22 641 läst ·
74 svar
23k läst
74 svar
Bilbatteri - dåligt eller inte?
Kan hålla med om att det kan vara vettigt att sköta om batteriet lite, kom till insikt när jag sågMarcussjogren skrev:I och med att jag har ett uttag vid parkeringen och snabbkoppling till laddaren så tar det väl 30sek att koppla in den, känns som ett litet problem. Tror jag ska börja vara ihärdigare med laddaren och se om inte det löser problemet, så kanske det håller ett par år tid. Det har jag inget emot med tanke på priserna för ett nytt
Tack för eran input!
att ett batteri kostar FRÅN 2500:- st till vår bil, som tur är sitter det två st i bilen
Till vår andrabil kostar ett batteri ca900:-, lite mer det priset jag tänkte på
Det är inte alls ovanligt att man tar död på ett batteri på mindre än tre år i en modern elslukande bil med värmare och grejer, om man inte sköter det. Så ditt batteri kan mycket väl leva på övertid.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Fick ungefär samma uppenbarelse när jag insåg att det ju inte var ett batteri i samma segment som det där batteriet jag köpte till min gaml VW Golf 2 för längesedanPeter2400 skrev:
Bytte vårt senast i en V70 diesel efter ca 6 år, som underhålladdades 3-4 ggr vintertid Har ett batteri börjar bli så dåligt som ditt verkar är det dags att byta, det märktes sista året att kapaciteten sjunkit när det var riktigt kallt och värmaren hade gått. Det hjälpte inte alla ladda längre utan efter 1-2 veckor började det strula igen när temperaturen sjönk nedåt några minusgrader.
Har en CTEK laddare med refreshfunktion och kan även välja vinterladdning om man kör den när det är kallt.
Har en CTEK laddare med refreshfunktion och kan även välja vinterladdning om man kör den när det är kallt.
Medlem
· Blekinge
· 12 233 inlägg
Ett lyxproblem. I min gamla franska bil har batteriet fungerat klanderfritt i över tio år men bilen har inte någon värmare heller. Startar varje dag fast ressträckan är bara 1.2 mil.
Man kan ju fråga sig om en dieselvärmare behövs. Jag har lärt mig att man kan ha varma kläder på sig i bilen också, och min bil ger ifrån sig värme redan efter någon kilometer.
Men visst , ska det vara lyxigt om stjärten så kostar det.
Man kan ju fråga sig om en dieselvärmare behövs. Jag har lärt mig att man kan ha varma kläder på sig i bilen också, och min bil ger ifrån sig värme redan efter någon kilometer.
Men visst , ska det vara lyxigt om stjärten så kostar det.
Man kan ju fråga sig om dyra elverktyg behövs, förr i tiden gick det ju utmärkt att slöjda till hus med enbart handkraft.Thomas_Blekinge skrev:Ett lyxproblem. I min gamla franska bil har batteriet fungerat klanderfritt i över tio år men bilen har inte någon värmare heller. Startar varje dag fast ressträckan är bara 1.2 mil.
Man kan ju fråga sig om en dieselvärmare behövs. Jag har lärt mig att man kan ha varma kläder på sig i bilen också, och min bil ger ifrån sig värme redan efter någon kilometer.
Men visst , ska det vara lyxigt om stjärten så kostar det.
Klart man inte behöver dieselvärmare. Det är en avvägning man får göra. Jag tycker det är värt varje krona att kunna komma tillbaka till en varm bil när jag pulsat i knädjup snö någon kilometer i -23 grader.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 158 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 158 inlägg
Ett tips, nya och gamla batterier
Borsta rent poler och polskor, smörj med vasellin eller polfett före anslutning
Många batterier dör i fötid pga. dålig laddning och det är ofta bristande kontakt mellan batteri och batterikabel, full laddning gör dessutom att batteriet inte fryser
Borsta rent poler och polskor, smörj med vasellin eller polfett före anslutning
Många batterier dör i fötid pga. dålig laddning och det är ofta bristande kontakt mellan batteri och batterikabel, full laddning gör dessutom att batteriet inte fryser
Nyckelordet här är nog "gammal". En modern diesel är så effektiv att spillvärmen inte räcker till för att värma motorn under körning. Det är en av anledningarna till att det som standard sitter monterat dieselvärmare i nya Volvo-dieslar.Thomas_Blekinge skrev:Ett lyxproblem. I min gamla franska bil har batteriet fungerat klanderfritt i över tio år men bilen har inte någon värmare heller. Startar varje dag fast ressträckan är bara 1.2 mil.
Man kan ju fråga sig om en dieselvärmare behövs. Jag har lärt mig att man kan ha varma kläder på sig i bilen också, och min bil ger ifrån sig värme redan efter någon kilometer.
Men visst , ska det vara lyxigt om stjärten så kostar det.
Och motorvärmare (elektrisk eller bränsledriven) har man väl ändå primärt för att värma motorn för att skona motorn och begränsa utsläppen. Frostfria rutor är en bonus.
Men till TS: Jag hade samma problem med min förra Volvo V70, och då har jag 3,5mil till jobbet. Problemet löstes genom att byta batteri. Batteriet var då ca 5år. I min nuvarande Volvo V70 2013 har jag redan bytt batteri, men den har även Start/Stop. Rekommenderar Biltemas AGM-batterier.
