10 039 läst ·
80 svar
10k läst
80 svar
Bila för att byta rörkoppling. Underifrån
Det där är katastrofalt felgjort. Eftersom det är gjort av en firma bör du använda din reklamationsrätt och tvinga dem att göra om. Inte ditt problem att det blir dyrt för firman.
Det kommer inte funka att byta till något liggande Y-rör heller, du måste byta till ett grenrör på den stående stammen.
Jag undrar också var avluftningen är.
Det kommer inte funka att byta till något liggande Y-rör heller, du måste byta till ett grenrör på den stående stammen.
Avluftningen sitter på stammen i källaren.tommib skrev:
Det där är katastrofalt felgjort. Eftersom det är gjort av en firma bör du använda din reklamationsrätt och tvinga dem att göra om. Inte ditt problem att det blir dyrt för firman.
Det får bli en bakvattenventil i duschen tills vi kan lösa problemet. Rör-killen erkänner att han gjort fel och kommer först försöka byta ut kopplingen underifrån så duschen får ett eget avlopp. T-kopplingen pluggas igen. Det måste ju göras med precision så det får ta sin lilla tid. Funkar inte det så får vi såklart göra om badrummet.
Men först måste vi fixa så vi har en annan toa under tiden och en plats att tvätta kläder på. Så det kommer bli om några veckor. Vi har iaf en plan så det känns ju bra.
Det blir en lång historia denna badrumsrenovering.
Men först måste vi fixa så vi har en annan toa under tiden och en plats att tvätta kläder på. Så det kommer bli om några veckor. Vi har iaf en plan så det känns ju bra.
Det blir en lång historia denna badrumsrenovering.
Snickaren tyckte vi skulle nöja oss med backventilen som permanent lösning. Jag är osäker på vad det kommer göra med husets värde eller vad försäkringsbolaget säger.
Jag tycker det bara är ett plåster på såret och inte en lösning.
Jag tycker det bara är ett plåster på såret och inte en lösning.
Finns det backventil som passar i brunnen?
Snickaren har inte en susning om vad han talar om!Å Åsa Norrby skrev:
Det är en uppenbar rilsk att det blir stopp i duschavloppet. Så den lösningen är inte ett alternativ.
Staffan
Ok. Enligt tillverkaren BackTrap så är detta en godkänd lösning av Boverket.Staffan2000 skrev:
Var ligger risken för stopp? Vill gärna förstå.
Moderator
· Stockholm
· 56 280 inlägg
Avluftning på stammen i källaren. Är det något som är gjort av samma stjärna som utfört den felaktiga avloppsinstallationen i badrummet?
Det låter som en tveksam lösning.
Det låter som en tveksam lösning.
Denna ska tydligen passa; http://www.backtrap.se/wp-content/uploads/sites/2/Back-Trap_broschyr_SE.pdfD Daniel 109 skrev:
Det var slarvigt av mig, att inte motiverar mig.Å Åsa Norrby skrev:
Skit och papper passerar T:,röret och korkar igen duschavloppet.
Inte heller ett separat duschavlopp, löser problemet, eftersom det kan även gegga igen sig vid det felaktiga T;,röret. Dessutom går det inte att rensa ifall det blir stopp.
T:rörslösningen måste göras om. Tänk på att du betalat ett "proffs", men fått ett resultat, som är det sämsta tänkbara.
Luftaren i källaren, är däremot helt ok.
Staffan
Nu kanske det är en synvilla men rören ser ut att ligga väldigt högt upp i ditt bjälklag, att komma åt underifrån kommer kräva en kämpainsats av rörmokaren och ett extremt lätt handlag mot slutet för att inte gå igenom
Det enda denna kommer göra är att bilda en liten vall direkt vid golvbrunnen som hindrar ditt avloppsvatten att fylla vattenlåset. Det du spolar ner kommer fortfarande komma i princip lika långt och är det många toabesök mellan varje dusch är risken att det lagras påÅ Åsa Norrby skrev: