Squall Leonhart skrev:
Om jag inte minns helt fel så var jag tvungen att köra 2300 mil om året för att det skulle bli lönsamt med dieseln.
Den där uträkningen skiljer ganska mycket beroende på vilken bil det är. Ofta blir diesel ekonomiskt lönsamt betydligt tidigare.
Men jag håller med dig i övrigt. Korta avstånd är det bara korkat med diesel. Flickvännen har en dieselbil och kör sällan mer än 2,5 mil om dagen. Helt värdelöst. Men nu köpte vi bilen när hennes arbetssituation var en helt annan, och den går för billigt för att bytas bort. Skulle vi handla bil till henne idag skulle nog en elbil vara aktuell.
Själv åker jag visserligen bara 2.500 mil om året numera men gillar dieselns karaktär så min nästa bil blir också en diesel. Fast sommartid åker jag bigblock-V8 från stenåldern när det ska köras kortare sträckor, både i pickupform och familjekombiform. :)
 
Fairlane
Det finns en annan kostnad med dieselbil och korta körsträckor, som väldigt få tänker på och det är partikelfiltret kan behöva bytas. Man ska ha sparat många liter bränsle för att betala det bytet...
 
Fairlane skrev:
Det finns en annan kostnad med dieselbil och korta körsträckor, som väldigt få tänker på och det är partikelfiltret kan behöva bytas. Man ska ha sparat många liter bränsle för att betala det bytet...
Japp, definitivt.
 
Med risk för att skapa en mindre kontrovers... :D I mitt jobb - larmsystem - använder vi batterier, gastäta sådana. Enligt vår leverantör - som utöver till vår bransch även levererar till marina applikationer - existerar det inga tillförlitliga batteritestare. Vi har frågat, de vill inte rekommendera något och då har de ändå haft sådana i sortimentet tidigare. Anledningen är - om jag fattade rätt - bland annat att den parameter som "anger" kapaciteten i ett batteri inte är mätbar. Det enda sättet att "veta" hur mycket kapacitet ett batteri har kvar är teoretiska beräkningar utefter ett flertal parametrar, varav några är temperatur, laddcykler, förvaring och hantering, dvs extremt osäkert. Alternativt kan man ju helt enkelt göra en kontrollerad urladdningstest, alltså se hur länge ett fulladdat batteri håller med en viss last. Tyvärr är det ju så att de flesta batterier slits av just en sådan urladdning. Så Mekonomens batteritestare, vågar jag påstå, är inte vatten värd.

Det mesta man kan göra för att underhålla ett batteri är redan nämnt: Skydda polerna, håll det uppladdat, låt det inte bli för varmt (svårt att påverka i en bil), ladda inte ur det för djupt för ofta och låt det definitivt inte stå ur- eller lågt laddat.

I TS situation hade jag nog köpt ett nytt fräscht batteri och sedan gjort åtminstone två saker som föreslagits; underhållsladda batteriet och vårda och skydda polerna. Då har man gjort sitt bästa för att det nya batteriet ska hålla sig fräscht länge.

Mvh,
ToRy
 
Redigerat:
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Bytte batteri i vår 3år gamla XC70 D5 i våras.
Batteriet hade nog tagit bra med stryk innan vi köpte den, laddning räckte till typ en sväng med dieselvärmare och trots längre sträckor än normalt var det dött när jag skulle starta och åka från jobbet en dag, har 1mil bra precis.
Hör många som åker dryga 2mil enkel och klarar att använda dieselvärmaren 2x per dag på detta.

Älskar dieselvärmaren, när det funkar som det är tänkt ;)
 
I bilar med start /stopp system så har ju bilen koll på hur laddat batteriet är och om det är lämpligt att stänga av motorn, undrar hur det systemet mäter.
Har aldrig lärt mig att gilla det så jag inaktiverar S/S så fort jag sätter mig i bilen.
Känns som ett onödigt fördyrande system, med tveksam besparing.
 
