju någon som gjort en öppning i den väggen.
Det man bör fundera på är om bjälklaget ovanför har stöd fortfarande. När jag gjort detta ett par gånger här hemma så har jag lagt en u-balk som stöd uppåt och sedan fortsatt och gjutit nya "ändar" på väggen så att det blir raka och snygga hörn. Dessa gjutningar får då också tjänstgöra som stolpar för u-balken som överför vertikala krafter ner i grunden.
Det man bör fundera på är om bjälklaget ovanför har stöd fortfarande. När jag gjort detta ett par gånger här hemma så har jag lagt en u-balk som stöd uppåt och sedan fortsatt och gjutit nya "ändar" på väggen så att det blir raka och snygga hörn. Dessa gjutningar får då också tjänstgöra som stolpar för u-balken som överför vertikala krafter ner i grunden.
Troligen är det ju bara i öppningen som det ser ut sådär, någon var öppnat med mer våld än finess.
Är du orolig kan du ju riva lite av uppreglingen och inspektera väggen mitt på.
Enig i att jag skulle dubbelkolla/ersätta balk ovan öppning.
Är du orolig kan du ju riva lite av uppreglingen och inspektera väggen mitt på.
Enig i att jag skulle dubbelkolla/ersätta balk ovan öppning.
Tack för svar, det ser ju onekligen ut så ja. Men enligt all info som går att hitta ska källaren vara helt original planlösningsmässigt. Övervåningen är utbyggd i ett par omgångar, med krypgrund under, men källaren ska vara orörd vad jag vet.MathiasS skrev:
Det är ju någon som gjort en öppning i den väggen.
Det man bör fundera på är om bjälklaget ovanför har stöd fortfarande. När jag gjort detta ett par gånger här hemma så har jag lagt en u-balk som stöd uppåt och sedan fortsatt och gjutit nya "ändar" på väggen så att det blir raka och snygga hörn. Dessa gjutningar får då också tjänstgöra som stolpar för u-balken som överför vertikala krafter ner i grunden.
Det finns ingen balk eller dylikt i öppningen iallafall...
Följande bild är tagen med mobilen vid öppningen, och ca. 1,5m framåt kan man med blotta ögat se att det är ojämnt enligt ritat streck.
Nästa bild är på samma ställe på övervåningen, är en tydlig svacka i golvet.
Håller huset på att rasa?
Tack för svar. Ja det är bara i öppningen, långsidornas utreglade väggar är delvis rivna och där är det jämnare och putsat. Kan detta ha varit yttervägg tidigare, och att man helt enkelt grävt ut källaren större?G g.kraft skrev:
Ja det ser ju nästan ut så. Om du kollar bilderna ovan så överensstämmer ojämnheterna i taket i närheten av öppningen bra med en svacka i golvet på övervåningen, under byrån...C cpalm skrev:
Lär väl inte vara akut då det varit såhär sen slutet av 70-talet, men åtgärda det vill man ju...
Teorin här är alltså att detta tidigare varit yttervägg, och att man öppnat upp och grävt ut för att göra källaren större, men inte växlat av med balk eller dylikt?
Vet inte om jag skulle gå så långt som att kalla det en teori, men det skulle kunna vara en förklaring till att väggen är så ojämn. 🙂M MARTINOV skrev:
Om det skulle vara så att man bara öppnat upp bef. yttervägg utan att växla av lasterna (som det verkar som, det lär inte vara en slump att golvet på övervåningen har en svacka väldigt nära det området), vem kontaktar jag då för åtgärd? Snickare? Murare?C cpalm skrev:
Man måste väl även "trycka tillbaka" bjälklaget som satt sig innan montering av balk? Svackan på övervåningen är runt 12mm.
Det låter rimligt. Jag skulle börja med att ta dit någon mer åt ingenjörshållet. Man kan behöva kika lite på konstruktionen för att bekräfta problemet och välja rätt lösning, dimensionera ev. avväxling och om det är något annat som även bör åtgärdas.
Bjälklaget ovanför källaren, hur är det byggt? Svårt att se på din bild. Är det ett träbjälklag är det ju bara att lyfta, men har man badrum ovanför med tätskikt, kakelplattor osv, så får man förstås tänka sig för ordentligt - det kan ju bli väldigt tokigt.
I detta inlägg finns det iaf någon bild på hur jag gjort detta. Har gjort det på två ställen i huset med denna metod och ytterligare ett par ställen med trästolpar och träbalk. Där det behövts lyftas (det är det redan varit ett hål som inte avväxlats ordentligt) så har jag använt en kraftig garagedomkraft alt stolpar och långa hävarmar. Notera dock att jag inte haft något känsligt ovanför, utan bara mer trä - så jag har kunnat lyfta utan att riskera problem.
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-lang-tid-tar-ett-kaellarprojekt-bilder.28628/post-4029649
I detta inlägg finns det iaf någon bild på hur jag gjort detta. Har gjort det på två ställen i huset med denna metod och ytterligare ett par ställen med trästolpar och träbalk. Där det behövts lyftas (det är det redan varit ett hål som inte avväxlats ordentligt) så har jag använt en kraftig garagedomkraft alt stolpar och långa hävarmar. Notera dock att jag inte haft något känsligt ovanför, utan bara mer trä - så jag har kunnat lyfta utan att riskera problem.
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-lang-tid-tar-ett-kaellarprojekt-bilder.28628/post-4029649






