M
Nu drog diskussionen igång på riktigt också :D

Jag har som sagt enkel tillgång till ström hemma, så att underhållsladda en gång i veckan eller varannan vecka är inget problem.

Gällande hur vida man vill hoppa in i en varm bil eller inte är väl en smaksak, jag gör mycket annat istället för att främja miljön men på morgonen vill jag gärna att bilen är varm.

Att spendera 5-10000:- på att installera en elektrisk motorvärmare kommer inte på frågan när dieselvärmaren redan sitter där.

Men är man inne på det spåret så behöver man ju faktiskt inte åka bil heller, finns ju väldigt bra och tät kollektivtrafik idag.

Min motor klarar inte att komma upp i temperatur speciellt snabbt om det är kallt ute, så jag måste använda extra-värmaren för att kunna få upp tempen någorlunda fort.

Ska se om jag kan få rengjort polerna och så någon dag, känns inte helt orimligt att det är ärgigt(?!) och jäkligt där i, syns i alla fall ärg på någon av ledarna som sitter där.

tack för alla svar och diskussioner!
 
Avemo skrev:
Om man finner det nödvändigt att koppla batteriet på laddning för att kunna använda dieselvärmaren finns ju även angreppspunkten att sluta använda dieselvärmaren och koppla in en elektrisk kupévärmare i stället.
För en som har el överallt, ja. När jag är och handlar har jag inte tillgång till nätström. När jag är och jobbar har jag inte tillgång till nätström (jobbar över hela landet). När bilen står på Arlandas långtidsparkering har jag inte tillgång till nätström. Ja, du förstår.
Dessutom känns det som en dryg extrautgift att montera elektrisk motorvärmare och kupévärmare när man redan har en väldigt effektiv dieselvärmare som värmer både motor och kupé snabbare än elektriska diton.
Ström har jag tillgång till hemma och kan plugga i underhållsladdaren vid behov. Min mobiltelefon säger till när det är dags (blåtand). Kör jag bara långkörningar säger den aldrig till, men blir det två veckor med bara till och från dagis blir det en laddning.
 
Norrhyttan skrev:
För en som har el överallt, ja. När jag är och handlar har jag inte tillgång till nätström. När jag är och jobbar har jag inte tillgång till nätström (jobbar över hela landet). När bilen står på Arlandas långtidsparkering har jag inte tillgång till nätström. Ja, du förstår.
Ja jag förstår. Vad är problemet? Det var ett förslag för den det passar när det passar. Passar det inte så låt bli.
 
Avemo skrev:
Om man finner det nödvändigt att koppla batteriet på laddning för att kunna använda dieselvärmaren finns ju även angreppspunkten att sluta använda dieselvärmaren och koppla in en elektrisk kupévärmare i stället.
Nejdå, det finns två batterier i moderna V70's också.

Diselvärmare är hur fantastiskt som helst. Varm motor var du än har parkerat, ingen sladd du glömmer dra ur och kör sönder, eller glömmer ta med och inte kan värma bilen.
Ingen kupéfläkt eller kontakt du sparkar på eller måste krångla fötterna runt.

Den där tilläggsvärmen under färd har jag bara använt för att snabbare få en varm motor.
 
Mikael_L
Marcussjogren skrev:
Jag har som sagt enkel tillgång till ström hemma, så att underhållsladda en gång i veckan eller varannan vecka är inget problem.
Jag skulle också köra ett tag på att ladda någon lite då och då, rengöra batteripolerna osv. Inte alls fel att spara in på batteriinvesteringen ett tag, om det går.
Och kan du låta c-tek-laddaren sitta i en helg t.ex. någon gång ibland är det inte alls omöjligt att den lyckas fräscha upp det gamla batteriet till några % bättre skick med sin avsulfateringsfunktion. Räkna bara inte med några underverk, det blir inte nästan nya batterier av gamla med dessa laddare. :)

Men på sista raden måste ändå beslutet tas i sken av behovet av bilen. Om det blir nära på katastrof ifall bilen plötsligt inte startar när du behöver den så är nog ett batteribyte inte så dumt.
Kan det nästan kvitta ifall bilen sviker dig plötsligt en dag så går det att köra med konstgjord andning länge till.
 
M
Mikael_L skrev:
Jag skulle också köra ett tag på att ladda någon lite då och då, rengöra batteripolerna osv. Inte alls fel att spara in på batteriinvesteringen ett tag, om det går.
Och kan du låta c-tek-laddaren sitta i en helg t.ex. någon gång ibland är det inte alls omöjligt att den lyckas fräscha upp det gamla batteriet till några % bättre skick med sin avsulfateringsfunktion. Räkna bara inte med några underverk, det blir inte nästan nya batterier av gamla med dessa laddare. :)

Men på sista raden måste ändå beslutet tas i sken av behovet av bilen. Om det blir nära på katastrof ifall bilen plötsligt inte startar när du behöver den så är nog ett batteribyte inte så dumt.
Kan det nästan kvitta ifall bilen sviker dig plötsligt en dag så går det att köra med konstgjord andning länge till.
Nej så är det ju - batteriet är gammalt och det är inte mer med det. Kan jag dock få köra vidare ett par månader till eller kanske rent av till nästa vinter så har jag ju gjort utgiften för ett nytt batteri mycket bekvämare och kanske till och med kan lägga till 10ah om det får plats.

