22 641 läst ·
74 svar
23k läst
74 svar
Bilbatteri - dåligt eller inte?
Sida 1 av 5
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Tjena!
Har ett 90ah Volvo org.batteri i min bil, 6 år gammalt.
Har aldrig gjort något med det, inte ens underhållsladdat det förän nu i höst.
Förra vintern larmade det om låg spänning i slutet av vintern och startade tom inte en gång, körde ett dygn med en gammal analog laddare, var sparsam med värmaren och det höll sig vintern ut.
Nu när det började bli kyligt så körde jag med dieselvärmaren en gång och så började den larma igen. Även när man inte använde värmaren.
Körde till mekonomen och dem körde sin batteritestare som gav resultat i stil med "OK - Ladda upp".
Köpte då på deras inrådan en ctek-laddare istället för nytt batteri som höll på i minst 14h innan den markerade att den var klar. Har kört med värmaren ganska ofta på vardagarna nu sista tre veckorna och idag startar den inte igen.
Vågar man lita på Mekonomens batteritestare? Kan det vara så att jag behöver underhållsladda varannan vecka nu på vintern för att det ska hålla sig? Kör bara 1,7 mil efter att värmaren gått (10-12min), vilket nog är alldeles för kort.
Vad tror ni?
Har ett 90ah Volvo org.batteri i min bil, 6 år gammalt.
Har aldrig gjort något med det, inte ens underhållsladdat det förän nu i höst.
Förra vintern larmade det om låg spänning i slutet av vintern och startade tom inte en gång, körde ett dygn med en gammal analog laddare, var sparsam med värmaren och det höll sig vintern ut.
Nu när det började bli kyligt så körde jag med dieselvärmaren en gång och så började den larma igen. Även när man inte använde värmaren.
Körde till mekonomen och dem körde sin batteritestare som gav resultat i stil med "OK - Ladda upp".
Köpte då på deras inrådan en ctek-laddare istället för nytt batteri som höll på i minst 14h innan den markerade att den var klar. Har kört med värmaren ganska ofta på vardagarna nu sista tre veckorna och idag startar den inte igen.
Vågar man lita på Mekonomens batteritestare? Kan det vara så att jag behöver underhållsladda varannan vecka nu på vintern för att det ska hålla sig? Kör bara 1,7 mil efter att värmaren gått (10-12min), vilket nog är alldeles för kort.
Vad tror ni?
Medlem
· Västerbotten
· 306 inlägg
Du kör för korta sträckor för att batteriet skall laddas upp igen, jag har samma problem dock har jag ingen dieselvärmare.
Jag har valt att montera en batteriladdare på motorvärmar sladden.
http://www.defa.com/sv/automotive/warmup/products/battery_chargers/multicharger_1204/
Kan tillägga att för lågt laddat batteri i kyla kan skada batteriet, ditt kan nog vara helt ok även om det är ur laddat så stödladda är något som du måste då du kör alldeles för kort om jag vore du skulle jag hellre bita i det sura äpplet och skitit i värmaren komfort i 12min är inte så viktigt.
Jag har valt att montera en batteriladdare på motorvärmar sladden.
http://www.defa.com/sv/automotive/warmup/products/battery_chargers/multicharger_1204/
Kan tillägga att för lågt laddat batteri i kyla kan skada batteriet, ditt kan nog vara helt ok även om det är ur laddat så stödladda är något som du måste då du kör alldeles för kort om jag vore du skulle jag hellre bita i det sura äpplet och skitit i värmaren komfort i 12min är inte så viktigt.
Redigerat:
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Men låter det rimligt att det är slut efter säg 15-20 dagar?
Kan ju även vara att generatorn inte fungerar OK, men då tycker jag bilen borde larmat.
Det krävs ju dessutom en del kraft för att starta en 2-liters diesel.
Kan ju även vara att generatorn inte fungerar OK, men då tycker jag bilen borde larmat.
Det krävs ju dessutom en del kraft för att starta en 2-liters diesel.
Medlem
· Västerbotten
· 306 inlägg
15-20 dagar låter rimligt med tanke på ålder på batteriet, att köra värmare kräver mer el energi än man tror.
Två veckor är ändå länge med tanke på att när jag byte batteri och satte in laddaren så höll den 2-3 dagar med att starta en 2.0 diesel
Två veckor är ändå länge med tanke på att när jag byte batteri och satte in laddaren så höll den 2-3 dagar med att starta en 2.0 diesel
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Finns även de som nynnar lite om ett problem med V70 som gör att dieselvärmaren inte stannar som den ska när spänningen är för låg, vilket leder till dagens startproblem. Dock ej bekräftat av Volvo.
Min erfarenhet är att det är enklare att byta batteri, som du själv säger så brukar de 5 första åren vara problemfria.
