D Dr.L skrev:
[länk]

Denna monterar ni lätt själva och det tar mindre än 5 minuter utan att riskera badrummet vid en ev. bilning

obs det ska vara den Röda modellen!
Passar den vår purus-brunn? Står att den bara passar falurödast egna brunn.
 
Staffans2000
Å Åsa Norrby skrev:
Jag fotade rördragningen innan vi gjöt igen och visade för en VVS-ingenjör som gav grönt ljus. Vi trodde vi gjorde så rätt vi kunde.
Det var en helt osannolik otur. Två idioter!

Ok. Ingen firma! Då är det plötsligt ett annat lägge. Då kan du byta delarna ovanifrån och reparera tätskiktet efter bästa förmåga. Men hålet kommer som det ser ut, nära duschen, vilket är en nackdel. Att gå underifrån tror även jag, blir svårt, eller nästan omöjligt. Möjligen med duschavloppet Eftersom det ligger lite lägre. Eller så monterar ni bara backventilen och hoppas på det bästa. Skulle det inte funka, är det inte ett sämre läge än det ni befinner er i nu.

Staffan
 
Å Åsa Norrby skrev:
Passar den vår purus-brunn? Står att den bara passar falurödast egna brunn.
nej en röda passar i Purus med inte den som är orange den passar endast i faluplast egna brunnar
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det var en helt osannolik otur. Två idioter!

Ok. Ingen firma! Då är det plötsligt ett annat lägge. Då kan du byta delarna ovanifrån och reparera tätskiktet efter bästa förmåga. Men hålet kommer som det ser ut, nära duschen, vilket är en nackdel. Att gå underifrån tror även jag, blir svårt, eller nästan omöjligt. Möjligen med duschavloppet Eftersom det ligger lite lägre. Eller så monterar ni bara backventilen och hoppas på det bästa. Skulle det inte funka, är det inte ett sämre läge än det ni befinner er i nu.

Staffan
Precis. Vi prövar backventil. Så får vi vara ärliga vid husförsäljning sen.
 
Å Åsa Norrby skrev:
Kopplingen är ingjuten där stammen går ner.
[bild]
En helt annan sak jag noterar på bilden är att det sticker upp två rör ur golvet invid väggen längst in vilket är ett stort NoNo i ett nytt badrum men ni kanske gjort om dessa efter att bilden togs?
 
P petererlandsson1194 skrev:
En helt annan sak jag noterar på bilden är att det sticker upp två rör ur golvet invid väggen längst in vilket är ett stort NoNo i ett nytt badrum men ni kanske gjort om dessa efter att bilden togs?
Ja dom är borta. Det är gamla elementet.
 
  • Gilla
petererlandsson1194
  • Laddar…
Backtrap är ju inte en backventil. Men börja med att testa om den funkar. Den från faluplast är en backventil. Om den går att få att funka borde den lösa problemet.
 
  • Gilla
Åsa Norrby
  • Laddar…
Ev stopp är ju troligen ganska enkelt att få lös då det inte är så långt mellan brunnen och T röret.
 
Staffans2000
P petererlandsson1194 skrev:
En helt annan sak jag noterar på bilden är att det sticker upp två rör ur golvet invid väggen längst in vilket är ett stort NoNo i ett nytt badrum men ni kanske gjort om dessa efter att bilden togs?
Ja, på nytt badrum. Men detta är ett gammalt renoverat badrum. Där får man göra så gott man kan.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Ja, på nytt badrum. Men detta är ett gammalt renoverat badrum. Där får man göra så gott man kan.
Nej, absolut inte. När du får försäkringsbesiktning så blir det anmärkning direkt som kommer påverka framtida möjlighet till ersättning oavsett om skadan är invid tex dessa rör.
Det är årtalet som badrummet renoverades som avgör vilak regler som ska följas, inte ålder på huset.
Det enda som får komma upp genom golv är avlopp, finns inga undantag.
Jag har två värmerör i golvet gjort 2011 av han som ägde huset innan, blev nerslag direkt på både överlåtelsebesiktning och sedan av försäkringsbolagets beiktningsman. Jag hoppas att jag inte får vattenskador men om jag får så kommer ersättningen minska bara pga dessa rör.
 
Staffans2000
P petererlandsson1194 skrev:
Jag hoppas att jag inte får vattenskador men om jag får så kommer ersättningen minska bara pga dessa rör.
Nu är försäkringsbolag en historia för sig. Men att generalisera som du gör, är fel! Låt oss ta TS som exempel. Elementrören stack upp ur golvet längst bort ifrån duschen. Om vi säger att golvbrunnen i duschen orsakar en vattenskada. Menar du då att ersättning blir reducerad på grund av rören i andra änden av rummet?
I verkligheten är det ibland helt orimligt att gå efter de för tillfället rådande reglerna. Till exempel ang. golvgenomföringar eller skarvar i vägg/golv, då kostnaderna inte motsvarar den förväntade föbättringen.
Det anses alltså inte vara värt att riva ett hus, för att få rördragningen vid en renovering rätt utförd enligt de senaste branchreglerna.

Staffan
 
Det är klart att man inte är tvingad att följa dagens regler. Man får göra hur man vill på det viset. Haken är ju dock att säger man att badrummet är renoverat så utgår fb från att det är totalrenoverat och följer dagens standard. Annars är det ingen renovering och det är nästan bättre att inte säga nåt eller uppgradera på nåt vis i nån taxering. Då har man ju i princip bara underhållit det man har och saken kan bli helt annorlunda i ett sådant skede vid skada än tvärtom. Om man säger att det är renoverat och de direkt ser massa "otillåtna" saker. Då brukar de vara väldigt petiga och gärna hänvisa till just dem detaljerna att de minsann står för skadan osv osv. Och så får man själv nästan bevisa att det är nåt annat.........
 
J Jönas skrev:
vad exakt är fel, nått för oss andra här att ta med till egna projekt?
Mam använder aldrig T-rör. I en groda.
T-rör används bara i nödfall.
Tyvärr är det bara göra om göra rätt.
Det är inte en röris som gjort detta.
Förstår inte heller vad som gjorts från golvbrunn. När du kan bila lite till å få allt perfekt.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nu är försäkringsbolag en historia för sig. Men att generalisera som du gör, är fel! Låt oss ta TS som exempel. Elementrören stack upp ur golvet längst bort ifrån duschen. Om vi säger att golvbrunnen i duschen orsakar en vattenskada. Menar du då att ersättning blir reducerad på grund av rören i andra änden av rummet?
I verkligheten är det ibland helt orimligt att gå efter de för tillfället rådande reglerna. Till exempel ang. golvgenomföringar eller skarvar i vägg/golv, då kostnaderna inte motsvarar den förväntade föbättringen.
Det anses alltså inte vara värt att riva ett hus, för att få rördragningen vid en renovering rätt utförd enligt de senaste branchreglerna.

Staffan
Ja, det är precis vad jag menar... Vattenskada i dusch skulle sätta ner ersättningen pga rör genom golv, det var precis det den som besiktigade mitt badrum sa. Det behöver altså inte vara rören i sig som orsakar problemet utan det faktum att man inte följt gällande branchregler det år som badrummet renoverades. Värmerör ska golvet öppnas för och proppa dessa under golvet i bjälklag om du vill. Det är helt ok att ha skarvar/proppar på värmerör dolt i bjälklag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.