Med hus finns det gott om andra hål att fylla med pengar liksom :-)

Har ett fritt arbete så om jag kommer sent någon gång pga att batteriet har strulat så spelar inte det någon roll. Fri Volvo assistans ingår dessutom när jag strax servar bilen ;)
 
F_man skrev:
Diselvärmare är hur fantastiskt som helst. Varm motor var du än har parkerat, ingen sladd du glömmer dra ur och kör sönder, eller glömmer ta med och inte kan värma bilen.
Ingen kupéfläkt eller kontakt du sparkar på eller måste krångla fötterna runt.
Så är det, men varför citerar du mig? Jag har inte sagt emot det.
 
Har inte sett i tråden vad det är för slags batteri. Calcium slutet vått, AGM, Gel eller klassiskt vått blybatteri med öppna celler?

Mvh Findus
 
Marcussjogren skrev:
Men är man inne på det spåret så behöver man ju faktiskt inte åka bil heller, finns ju väldigt bra och tät kollektivtrafik idag.
Om jag plus X-hundra till skulle åka kollektivt till/från jobbet så skulle vi i bästa fall vara två timmar på jobbet och 4-6timmar på bussen, enligt dagens turlista. Det är över 1500 personer som jobbar på min arbetsplats. Det går fem inhyrda bussar till närmsta större orten men det är mindre än en fjärdedel som bor längs bussarnas rutter.
Så nej kollektivtrafiken är varken bra eller tät.

Jag känner många som jobbar kvällar/helger som inte har möjlighet att åka kollektivt till/från arbetet pga att bussarna inte börjar gå så tidigt på morgonen eller att sista bussen går minst en timme innan dom slutar.
 
M
Demmpa skrev:
Om jag plus X-hundra till skulle åka kollektivt till/från jobbet så skulle vi i bästa fall vara två timmar på jobbet och 4-6timmar på bussen, enligt dagens turlista. Det är över 1500 personer som jobbar på min arbetsplats. Det går fem inhyrda bussar till närmsta större orten men det är mindre än en fjärdedel som bor längs bussarnas rutter.
Så nej kollektivtrafiken är varken bra eller tät.

Jag känner många som jobbar kvällar/helger som inte har möjlighet att åka kollektivt till/från arbetet pga att bussarna inte börjar gå så tidigt på morgonen eller att sista bussen går minst en timme innan dom slutar.
Givetvis är mitt påstående inte vattentätt, det beror ju helt på vilken kommun man bor i och hur just den kommunen har valt att belysa den kommunala transporten.
 
Till min arbetsplats dagpendlar personer upp till tre kommuner bort (12 mil, ca 90 minuter enkel resa), en del åker tom över länsgränsen.
 
Demmpa skrev:
Till min arbetsplats dagpendlar personer upp till tre kommuner bort (12 mil, ca 90 minuter enkel resa), en del åker tom över länsgränsen.
Jag åker över många länsgränser i mitt arbete, även landsgränser. Med bil, alltså. Varje vecka.

Fasen, känns det inte som vi flyter iväg från ämnet?
 
Jag vidhåller att det är undermålig konstruktion. Först betalar vissa hutlösa priser för en någorlunda ny Volvo, sedan orkar inte bilen att värma motorn upp ordentlig i vanlig drift. Man måste ta till ett hjälpmedel som heter värmare som i sin tur äter ur batteriet så att nästa start blir osäker. Och folk håller på med sladdar och laddning och den en med det andra. Och så finns det folk som ojar sig om en elbil bara har 10 mils räckvidd!
Min gamla bekväma fransyska kör på samma batteri i tio år utan problem, extremt billiga mil och mycket pengar över till livets nöjen!
 
Jag blir så full i skratt. :D
 
Ett problem är väl hysterin kring diesel som drog igång för några år sedan. Folk kör ju med diesel trots att det är ett avstånd på kanske 1-1,5 mil som pendlas. Dels så tar diesel längre tid på sig att bli varm och dels ska nya bilar innehålla så sanslöst mycket el på gott och ont. Det går inte riktigt att jämföra med en 30 år gammal Volvo 240 som med lite tur kanske har fönsterhissar.
En bekant har exakt samma problem som trådskaparen. Bilen, en Mazda CX5, är några få år gammal och körsträckan till jobbet är 1,2 mil. Batteriet blev sämre och sämre varpå vissa grejer började tjafsa i bilen. Bilen lämnades in för att det var något fel och allt kollades men inga fel hittades enligt verkstaden. Bekantingen bråkade med både återförsäljaren och generalagenten och till slut kom de fram till med gemensam tankekraft att 1,2 mil med en diesel var ingen höjdare egentligen.

Vill man kan man såklart köpa ett "ljudbyggarbatteri", typ Optima Gul eller liknande, som tål djupa urladdningar och annan misshandel. Men i mitt tycke bör man istället fundera på valet av bil kontra sträckan som körs. Kan man se jobbet från hemmet kanske sträckan är för kort för bil och är det så att tempmätaren inte hinner röra på sig kanske man skulle fundera på en "Tjorven" eller någon fånigt liten bensinbil.

Jag har själv varit på jakt efter ett nyare fordon och fastnade för BMW 525 E61. Om jag inte minns helt fel så var jag tvungen att köra 2300 mil om året för att det skulle bli lönsamt med dieseln. Eftersom att jag inte orkar flytta på huset från jobbet eller nöjesköra en massa mil så uteslöts dieseln.
Då har BMW ändå trollat ner siffrorna ordentligt jämfört med Volvo som har något mer realistiska (0,5 l/mil på BMW och 0,7 på en V70 på papperet för likvärdiga årsmodeller).

Så kort och gott: Skippa diesel om körsträckorna är korta. Alla mår bättre av det. :)
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.