Om du tycker det är värt att tid och pengar på att ladda batteriet varje dag så kan du säkert ha kvar det ett par år till.
Om du tycker det är värt att tid och pengar på att ladda batteriet varje dag så kan du säkert ha kvar det ett par år till.
Batterier tappar kapacitet med åren. Har det fungerat tidigare och inte längre gör det trots att du använder bilen på samma sätt är det högst troligt ett tecken på att batteriet börjar bli gammalt. Du kan byta batteri, du kan ladda det med jämna mellanrum eller du kan sluta använda dieselvärmare. Jag vet inte vad för instrument mekonomen använde, men det är inte trivialt att tala om skicket på ett batteri genom en enkel mätning. I synnerhet inte kvarvarande kapacitet.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
I och med att jag har ett uttag vid parkeringen och snabbkoppling till laddaren så tar det väl 30sek att koppla in den, känns som ett litet problem. Tror jag ska börja vara ihärdigare med laddaren och se om inte det löser problemet, så kanske det håller ett par år tid. Det har jag inget emot med tanke på priserna för ett nytt 
Tack för eran input!
Tack för eran input!
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Tror det var märkt med Tudor Exide. Jag tyckte liksom du att det känns som en mer komplex grej än att bara koppla på en enhet. Däremot köper jag att t ex en ctek-laddare med avsulfatering kan återge viss livsglädje på ett gammalt eller avsevärt förlänga livslängden på ett batteri.Avemo skrev:
Har en v70 från 2013 med diselvärmare.
Kan bekräfta att värmaren äter batteri som inget jag sett förut. Stänger dock av sig vid för låg batterinivå så aldrig haft problem att starta.
Med bara korta körsträckor kan batteriet laddas ur på ett par dagar. Sträckor över någon mil så laddas det inte ur alls.
Tycker mekonomens råd låter vettigt och dom där batteritestarna brukar vara ok.
"Tilläggsvärme under körning" suger också rätt mycket batteri.
Tänk på att fästa minuskabeln i karossen och inte direkt på batteipolen eller jordflätan. Då registera inte bilens dator den tillförda laddningen och "tror" fortfarande att batteriet är oladdat.
Kan bekräfta att värmaren äter batteri som inget jag sett förut. Stänger dock av sig vid för låg batterinivå så aldrig haft problem att starta.
Med bara korta körsträckor kan batteriet laddas ur på ett par dagar. Sträckor över någon mil så laddas det inte ur alls.
Tycker mekonomens råd låter vettigt och dom där batteritestarna brukar vara ok.
"Tilläggsvärme under körning" suger också rätt mycket batteri.
Tänk på att fästa minuskabeln i karossen och inte direkt på batteipolen eller jordflätan. Då registera inte bilens dator den tillförda laddningen och "tror" fortfarande att batteriet är oladdat.
Registrerar den verkligen laddning över minuskabeln? Jag har inte Volvo utan BMW och där mäts det över plusledningen.F_man skrev:
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Ja just det ja, extravärmen har jag inte ens tänkt på men den är nog påslagen.F_man skrev:Har en v70 från 2013 med diselvärmare.
Kan bekräfta att värmaren äter batteri som inget jag sett förut. Stänger dock av sig vid för låg batterinivå så aldrig haft problem att starta.
Med bara korta körsträckor kan batteriet laddas ur på ett par dagar. Sträckor över någon mil så laddas det inte ur alls.
Tycker mekonomens råd låter vettigt och dom där batteritestarna brukar vara ok.
"Tilläggsvärme under körning" suger också rätt mycket batteri.
Tänk på att fästa minuskabeln i karossen och inte direkt på batteipolen eller jordflätan. Då registera inte bilens dator den tillförda laddningen och "tror" fortfarande att batteriet är oladdat.
Har tyvärr ingen karossdel som jag når och som laddarens minuskabel räcker till, dem är så satans korta. Har bara lackerad kaross i närheten och det funkar ju inget vidare. Får kolla igen.
Redigerat:
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Även jag har hört att man rekommenderar att fästa minus till kaross pga BMS. Men det är ju på plus som det sitter en liten fyrkantig puck.Kane skrev:
Dock tycker jag att laddarens manual borde tagit upp det om det hade spelat någon roll, den är ju ytterst proffsig och genomtänkt i övrigt.
"Drog isär" kabeln en bit på min laddare så dom räckte till.
Går ju också att fästa kontakter för laddare på bilen, det är ett måste på t.ex. MC med batteri under tanken och funderar på det på Volvo pga just detta urladdningsproblem.
Går ju också att fästa kontakter för laddare på bilen, det är ett måste på t.ex. MC med batteri under tanken och funderar på det på Volvo pga just detta urladdningsproblem.