Om man finner det nödvändigt att koppla batteriet på laddning för att kunna använda dieselvärmaren finns ju även angreppspunkten att sluta använda dieselvärmaren och koppla in en elektrisk kupévärmare i stället.
Det är inte många som har förmånen att kunna ansluta bilen till elnätet när man är på jobbet.
Många som bor i (bostadsrätts)lägenhet har inte förmånen att ha en p-plats med eluttag. (Jag har förmånen att ha tillgång till eluttag på jobbet, hemma kör vi oftast in bilen i garaget.)
Många tycker att 5kkr är mycket att lägga ut på elmotorvärmare & kupéuttag när dom har dieselvärmare.(Vi köpte till det direkt när vi köpte bilen.)
Rekommendationen är att köra bilen minst lika länge som dieselvärmaren har gått, om dieselvärmaren går som tilläggsvärmare under körtid så förlängs körtiden.
Så om dieselvärmaren har gått i 30 minuter så måste man köra bilen i minst 30 minuter, på landsbygden så innebär det minst fyra/fem mils körning.
Många som bor i (bostadsrätts)lägenhet har inte förmånen att ha en p-plats med eluttag. (Jag har förmånen att ha tillgång till eluttag på jobbet, hemma kör vi oftast in bilen i garaget.)
Många tycker att 5kkr är mycket att lägga ut på elmotorvärmare & kupéuttag när dom har dieselvärmare.(Vi köpte till det direkt när vi köpte bilen.)
Rekommendationen är att köra bilen minst lika länge som dieselvärmaren har gått, om dieselvärmaren går som tilläggsvärmare under körtid så förlängs körtiden.
Så om dieselvärmaren har gått i 30 minuter så måste man köra bilen i minst 30 minuter, på landsbygden så innebär det minst fyra/fem mils körning.
Medlem
· Blekinge
· 12 233 inlägg
Är det så att en modern diesel inte kan hålla sig varm av sig själv? Det är ju bara 25-35% av energin som går till rörelse, var tar resten vägen? Måste man verkligen stödvärma under gång?BrokenArrow skrev:Nyckelordet här är nog "gammal". En modern diesel är så effektiv att spillvärmen inte räcker till för att värma motorn under körning. Det är en av anledningarna till att det som standard sitter monterat dieselvärmare i nya Volvo-dieslar.
Och motorvärmare (elektrisk eller bränsledriven) har man väl ändå primärt för att värma motorn för att skona motorn och begränsa utsläppen. Frostfria rutor är en bonus.
Men till TS: Jag hade samma problem med min förra Volvo V70, och då har jag 3,5mil till jobbet. Problemet löstes genom att byta batteri. Batteriet var då ca 5år. I min nuvarande Volvo V70 2013 har jag redan bytt batteri, men den har även Start/Stop. Rekommenderar Biltemas AGM-batterier.
Det verkar ju helt feltänkt.
Nu var ju förslaget att underhållsladda batteriet när bilen står parkerad för att kunna köra dieselvärmaren trots korta körsträckor och mindre bra batteri. Då finns uppenbarligen eluttag. Och nej jag skulle inte heller betala 5000 för det, men det finns billigare sätt att lösa det. Klämma sladden till kupévärmaren i dörren till exempel.Demmpa skrev:Det är inte många som har förmånen att kunna ansluta bilen till elnätet när man är på jobbet.
Många som bor i (bostadsrätts)lägenhet har inte förmånen att ha en p-plats med eluttag. (Jag har förmånen att ha tillgång till eluttag på jobbet, hemma kör vi oftast in bilen i garaget.)
Många tycker att 5kkr är mycket att lägga ut på elmotorvärmare & kupéuttag när dom har dieselvärmare.(Vi köpte till det direkt när vi köpte bilen.)
Det jag menade är att ytterst få har tillgång till el både på jobbet och hemma.
Att klämma sladden i bildörren är inget bra alternativ av främst två orsaker:
1) sladden kan lätt skadas/klämmas sönder.
2) karossen blir inte jordad, så om det blir en skada på sladden så att fasen kommer åt någon metall så blir hela bilen strömförande.
Att klämma sladden i bildörren är inget bra alternativ av främst två orsaker:
1) sladden kan lätt skadas/klämmas sönder.
2) karossen blir inte jordad, så om det blir en skada på sladden så att fasen kommer åt någon metall så blir hela bilen strömförande.
Är det bara Vw som har 2st batterier, ett startbatteri och ett förbrukningsbatteri.
Första vintern med vår passat, så jag vågar inte säga att det är problemfritt, men det verkar somnen vettig lösning.
Jag har 6 kilometer till jobbet och använder värmaren så ofta jag kan, än så länge har det inte varit några problem.
Första vintern med vår passat, så jag vågar inte säga att det är problemfritt, men det verkar somnen vettig lösning.
Jag har 6 kilometer till jobbet och använder värmaren så ofta jag kan, än så länge har det inte varit några problem.
De snålaste moderna dieslarna har väl verkningsgrad på uppåt 40% idag?Thomas_Blekinge skrev:
Sen har säkert resten av drvlinan finslipats till mindre förluster för att även där spara på bränsle, vilket gör att det går åt mindre bränsle och det blir mindre restvärme.
Så svaret på din fråga är att det mesta energiförlusterna släpps ut som avgasvärme, och det som är kvar och värmer kylvattnet börjar ha svårt att räcka till i nordiskt vinterklimat.