Norrhyttan skrev:
Den där uträkningen skiljer ganska mycket beroende på vilken bil det är. Ofta blir diesel ekonomiskt lönsamt betydligt tidigare.
Jag tog just BMW nu då jag anser att jämförelserna mellan diesel- och bensin-motorerna blir rätt så bra där. 3 liter rak 6:a i bägge och likvärdig effekt i samma bil. :)
Känns orättvist att t.ex jämföra Volvos T6:a mot D5:an då det skiljer en hel del i effekt och motorstorlek (jag jämför bara bilar kring 2008-2010 då det var lämpliga årsmodeller att köpa utan att bli ruinerad men ändå få moderna bilar).
 
ToRy skrev:
Med risk för att skapa en mindre kontrovers... :D I mitt jobb - larmsystem - använder vi batterier, gastäta sådana. Enligt vår leverantör - som utöver till vår bransch även levererar till marina applikationer - existerar det inga tillförlitliga batteritestare. Vi har frågat, de vill inte rekommendera något och då har de ändå haft sådana i sortimentet tidigare. Anledningen är - om jag fattade rätt - bland annat att den parameter som "anger" kapaciteten i ett batteri inte är mätbar. Det enda sättet att "veta" hur mycket kapacitet ett batteri har kvar är teoretiska beräkningar utefter ett flertal parametrar, varav några är temperatur, laddcykler, förvaring och hantering, dvs extremt osäkert. Alternativt kan man ju helt enkelt göra en kontrollerad urladdningstest, alltså se hur länge ett fulladdat batteri håller med en viss last. Tyvärr är det ju så att de flesta batterier slits av just en sådan urladdning. Så Mekonomens batteritestare, vågar jag påstå, är inte vatten värd.
Det är skillnad på tillämpning. I larmsystem är det nästan bara kapaciteten som är intressant om jag inte misstar mig. Och kapaciteten är mycket riktigt näst intill omöjlig att mäta utan en urladdningscykel. Men på bilar är batteriets inre resistans högst intressant. Resistansen ökar när batteriet åldras och då minskar den maximala strömmen som batteriet kan leverera till startmotorn. Inre resistansen i batteriet är däremot lätt att mäta. Så även om man skall betrakta batteritestare med skepsis så har de en större tillämpning i bilar än i larmsystem. Det finns batteritestare som inte är helt värdelösa om man vet deras begränsningar.
 
Batterimonitoreringen kan behöva en reset ibland. Det finns en lite kontakt vid minus polen(strömmätningen), lossa den och låt den var bortkopplad nån minut. Samt när batteriet laddas så skall minus på laddaren inte kopplas direkt på batteriet som redan nämnts. Det beror på att laddningen behöver detekteras genom att laddströmen mäts via sensors just före minuspolen.
 
M
Schäfer skrev:
Batterimonitoreringen kan behöva en reset ibland. Det finns en lite kontakt vid minus polen(strömmätningen), lossa den och låt den var bortkopplad nån minut. Samt när batteriet laddas så skall minus på laddaren inte kopplas direkt på batteriet som redan nämnts. Det beror på att laddningen behöver detekteras genom att laddströmen mäts via sensors just före minuspolen.
Har försökt ladda genom att ansluta minus mot mutter-/bultskallar i motorblocket men det har inte lyckats alls. Snabbkopplingen som Ctek har skruvas fast på minuspolen så det är där den får sitta.
 
Marcussjogren skrev:
Har försökt ladda genom att ansluta minus mot mutter-/bultskallar i motorblocket men det har inte lyckats alls. Snabbkopplingen som Ctek har skruvas fast på minuspolen så det är där den får sitta.
Minus brukar ofta vara lätt nåbar genom att använda en mutter å stötdämpartornet om batteriet sitter i motorrummet på bmw är det en större mutter på ett ställe för just denna användning.

