Har någon erfarenhet eller tankar om att använda snigeldynamit för att minska/undslippa att bila ut oisolerade källargolvet / bottenplattan vid renovering? Planen är att riva ut golvet i källaren för att isolera och gjuta in golvvärme.

Enligt Dynacems hemsida går det att kontrollerat bryta upp mot vägg utan att skada väggen. Det ska även gå bra att använda i armerade golv/bottenplattor. https://dynacem.com/se-sv/snigel-dynamit-tillampning

För att vara på säkra sidan tänker jag att man skulle kunna bila kanterna och sen köra snigeldynamit på resten, så plattan ligger fri från vägg.

Jag tvivlar på att du får "isär" armeringen, möjligen får du fina sprickor i betongen, men du får ändå bila fram järnen för att komma åt att kapa dem. MIn gissning.

Ok! Men mitt hus är byggt 1960, så jag gissar på ~10cm oarmerad platta.

Sjäv lejde jag bort så de sågade plattan i ca 40x40cm bitar. Mycket smidigare än bila.

Men vad är poängen? Ser framför mig att det krävs många hål med dynamit för att få hanterbara bitar. Är det mindre jobb med alla hål jämfört med att bila bort det?
Och vad kostar snigeldynamit?

• Gilla
7ender och 1 till
  • Laddar…
H Henrik 75 skrev:
Sjäv lejde jag bort så de sågade plattan i ca 40x40cm bitar. Mycket smidigare än bila.
Men väldigt dammigt, eller?

B bs ss skrev:
Nej dammigt är det inte då de använder vatten vid skärning. Blött blev det men inga mängder det heller

• Gilla
bs ss
  • Laddar…
M Mellanbarn skrev:
Men vad är poängen? Ser framför mig att det krävs många hål med dynamit för att få hanterbara bitar. Är det mindre jobb med alla hål jämfört med att bila bort det?
Och vad kostar snigeldynamit?
Poängen är väl att slippa bila, med allt vad det innebär med skak (rekommenderad arbetstid ~30min/dag), damm och vibrationer. Inte mindre jobb, men lugnare jobb där familjen kan vara hemma samtidigt.

Vet inte om det funkar- har någon erfarenhet?

B bs ss skrev:
Sök på Youtube så kan de se hur det kan se ut

B bs ss skrev:
Poängen är väl att slippa bila, med allt vad det innebär med skak (rekommenderad arbetstid ~30min/dag), damm och vibrationer. Inte mindre jobb, men lugnare jobb där familjen kan vara hemma samtidigt.

Vet inte om det funkar- har någon erfarenhet?
Har både bilat och sniglat en del och är det 10cm oarmerad är den för det första för tunn (eller iallafall nära gränsen) för att snigla, men oavsett det skulle jag inte drömma om att snigla, du slår sönder den så snabbt och lätt med en rejäl bilmaskin.
Eller såga om du verkligen vill låta bli att bila.
Tror du kommer få stå lika länge med slagborren för att borra hål som med bilmaskinen om du skulle snigla.

S skyisthelimit skrev:
Har både bilat och sniglat en del och är det 10cm oarmerad är den för det första för tunn (eller iallafall nära gränsen) för att snigla, men oavsett det skulle jag inte drömma om att snigla, du slår sönder den så snabbt och lätt med en rejäl bilmaskin.
Eller såga om du verkligen vill låta bli att bila.
Tror du kommer få stå lika länge med slagborren för att borra hål som med bilmaskinen om du skulle snigla.
Ok! Har du erfarenhet av att bila så tunn? Har du någon tidsuppfattning/kvm? Jag har som mest 80kvm att bila upp :)

Verkar vara armerat ändå. Men bara 10 cm platta!

• Ritning av armerad betongplatta med detaljer om 10 cm tjocklek och olika sektioner, skala och materialangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.