Hade en bra testare när jag sålde batterier en gång i tiden, en midtronics jag skulle gissa att mekonomen har en likadan då den säkert tillhandahålls av leverantören.
En sådan mätare är rätt bra då det går att belastningstesta batteriet både monterat och omonterat i bil, dessutom får man en information om det är dålig kapacitet eller kortslutning i en cell.
Dock ska man tänka på att mäta volt visar egentligen inte om batteriet är fullladdat, utan man måste mäta syravikten.
Oftast när laddaren visar fult så har man inte nått 100% syravikt, fortsätter man att ladda och mäter igen så kommer man se att detta ändras, inte allt för sällan det tar 2 dagar att nå 100%

Har du en smart laddare fortsätt ladda batteriet, man ska underhållsladda speciellt om man har dieselvärmare.

Vad har du för bil?
 
M
Andy78 skrev:
Minus brukar ofta vara lätt nåbar genom att använda en mutter å stötdämpartornet om batteriet sitter i motorrummet på bmw är det en större mutter på ett ställe för just denna användning.

Hade en bra testare när jag sålde batterier en gång i tiden, en midtronics jag skulle gissa att mekonomen har en likadan då den säkert tillhandahålls av leverantören.
En sådan mätare är rätt bra då det går att belastningstesta batteriet både monterat och omonterat i bil, dessutom får man en information om det är dålig kapacitet eller kortslutning i en cell.
Dock ska man tänka på att mäta volt visar egentligen inte om batteriet är fullladdat, utan man måste mäta syravikten.
Oftast när laddaren visar fult så har man inte nått 100% syravikt, fortsätter man att ladda och mäter igen så kommer man se att detta ändras, inte allt för sällan det tar 2 dagar att nå 100%

Har du en smart laddare fortsätt ladda batteriet, man ska underhållsladda speciellt om man har dieselvärmare.

Vad har du för bil?
Jag har försökt hitta något lämpligt, men ser verkligen inget i sådan dimension att jag kan få på snabbkopplingen där. Snabbkopplingen är gjord för att sitta på samma dimension som kabelskornas skruv har, muttern är väl 9mm har jag för mig.

Har en Volvo V70 från 2010 och en nyligen inköpt Ctek mxs 5.0
 
Huruvida man ska välja diesel eller bensin känns inte som frågan tråden gäller utan hur hanterar man batteriet och dess livslängd utifrån ts fråga.
Och de förutsättningar som gäller bl.a. nyare V70 diesel med standardmonterad värmare utifrån att det krävs för att uppnå rätt motortemp vid låga temperaturer och få snabbare kupevärme.
Sammanfattat är;
* Batteriet kan hålla olika länge beroende hur det sköts utifrån urladdning och kompletteringsladdning, dvs 3-6 år är nog ganska normalt men efter 5-6 år har man tappat ganska mycket kapacitet,dvs behöver kompletteringsladdas ofta och vid mycket låga temperaturer så med värmarkörning kan det bli startproblem.
* Korta sträckor och körning med värmaren kräver kompletteringsladdning för annars laddas batteriet successivt ur, många djupurladdningar utan kompletteringsladdning förkortar batteriets livslängd.
 
Marcussjogren skrev:
Jag har försökt hitta något lämpligt, men ser verkligen inget i sådan dimension att jag kan få på snabbkopplingen där. Snabbkopplingen är gjord för att sitta på samma dimension som kabelskornas skruv har, muttern är väl 9mm har jag för mig.

Har en Volvo V70 från 2010 och en nyligen inköpt Ctek mxs 5.0
Vad står det i manualen?
Så här ser det ut för v90 det är väl typ samma för v70.
http://support.volvocars.com/se/car...5w46&article=2081ca7f897715bdc0a8015138c909c4

Det borde stå något i manualen under rubriken starthjälp.
Annars är lyftöglan till motorn ett bra ställe att fästa minus i
 
Redigerat:
M
Andy78 skrev:
Vad står det i manualen?
Så här ser det ut för v90 det är väl typ samma för v70.
[länk]

Det borde stå något i manualen under rubriken starthjälp.
Annars är lyftöglan till motorn ett bra ställe att fästa minus i
Jag vill minnas att dem rekommenderade bultskallen på vänstra motorfästet. Batteriet sitter ju på samma sida som bränsleslangar/rör så om jag fattat det rätt är det inte helt lämpligt att sätta startkabeln där.

Laddaren vet jag faktiskt inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.